Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker å anskaffe meg et speilrefleks kamera. Kameraet vil bli brukt primært til hunde sport, med mye bevegelser og varierende avstander.

Var en tur innom på den lokale fotobutikk å fikk holde D5300 og sammenlignet med D7100. (D7100 var mye mer behagelig å holde i)

D7100 er relativt dyrer syns jeg.
rundt en 7999,- for bare kamerahus.

Jeg fikk et tilbud på 6999,- for D5300 med et 18-140 objektiv.

Så det jeg lurer på er om at det er verdt å gi så mye ekstra for et D7100 til mitt bruk? Det kommer vel et D7200 også snart kanksje?

Takker for tilbakemedlinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det jeg lurer på er om at det er verdt å gi så mye ekstra for et D7100 til mitt bruk?

 

Jeg vil tro D5300 holder, men en av fordelene med D7100 er bedre autofokus. Vanskelig å si om forskjellene vil være merkbare for deg uten å faktisk teste. Normalt oppgraderer Nikon D5x00-serien oftere enn D7x00-serien. D7100 er såpass nytt at det sannsynligvis ikke vil bli erstattet med det første, men det er selvsagt aldri noen garanti.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for raske tilbakemeldinger. Mulig jeg da går for et D5300, så får jeg heller bare leve med at kamera er litt vel lite i min hånd.

Så da blir mitt neste spørsmål om objektivet, vil et 18-140 fungere greit som et allround objektivt? Jeg tenker også litt på størrelsen sammenlignet med 18-105 som jeg har fra før.

Har sett litt på 70-200, Men Nikon sitt koster jo skjorta. Størrelsen på dette er jo også ekstrem.

Lenke til kommentar

D7100 har flere fordeler - grep, ergonomi, ekstra kontrollhjul (jeg liker dette veldig godt), bedre autofokus, høyere skuddtakt - og du kan få autofokus på eldre autofokusobjektiv uten motor i objektivet.

Men - følelsen er den viktige - er det et hus du intuitivt liker og får lyst til å ta bilder med?

Lenke til kommentar

Så da blir mitt neste spørsmål om objektivet, vil et 18-140 fungere greit som et allround objektivt? Jeg tenker også litt på størrelsen sammenlignet med 18-105 som jeg har fra før.

 

Har sett litt på 70-200, Men Nikon sitt koster jo skjorta. Størrelsen på dette er jo også ekstrem.

Det vil nok ikke fungere optimalt til action, spesielt hvis det er innendørs. Er det godt lys utendørs og du setter iso opp litt så vil dette fungere.

 

Det er som du sier en 70-200 f/2.8 er det optimale.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg fikk et tilbud på 6999,- for D5300 med et 18-140 objektiv.

Dette var jo et usannsynlig godt tilbud. Bare objektivet koster jo 6699,- på Japanphoto. Har ikke forsøkt 18-140 mm, men tester antyder en forbedring over 18-105 mm som etter det jeg har erfart ved bruk bare såvidt holder til D5100/D7000 og derfor er lite trolig å være godt nok for den økte oppløsningen til D5300/D7100. Løp og kjøp, sier derfor jeg.

 

Har lånt et D7100 i perioder, og for min egen del føltes ikke denne som noe annet enn en nedgradering fra D5100 i bruk grunnet mangel på roterbar skjerm - tross alle andre forbedringer. Ikke nødvendigvis at det vil gjelde for deg, men denne forskjellen er noe å være obs. på. Bildekvaliteten er lik, så du taper intet her. D5*00-serien ligger litt tilbake på autofokus, m.m., men det betyr ikke at kameraene er dårlige om man ikke har veldig ekstreme krav.

 

Ellers kunne du jo vurdere en normalzoom som Sigma 17-50 f/2.8. Denne er for tiden veldig gunstig priset og den ekstra lysstyrken hjelper godt i dårlig lys, f.eks. innendørs hvor den ekstra fleksibiliteten til 18-140 mm ikke betyr meget.

Lenke til kommentar

Dette var jo et usannsynlig godt tilbud.

 

6999 er det JP selger D5300 + 18-140 for i øyeblikket. Bra pris, men ikke usannsynlig bra IMO. Uansett, fin startpakke med litt mer rekkevidde på zoomen enn en vanlig 3x kitzoom.

 

Jeg ville mye heller hatt dette enn en brukt D7000, selv om D7000 har bedre byggekvalitet og litt bedre ergonomi. Valget mellom D5300 og D7100 er ikke så enkelt, men hvis man ikke vet hvor mye utstyret vil bli brukt er det kanskje fornuftig å starte med D5300.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Frister litt å gå for et D7100 og prøve et sigma 17-50 f/2.8. Men da tipper jeg garantert at jeg kommer til å savne litt mer zoom. Det vil jo mest bli brukt utendørs, men nå på denne årstiden er det jo veldig dårlig med lys. Så jeg ble litt i tvil nå, Som sagt tidligere er jeg fristet til å gå for et D5300 med 18-140 grunnet grei pris.

Et 70-200
f/2.8 syns jeg blir for dyrt nå, det er også veldig uhamsterlig å drase med seg føler jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har D7100 og Sigma 17-50f/2,8 og er veldig fornøyd, vær obs på at med dette kamerahuset kan du ved et enkelt klikk på 1sekund legge inn 1,3Cropfunksjon og da rekker du enda lengre de gangene du måtte ønske det, dermed trenger du ikke nødvendigvis savne lengre optikk så voldsomt som du tror.

Lenke til kommentar

Frister litt å gå for et D7100 og prøve et sigma 17-50 f/2.8. Men da tipper jeg garantert at jeg kommer til å savne litt mer zoom. Det vil jo mest bli brukt utendørs, men nå på denne årstiden er det jo veldig dårlig med lys. Så jeg ble litt i tvil nå, Som sagt tidligere er jeg fristet til å gå for et D5300 med 18-140 grunnet grei pris.

 

Et 70-200 f/2.8 syns jeg blir for dyrt nå, det er også veldig uhamsterlig å drase med seg føler jeg.

 

Du får 80-200/2,8 til en temmelig lav pris på bruktmarkedet for tiden. Den er uten innebygget fokusmotor, men det gjør ikke noe om du velger D7100, som har fokusmotor innebygget.

Lenke til kommentar

Jeg har D7100 og Sigma 17-50f/2,8 og er veldig fornøyd, vær obs på at med dette kamerahuset kan du ved et enkelt klikk på 1sekund legge inn 1,3Cropfunksjon og da rekker du enda lengre de gangene du måtte ønske det, dermed trenger du ikke nødvendigvis savne lengre optikk så voldsomt som du tror.

Ved hjelp av bildebehandling i ettertid kan dette gjøres på alle kameraer og bildekvaliteten blir den samme.

Så det er neppe en funksjon som bør avgjøre hvilket kamera som skal kjøpes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til hundesport er det god avstand, og lyssterk optikk og god følgefokus som gjelder. Stort pluss med D7000 er at du kan finjustere Autofokus i kameraet - en mulighet D5300 ikke har.

 

Knerykket mitt sier derfor D7000 + brukt 80-200mm f/2.8 som i sum havner omkring 10-11K. Bildekvaliteten vil totalt utklasse D5300 (eller D7100) m/18-140mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...