Gå til innhold

Mulig å flashe en altibox pvr dekoder, og bruke den til andre ting?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Altibox PVR dekoder liggende (Mener å huske det er en Motorola 1960PVR med 320GB disk, disken er tatt ut og blitt brukt til andre ting)..

Dette er en dekoder som tok kvelden.. Men har i ettertid fått fikset den selv (PSU problemer).

 

Det jeg lurer på, er om det på noen måte går å flashe om disse til å kjøre f.eks en vanlig linux distro? Evt noe slags media senter distro??

Det er jo opprinnelig en linux ip-tv box.. Regner med at det er noe flashminne på den, men om det er mulig å flashe den med en eller annen slags bootloader som igjen kan laste en distro fra disken, så vil jeg tro dette er mulig??

 

Var bare en tanke, og istedet for å la den ligge eller kaste den, så kunne den blitt brukt til andre ting :p hehe.. og boksen ble sikkert slettet fra altibox sitt system da det ble sendt ut en ny, så den vil nok ikke virke på tv nettet.

 

Boksen har jo både USB og LAN (10/100mbit?), og IR mottaker.

Har vel også et altibox tastatur liggende her.

Men usikker på hvordan resten av specs er.. men med tanke på at f.eks raspberry pi kan kjøre HD matriell, så bør da denne boksen også kunne det :p

Den tar jo fint inn HD kanaler fra altibox..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at det er noen hensikt i det. Set top boxer som disse har som oftest veldig svak hardware når det gjelder CPU da de er beregnet på video avspilling. http://www.fikret.fi/it/pdf/VIP1900-9_specsheet_090508.pdf

Den har mindre internminne enn en raspberry pi 512 mb og er sannsynligvis rimelig låst. Det er ikke kjent for meg hvilken type arkitektur den benytter da det sikkert ikke er vanlig ARM. Det er også en ganske høy pris på disse boksene om du skulle måtte betale erstatning for dem. Alt fra 1000-2000 kr da disse ikke er vanlig retail bokser, de er også eid av Altibox så du leier den teknisk sett. Ville spart tiden min og heller kjøpt noe som er mer åpent og basert på hardware som er godt støttet.

Lenke til kommentar

Ok, regna nesten med at det ikke var verdt det.

Boksen er egentlig kassert, med tillatelse fra altibox da den tok kvelden (men fikk fikset den med deler jeg hadde liggende) ;) Så om det hadde skjedd noe med den, så er det ikke så nøye liksom :p

Tok den i mot for å egentlig bare ta ut harddisken og bruke den til andre ting :)

Er jo tross alt en 320GB s-ata disk.

 

Men ang. å kjøpe noe bedre, har bestilt en Raspberry Pi 512MB som jeg skal hente senere idag :)

Planen er OpenElec XBMC :)

Lenke til kommentar

Ok, regna nesten med at det ikke var verdt det.

Boksen er egentlig kassert, med tillatelse fra altibox da den tok kvelden (men fikk fikset den med deler jeg hadde liggende) ;) Så om det hadde skjedd noe med den, så er det ikke så nøye liksom :p

Tok den i mot for å egentlig bare ta ut harddisken og bruke den til andre ting :)

Er jo tross alt en 320GB s-ata disk.

 

Men ang. å kjøpe noe bedre, har bestilt en Raspberry Pi 512MB som jeg skal hente senere idag :)

Planen er OpenElec XBMC :)

Jeg tipper hvertfall det ikke er noen vits, og høres ut som mer bry enn det er verdt. Ang. Raspberry Pi så er det en meget kjekk liten boks, men ikke forvent raske greier her heller - veldig god til å dekode video derimot! Har en selv og har lest flittig på raspberry pi og openelec sine forum :)

Lenke til kommentar

Ok :)

Har hentet den og satt den opp nå.

Men har dessverre ikke kablet nettverk der den skal være.. så jeg måtte kjøre den på nettverk via strømnettet.

Men har bestilt trådløst usb kort, som er på vei, sammen med kabinett og kjøleribber :)

 

Merker den ikke er av det kjappeste, men så lenge den spiller av media uten problemer så blir jeg nok fornøyd :)

Og skulle jeg ikke bli det, så finnes det jo så mangt denne kan brukes til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok :)

Har hentet den og satt den opp nå.

Men har dessverre ikke kablet nettverk der den skal være.. så jeg måtte kjøre den på nettverk via strømnettet.

Men har bestilt trådløst usb kort, som er på vei, sammen med kabinett og kjøleribber :)

 

Merker den ikke er av det kjappeste, men så lenge den spiller av media uten problemer så blir jeg nok fornøyd :)

Og skulle jeg ikke bli det, så finnes det jo så mangt denne kan brukes til :)

Sjekk her før du kjøper tilbehør og lignende. Mange som har testet og funnet ut hva som fungerer/ikke fungerer ---> http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals

Lenke til kommentar

Takker for linken :)

Men fikk tips om et chipset som skulle fungere med rasbian, så jeg tok sjansen på å bestille en sånn en mini wi-fi dongle som hadde det chipset :)

Så får jeg håpe det funker på OpenElec også! Litt usikker på hva OpenElec er basert på, + at jeg heller ikke er noe linux bruker til vanlig :p hehe.. har kun testet det litt i ny og ne :)

 

Håper også at det ikke drar for mye strøm.. Har egentlig ikke plass til noe usb hub + heller ikke flere strømuttak.

Måtte isåfall funnet på noe for å splitte strømmen bak skjermen.

Kjører Raspberry Pi på en 1500mA Sony lader, noe som skal være kraftig nok.. men bruker også en lengre usb kabel (1,8m mener jeg å huske).

Skal ha strøm til både wi-fi og trådløs mus.

Fungerer fint med bare musa, men spørs hva som skjer når wi-fi kommer på plass :p

Lenke til kommentar

Takker for linken :)

Men fikk tips om et chipset som skulle fungere med rasbian, så jeg tok sjansen på å bestille en sånn en mini wi-fi dongle som hadde det chipset :)

Så får jeg håpe det funker på OpenElec også! Litt usikker på hva OpenElec er basert på, + at jeg heller ikke er noe linux bruker til vanlig :p hehe.. har kun testet det litt i ny og ne :)

 

Håper også at det ikke drar for mye strøm.. Har egentlig ikke plass til noe usb hub + heller ikke flere strømuttak.

Måtte isåfall funnet på noe for å splitte strømmen bak skjermen.

Kjører Raspberry Pi på en 1500mA Sony lader, noe som skal være kraftig nok.. men bruker også en lengre usb kabel (1,8m mener jeg å huske).

Skal ha strøm til både wi-fi og trådløs mus.

Fungerer fint med bare musa, men spørs hva som skjer når wi-fi kommer på plass :p

Du kan kjøpe en Logitech K400 tastatur, den har integrert touchpad - veldig populær blant HTPC-eiere.

 

OpenElec kjører en custom Linux-distro, men du behøver ikke kunne noe Linux da XBMC er det eneste som bootes. Du kan koble deg til maskinen via ssh eller FTP, evt dele en mappe fra pien over samba (fildeling i windows f.eks) Strømforsyningen vil fungere helt fint, bare sørg for at du bruker et bra SD-kort. Raspberry Pi anbefaler denne grunnet gode random access hastigheter http://www.amazon.co.uk/gp/product/B009HPFUOK/ref=oh_details_o00_s01_i00?ie=UTF8&psc=1

Lenke til kommentar

Kan litt linux, men er minimalt..

Hender jeg kjører gparted (den som er på ultimate boot cd), for å hente ut data fra disker som krangler.

Evt maskiner hvor windows har tryna helt ;)

 

Ang SD-kort.. Kjøpte med et Sandisk Extreme 8GB kort fra cdon, det ser ut til å fungere greit :)

30MB/s hver vei, og kun 99kr :)

 

Kommer nok til å bare holde meg til musa, har ikke bruk for tastatur.

Har uansett et trådløst sett liggende, som fungerte på den, men brukte det kun for å sette den opp kjappere ;)

Ellers har jeg remote på mobilen også.

Også vurdert å kjøpe en fjernkontroll istedet, men er litt usikker enda.

Lenke til kommentar

Kan litt linux, men er minimalt..

Hender jeg kjører gparted (den som er på ultimate boot cd), for å hente ut data fra disker som krangler.

Evt maskiner hvor windows har tryna helt ;)

 

Ang SD-kort.. Kjøpte med et Sandisk Extreme 8GB kort fra cdon, det ser ut til å fungere greit :)

30MB/s hver vei, og kun 99kr :)

 

Kommer nok til å bare holde meg til musa, har ikke bruk for tastatur.

Har uansett et trådløst sett liggende, som fungerte på den, men brukte det kun for å sette den opp kjappere ;)

Ellers har jeg remote på mobilen også.

Også vurdert å kjøpe en fjernkontroll istedet, men er litt usikker enda.

 

30 MB/s er bare sequential read/write, har ikke noen stor betydning for hvor rask OpenElec er. Når det gjelder fjernkontroll så kan du benytte denne www.flirc.tv - IR-dongel som lar deg bruke omtrent hvilken så helst fjernkontroll. Du bare programmerer den via programvaren fra nettsiden så er USB-dongelen klar for bruk uten softwaren da den registrerer hvert trykk som et tastatur-tastetrykk

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Ok, har hørt om dem der :)

Men har ikke noe fjernkontroll til overs, og skjermen som dette brukes på, er kun en vanlig pc skjerm, så den har ikke noe fjernkontroll.

Derfor jeg har vurdert en mediacenter kontroll, men får se hva det blir til :)

Skal kun brukes på soverommet.. Men har også vært inne på tanken på å kjøpe en til og sette opp i stua, istedet for den stasjonære pc'n som står sånn halvveis bak en høytaler..

Men da er problemet spotify.. for det får man vel ikke på openelec? Evt om man får det på rasbian så er det jo en mulighet.. men det brukes bare ved f.eks fest.

Lenke til kommentar

Det er jo en løsning, men funker ikke bra nok :p

Ingen av oss som har premium akkurat nå.. men er alltids noen innom som har det da ;)

Ellers er jo muligheten å bare sette opp en av laptopene mot tv med hdmi.

Men vil uansett teste Pi'en litt mer før jeg velger en sånn løsning :p hehe..

Syns den er litt treig i menyene, men vet det går an å overklokke den, men vil isåfall vente til kjøleribbene kommer :)

Enkelte har jo fått den mer eller mindre stabil på 1100mhz, men tror ikke jeg tar sjansen på såpass mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...