TVDlover Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hei hei. Jeg er nå på vei inn i den siste terminen i vg3 og har et særemne på dør. Jeg har egentlig valgt tema og bøker, så jeg har reserve, men jeg føler det er så lite å skrive om. Derfor trenger jeg hjelp til nytt emne, altså mobbing. Her helst tydelig jentemobbing. Jeg interesserer meg veldig på dette, da min lillesøster opplever det samme. (Hun har nå fått byttet skole, så en ny start venter på henne) Men har noen forslag til bøker om dette? Det behøver ikke være norsk forfatter, men så lenge bøkerne er oversatt til norsk går det bra! Jeg trenger hjelp snarest, da særemnet skal være ferdig innen 31 januar!! :O edit: Det temaet jeg har nå, er å sammenlikne fantasivennene i barnebøkerne jeg har valgt, som er "Sandulven" av Åsa Lind og "Lillebror og knerten" av Anne Cath Vestly. Jeg er vel kanskje veldig interessert i barn generelt. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Slik jeg forstår det så går oppgaven ut på å sammenlikne to bøker. Vi har hatt en lignende oppgave, og jeg anbefaler det å sammenlikne en klassisk(eks. Henrik Ibsen) og en moderne roman. På den måten får du til en god problemstilling og en god drøfting, og øker nivået på oppgaven. Det er litt vanskelig å finne bøker om akkurat jentemobbing men anbefaler denne nettsiden: http://tema.deichman.no/ Trykk på temaet du vil snakke om, og så finner du bøker som handler om det temaet. Det er f.eks mange bøker knyttet til temaet selvmord, kanskje noen av dem handler om mobbing? Ellers går du til biblioteket og spør om veiledning der. De vil nok komme med tips til bøker om mobbing, og jeg tror de vet bedre enn meg. Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Hei, takk for svar! Jeg fant også ut at det var litt vanskelig å finne bøker på akkurat jentemobbing, men har byttet til mobbing generelt. Har to forskjellige bøker,en med jenter som mobber og en med situasjonen til gutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå