Gå til innhold

Podkast: Retro Crew #67


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

MicroProse var eliten på kvalitet. Gud så jeg savner det selskapet. Aldri vært noen som gav ut mer kvalitetsprodukter en dem.

Det eksisterer fortsatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forhold til Microprose startet faktisk før jeg fikk min egen PC å spille på. Pleide å sitte sammen med en kompis og spille på hans PC, og da gikk det mye i Microprose-spill: Civ, Gunship, Railroad Tycoon, Silent Service... (jeg skal ikke si noe om hvor krøkkete det var å spille Civ og Railroad Tycoon på en svart-oransje skjerm.)

 

Etter at jeg fikk overtalt opphavet til å investere i en PC (IBM med en sprek 386 på hele 25 MHz og 256 fargers skjerm) så fortsatte jeg å svi av fritiden min på Microprose-spill, gjerne kopiert fra den tidligere nevnte kompisen (selv piratkopiering var en ganske sosial aktivitet i min ungdom - vi kunne ikke bare laste ned via torrent, du måtte ta med deg en boks disketter og dra på besøk til venner som hadde spillet du hadde lyst på). Jeg har kasta bort ufattelig mange timer av min ungdom på Civilization, Gunship 2000 og X-Com-serien.

 

1942: Pacific Air War og etterfølgeren, European Air War husker jeg at jeg spilte en del. Rimelig bra WWII-flysimulatorer. Subwar 2050 var også et rimelig kult spill, selv om jeg aldri virkelig mestret det.

 

Tror det siste Microprose-utviklede spillet jeg spilte var MechCommander. Ble aldri ferdig med det. Burde kanskje grave det frem igjen, hvis jeg ellers får det til å virke på nyere Windows.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Transport Tycoon har passe kompleks spillgang og grafikken er lett å forholde seg til nettopp fordi det er 2D og oversiktlig. Akkurat som Starcraft, Command & Conquer, Civilisation osv. Blokkbasert 2D. Minecraft har litt av den samme sjarmen selv om det er et 3D spill. Men generelt tror jeg 3D er ødeleggende for sjangeren og spillselskapene har jo dilla på 3D for tida. "Er det ikke 3D så er det ikke verd det". Omtent som om Nvidia/AMD sponser de for å lage noe som krever dedikert skjermkort.

 

Å spille på en 2D-ish-flate kan beviselig gi svært glimrende spillbarhet. Grafikken kan selvsagt pusses opp med gjennomsiktighet, reflekterende flater, sol som beveger seg og kaster like bevegelige skygger osv. Tilpassning til høyere oppløsning (TTD menyer og knapper passer glimrende til 640x480 - 1024x768). Litt mer flyt i bevegelser og spennende effekter som snøras, meteoritter, tsunami osv hadde også gjort seg. Men det hele bør skje på én flate som man ser fra samme side hele tiden. Et grensesnitt som kan styres på ulike måter (kontroller, tastatur/mus og berøring) kunne også vært noe for å øke markedet. Spillselskapene nå til dags satser alt for mye på mikrobetaling og det dreper mye av gleden for min del. Håper de satser på én sum spill og mulighet for singleplayer uten nett i tillegg til multiplayer med nett.

 

Håper spillselskaper skjønner idéen og lager noe sånt. Jeg står klar med lommeboka.. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men du har prøvd OpenTTD de siste par årene, ikke sant? Det er klart mer spillbart enn noen andre TTD-aktige spill.

 

<flisespikking>Isometrisk projeksjon er faktisk 3D, men det er uten perspektiv.</flisespikking>

Men det er absolutt nyttig til alt fra spilling til CAD og modellering.

Lenke til kommentar

Microprose var det viktigste spillselskapet for meg i mine første 3 år som gamer. Grand Prix 2, Civilization 2, X-com, Master of Orion II og Magic the Gathering var søyler på midten/slutten av 90-tallet. I 2002 ga de også den eneste fungerende PC-versjonen noensinne laget av Risk. Dette er et av de spillene som står høyest på min GOG-ønskeliste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...