Horge Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Kontorlokalene på jobben er formet som en "rettvinklet hestesko", og kjernen i bygget (som inneholder alt av rør, kabler, heis og slikt som er normalt i et kontorbygg) gjør at vi sliter med å få det trådløse nettverket til å virke tilfredsstillende i hele lokalet. Alt er dog i samme etasje. For å få signalet rundt hjørnet, så har vi forsøkt med en repeater (ASUS EA-N66, som vel sant nok er myntet på hjemmebruk), men dette var i praksis lite vellykket. Mange av enhetene (særlig de med bilde av et eple på baksiden) slet veldig med å veksle mellom hovedaksesspunktet og repeateren. Det ble så ille at vi bare måtte koble av repeateren. I tillegg har vi av og til mange gjester på besøk i forbindelse med kurs og seminar. For å kunne skille mellom internt- og gjestenett, så bruker vi i dag et eget aksesspunkt for gjester, men den boksen sliter fort når antall forbindelser vokser. Det hadde vært mer ønskelig å få alt i ett og samme system. Det vi ønsker oss er altså et system som takler både internt- og gjestenett, som støtter en eller flere aksesspunkter (alternativt repeatere som virker) og med støtte for minst 80 simultane forbindelser. Har forsøkt å lese litt rundt, men blir ikke helt klok på hva vi trenger. Når jeg først finner noe som er beregnet for "enterprise", så virker det som systemet er skalert for å drifte et helt universitet eller avgangshallen på Gardermoen, men vi klarer oss nok lenge med en mellomting … Hva gjelder pris så har jeg egentlig ingen formening. Ønsker selvfølgelig ikke å betale mer enn man må, men enn så lenge er jeg først og fremt ute etter å få et overblikk over hvilke alternativer som finnes, og hva de koster – således er det også interessant å høre pris på det som blir overkill. Alle innspill mottas med stor takk. =) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 (endret) 80 forbindelser, tenker du da på tilkoblede klienter? For det er i så fall helt bananas på ett aksesspunkt... Hvor lange er langsidene og hvor mange ansatte er det? Beregn minst 2 klienter pr ansatt er lurt pluss eventuelle gjester. Også bruk flere APer tilkoblet switch i stedet for repeater så deles ikke båndbredden på en linje. Ubiquity og Aruba er de jeg ville tatt en kikk på. Endret 6. januar 2014 av Kakeshoma 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Takk for svar. Ja, forbindelse = klient = dings som er koblet opp mot det trådløse nettverket. =) Vi er ca 20 hoder, og tallet 80 er tatt ut fra 20 ansatte * 2 + 40 gjester. Sant nok har noen ansatte både laptop, pad og telefon, men andre igjen har stasjonær (altså kablet nett) og kun telefon. Gjester har stort sett bare behov for å koble opp maks én enhet. Lengste strekket i lokalet er ca 50 meter, mens de to "hestesko-armene" er ca 25 meter, og der er lokalet dessverre heller ikke helt rett. Det er også noe glassvegger (møterom), lettvegger (kjøkken og kantine), toaletter og dusj. Ubiquity ser ut som et spennende navn, selv om førsteinntrykket fra hjemmesiden deres er at vi er tilbake i avgangshallen på Gardermoen. Er det UniFi-serien som vi tror er egnet til vårt bruk? Støtter disse at man kan ha flere aksesspunkter, men at de oppfører seg som ett trådløst nett - altså slik at klientene sømløst kobler seg til sterkeste signal? Vet du forresten om det er flere norske leverandører enn Proshop? Ikke at det nødvendigvis er noe galt med Proshop, men det er jo greit å kunne sjekke pris flere steder, og de var eneste leverandør som dukket opp i prisguiden (hos prisjakt fikk jeg null treff). Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Dustin selger også Ubiquity. Du får en 3-pakk til en veldig bra pris i forhold til andre enterprise-løsninger (et antall jeg ville anbefalt utfra beskrivelsen). Er vel flere leverandører om du ikke vil kjøpe fra en butikk, finnes oversikt på sidene til Ubnt så vidt jeg husker. Det blir ett nettverk ja (kan ha flere SSIDer for gjestenett, eget nett for telefoner osv) som styres fra en kontroller (programvare på en server). UniFi-serien du skal se på ja. Kommer litt an på hva som er i glasset, men materialene høres ikke helt wifi-killer ut, men mest mulig fri sikt til klienter er bra og pass på at den peker sånn at signalene går den veien du vil ha dem (ex. om signalene går ut av toppen på boksen vil du henge dem på vegg i stedet for oppned i taket). 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Supert. Det er denne vi snakker om: http://www.dustin.no/product/5010664781/ubiquiti-unifi-pro-802-11n-poe-access-point-3-pack/? Da skal jeg forsøke å få lest meg opp på hvordan man kan få satt opp dette som ett system med ulike SSIDer, og da fortrinnsvis også slik at gjestenettet blir demilitarisert. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Ser forresten at de også har en versjon med 11AC: http://www.dustin.no/product/5010742502/ubiquiti-unifi-802-11ac-accesspunkt/ Tror kanskje at to slike bør holde, og så kan vi i verste fall sette på en boks ekstra dersom det blir nødvendig - her er det jo åpenbart mulig å utvide langt utover vårt behov. Serverprogramvaren er vel uansett gratis å laste ned, og kan således like gjerne brukes på to slike som tre-packen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hvorfor ikke legge litt penger i en skikkelig løsning med flere AP? Har selv satt opp en løsning med Cisco Aironet 600 og det fungerte veldig fint. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Ta kontakt med Avantis! Her selges både Meru og Mikrotik som er mye godt for pengene. http://www.avantis.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå