Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Turistvisum etter 90 dager i Norge

Trono

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål ang. turistvisum. Jeg har ei amerikansk kjæreste som etter en del besøk frem og tilbake "flyttet" til meg i høst. Har snakket med UDI på telefon flere ganger og fått beskjed at letteste oppholdstillatelsen hun kan få er at hun får seg arbeid innen faget hun har Bachelor i.

Nå nærmer det seg 90 dager siden hun kom hit. Vet vi har to valg. Siden hun er fra USA kan hun som jobbsøker få 90 nye dager ved å gå til politistasjonen og fremlegge dokumentasjon på forsikringer o.l. eller dra ut av landet en tur.

Det vi lurer på er hva slags dokumentasjon som er "godkjent" for å vise at vi har vært ute av landet? Jeg antar stempel i passet er den sikreste metoden. Må vi da ut av Schengen? F.eks. til England? Eller er det så enkelt at vi bare tar vare på reisedokumentene.

Kundebehandleren hos UDI var veldig diffus på dette punktet. Det gjør meg med en gang skeptisk. Han mente reisedokumentene var viktig, men ville ikke spesifisere kravene deres. Jeg savner et klart svar så vi ikke får problemer senere.

Tar i mot alle tips og råd her. Vi vil helst ikke hoppe på giftemål ennå for å få en arbeids og oppholdstillatelse...

Endret av Tronotrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at ikke gjelder visum for 90 dager, i en periode på 180 dager? Altså at en kan være her 90 dager per halvår. Regner du må ut av EØS, men kommer vel an på type visum som har blitt utsendt

Uansett, lykke til. Håper du får noen konkrete svar

Lenke til kommentar

Du må vell nesten berre ringe UDI for å spørre?

Det er uansett UDI som dere må forholde dere til, det hjelper ikkje om dere meiner å ha oppfylt krava for visum dersom UDI er uenige.

Slik som eg leser reglane for visum så er det snakk om 90 dager i løpet av ein periode på 180 dager som ein får visum for. Dette betyr at om dere/ho reiser til Storbritania (som ikkje er eit schengen land) så må ho være der i 90 dager før ho kan få nytt visum til norge.

Dette betyr vell rett og slett at ho no enten må forlate landet når visumet utløper, eller så må ho søke om ein eller anna form for oppholdstillatelse.

Det mest nærliggande er då at ho registrerer seg som jobbsøkande innanfor sitt fagfelt, eg er usikker på om det er nok å være jobbsøkende eller om ein må skaffe seg konkrete jobbtilbud. Alternativt er valget at dere søker om familieinvandringstillatelse. Som registrerte samboere eller ektefeller vil ho kvalifisere for familieinvandringstillatelse.

Eit tredje alternativ vil være at du/dere flytter til USA i 3 måneder for så å komme tilbake til norge på nytt 3 måneders turistvisum.

Uansett så bør du ta kontakt med UDI om kva muligheiter dere har. Dere må også bestemme dere for kva dere vil framover. Det vil f.eks være mulig å få visum som forlovede i 6 måneder, men då må giftemålet inngåast i løpet av denne perioden.

Dersom dere no likevell bur saman så er nok oppholdstillatelse som samboere være det mest nærliggande då det er dette dere i realiteten er.

Dersom dere seinare tar forholdet eit steg lenger med ekteskap og felles barn så vil det være endå enklare å få varig oppholdstillatelse i norge, forutsatt at det er noke som ho vil ha.

Lenke til kommentar

Takk for svar.. Jeg oppfyller kravene til bolig og inntekt for å søke om opphold som samboere, men vi må også dokumentere at vi har bodd sammen i to år. Her har jeg spurt UDI hva de krever av dokumentasjon, og et av problemene med dem kom veldig klart frem. De kunne ikke si noe konkret. Leiekontrakt var en ting, men han kunne ikke garantere at det var godkjent dokumentasjon. Kundebehandleren mente det beste var at hun melder flytting til Norge via folkeregisteret. Det går såklart ikke uten oppholdstillatelse. Høna eller egget situasjon mellom to statlige institutioner.. Jeg påpekte dette, men fikk ikke noe bedre svar.

Jeg har heldigvis fått dette skriftlig fra UDI på mail:

"Kjæresten din kan komme til Norge og være her i inntil 6 måneder for å søke arbeid uten oppholdstillatelse. Denne muligheten har hun fordi hun er visumfri og fordi hun er faglært.
Senest tre måneder etter innreise i Norge må hun melde seg for politiet der dere bor. Hun må informere om at hun er arbeidssøker og vise fram pass, forsikring for hele perioden hun skal være i Norge, dokumentasjon på at hun er faglært og dokumentasjon på at hun har penger til å klare seg selv i den perioden hun skal være i Norge. Hun må ha minst 500 kroner per dag hun skal være i Norge."

Høres kurant ut, og det blir løsningen vår i denne omgang. Helt enig at vi såklart bare må prøve å følge alle reglene her..

Lenke til kommentar

Hvis hun får seg jobb MÅ den være relatert til bacheloren hennes og minimum 80% stillingsgrad.
hvis hun ikke finner seg arbeid tidsnok må hun forlate schengen.
1 alternativ er å søke et visum som heter "norwegian studies for skilled workers".
min amerikanske samboer er her nå på det visumet mens hun lærer norsk og søker på jobb.

Lenke til kommentar

Hei,

ja, takk for tipset! Har snakket med utlendingsenheten hos politiet og fått klart opp en par ting. Er litt mere avslappet nå..

Som du sier må hun evt. ut av Schengen. Det er på vei ut av Norge man får problemer om man oppholder seg her ut over visumperioden. Men nå måtte vi bare stikke innom med pass og forsikringspapirer før det er gått 90 dager så skulle de ordne 3 ekstra måneder opphold på stedet. Siden hun er visumfri er det bare en formalitet, sa de.

Fant faktisk, som du nevner, ut at hun kan få studievisum til å studere norsk i opptil et år i går. Vi går nok også for det om ikke det blir noe napp i jobbmarkedet. Ser det bl.a. også gir rett til jobbe deltid. Det gir oss noe mere ro rundt saken... Månedene flyr fort :)

Vet du om jeg kan stille som økonomisk garantist for studieperioden? Eller må hun vise til en konto med nok kapital avsatt for hele perioden med en gang?

Endret av Tronotrond
Lenke til kommentar

om jeg ikke husker feil kan hun trekke fra 2000 kr i mnd om hun bor hos deg, selv om du stiller deg villig til å dekke alt.
den opprinnelige summen er "For the academic year 2013-2014, this is NOK 94 400."
så -24.000, da blir totalsummen 70.400.

http://www.udi.no/Norwegian-Directorate-of-Immigration/Central-topics/Studies/How-do-I-apply-for-a-residence-permit-for-students/

ELLER

hun må skaffe seg en jobb som tjener samme sum.
det er ikke satt noe krav til hvilken type jobb hun søker på.

vær obs at den totale behandlingstiden på denne typen visa er ca 6-9 mnd.
madammen min søkte på time hos politiet i mai, fikk time der 4 uker senere.
fikk svar på søknaden i desember(avslag - selv om vi hadde fått muntlig bekreftelse av udi på forhånd at alt var ok)
fikk svar på anken i januar , innvilga. skal ned til politiet nå i februar og hente arbeidstillatelsen.

en liten sidebeskjed, all type kommunikasjon med udi - få det skriftlig eller spill inn samtalene.

edit: med forbehold om feil.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Tronotron, hvordan går et med deg? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg tenkte på samboervisum ad jeg jobber i Nordsjøen og har reist til Usa og i prinsippet vært samboere med henne der de siste 2.5 årene,.Hvordan man skal dokumentere det er jeg usikker på, flybilletter, har bestilt noe i mitt navn dit etc. Er skeptisk til at UDI godtar det. Hadde vært interessant å høre hvordan det går og hvordan dere gjorde det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...