Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Butikk stenger midlertidig,har ansatte krav på lønn?


Thieeg

Anbefalte innlegg

Hei, er ansatt i en Kiwi-butikk med 20% stilling. I Januar skal butikken holde stengt for å pusse opp. Dette har vi ansatte fått beskjed om i god tid, og vi kommer ikke til å få betalt for denne måneden, mtp. at vi får timesbetalt og det blir åpenbart ikke lagt inn noen arbeidstimer denne måneden. Det jeg lurer på er om jeg har krav på kompensasjon for tap av arbeidstimer (har jo faktisk ikke mulighet til å jobbe denne måneden) siden jeg er ansatt i 20% stilling. Har ikke tenkt ordentlig på temaet før nå, så har ikke fått snakket med sjefen om det, men vet at jeg ikke kan vente meg lønn i februar.

 

tl;dr: er ansatt på 20% stilling, butikken holder stengt en måned, har jeg krav på kompensasjon for tapt arbeidstid?

 

Og fordi jeg aner at noen evt. kommer til å spørre: nei, vi har ikke blitt midlertidig permittert eller liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom TS er ansatt i en 20% stilling, og det står 20% i kontrakten eller det er avtalt så skal TS ha 7,5t per uke. Dersom arbeidsgiver ikkje har arbeid mener eg likevel at TS skal ha betalt. Arbeidsgiver kan ikkje bare si at denne måneden er det ikkje arbeid, dere får ikkje lønn.

 

Om arbeidsgiver ikkje vil betale de ansatte i perioden må arbeidsgiver permitere dem. Med permisjonsvarsel i følge lovbestemte tidsfrister og hele pakken. Da har arbeidstakere rett på arbeidsledighetstrygd.

Lenke til kommentar

Har ikke fått permisjonsvarsel (hverken skriftlig eller muntlig). Står i kontrakten at jeg har en stillingskontrakt på 20%, samt at stillingen omfattes av arbeidsmiljøloven paragraf 10. +tariffavtale HSH/HK landsoverenskomsten. Skal lese meg opp på dette når jeg kommer hjem i kveld.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er kontrakten din avgjørende her. Er du FAST ansatt eller ekstrahjelp/deltid? En smart butikksjef vil aldri ansette noen FAST på 20% nettopp for å unngå problemer som dette hvis en ikke har nok jobb (og vil da heller ansette på vikar/timesbasis, ergo arbeidstaker har ingen krav på å få jobbe hvis det ikke er mulighet for det).

 

Skal du ha krav på noe fra NAV må det foreligge permittering, noe det slik jeg forstår, ikke gjør.

 

Du får lese paragraf 10 ( har ikke lest a.m loven så grundig selv da er ikke er organisert) men jeg vil tippe en kjede som Kiwi har rutiner på dette, så my guess er at du ikke kommer noen vei med et evt "krav om tapt arbeidsfortjeneste etc.".

 

Om butikksjef er en oppegående person som du er på talefot med, prøv å ta en prat med han/hun om emnet.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...