Dufen Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg kjøpte en bil på fredag hos et firma som selger brukte biler. Det ble betalt en del kontant og resten skulle overføres via bank når salgsmelding var levert biltilsynet. Salgskontrakt fra NAF ble skrevet og underskrevet med stempel fra firmaet og underskrift. Betingelsene var ok. Selger ga meg "melding om kjøretøy som skifter eier", ikke del 2. Vi fikk en hver av disse to dokumentene. Jeg stussa litt over det med del 2 men han sa det var innlevert fra vedkommende firmaet hadde kjøpt bilen hos. Jeg har null peiling på disse tingene så antok at dette var normal prosedyre med slike firmaer. Nå viser det seg at dette er feil. Har snakka med kompiser som refererte til biltilsynets prosedyrer og det kommer frem at del 2 MÅ leveres inn eller en tapsmelding på denne sammen med den salgsmeldingen vi begge underskrev. Nå har jeg hatt kontakt med selger og han blånekter for at man trenger del 2. Han står fast på at det er nok med den salgsmeldingen som jeg har fått. Hva gjør jeg for å fikse dette kjappest/enklest? Endret 5. januar 2014 av Doofen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Det du kan gjøre er å få dem til å fylle ut en tapsmelding på vognkortet. Det er ikke nødvendig med vognkort del 2. Men da kan det kreves en tapsmelding. Den finner du her http://www.vegvesen.no/_attachment/62582/binary/525687?fast_title=Melding+om+tap+av+vognkort.pdf Ser ingen grunn til at dem skal ruge på vognkort del 2 egentlig, du får jo ett nytt. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Selger nekter å skrive tapsmeldingen også. Han mener nå at den salgsmeldingen jeg fikk er god nok. MEN! Løsningen synes å være nær. Fikk vite at når jeg drar til biltilsynet i morgen tar de kontakt med selger. Om han da ikke kommer med del 2 eller en tapsmelding vil det få juridiske følger for selger siden salget er gjennomført i sin helhet med del 2 som eneste mangel Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Merkelig selger. Men bra at det løste seg :-) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Mnjaaa, det har ikke løst seg enda. Må vente å høre hvilke løsninger biltilsynet skisserer. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Har aldri hørt om lignende. Ikke at jeg har oppsøkt det heller. Men så lenge han har signert en salgsmelding så utfyller det egentlig vognkort del 2. Så avtalene er likeverdige. Er bare at dem liker ikke å ha verdikort på motorvogn på avveie. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Det kan faktisk hende selger har rett her, det er faktisk en helt vanlig måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Sikker? For all info jeg finner tilsier at del2 MÅ leveres for å få registrert bilen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Og selger sier jo at del 2 allerede er innlevert. Hva er da problemet? Det er normal praksis at forhandlere ikke omregistrerer bilen til seg selv, men vognkort del 2 blir allikevel innlevert når en forhandler tar over bilen. Det medfører at man for å selge videre kun trenger en salgsmelding fra den som står som kjøper på vognkort del 2 til ny eier. 1 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvor gammel er bilen? Min 15 år gamle bil har fortsatt vognkortet av gammel type som ikke hadde del 2. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Saken er løst. Selger (la oss kalle ham B) kjøpte bilen hos A. A leverte inn del 2, men ikke skiltene. B registrerte aldri bilen på seg selv men opprettet forsikring. B har brukt bilen, vist den frem og latt kunder prøvekjøre den. Når jeg © kjøper bilen finnes der av den grunn ikke noe del 2 å forholde seg til. C dro i dag til biltilsynet og leverte den salgsmeldingen han fikk i utgangspunktet og fikk da omregistert bilen på seg selv. Kritikkverdig måte å gå frem på av en BILFORHANDLER, men greit. Det ordna seg. Ser ut som han bare hadde glemt å putte tyggis i kjeften før jeg kom som han kunne tygge frenetisk på Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Men selgeren hadde jo her rett? 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Ja i at jeg ville få bilen registrert. Men han påsto jo at man aldri trengte del2. Det er ikke normalt, og det er vel lett å forstå at kjøpere da kan få panikk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Men du trengte jo ikke del 2 for å få den registrert på deg? 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Men bare for å vite det til senere. Sa dem noe om det på Biltilsynet? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Å gi fra seg del 2 når man selger bil er ikke noe som er anbefalt. Det er i gammel eiers interesse at del 2 blir levert så snart som mulig, ellers er han ansvarlig for en bil han selv ikke eier. Hvis ny eier "glemmer" å levere del 2 og så blir innblandet i ulykke/tatt i fotoboks, etc., får plutselig gammel eier noen mindre hyggelige brev i posten... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Men bare for å vite det til senere. Sa dem noe om det på Biltilsynet?Ikke så mye, men de likte ikke at fforhandleren kjørte bil på gamle eiers skilter selv om de hadde foretatt eierskifte og opprettet forsikring. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Eg skjønner ikke denne saken. Du skrev jo at de ikke hadde registrert bilen på seg? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Nei de hadde ikke det. Det var kun meldt eierskifte. De hadde ikke betalt for omregistrering eller gjort noe av den prosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå