Gå til innhold

David Moyes - Arbeidsledig


Latias

  

203 stemmer

  1. 1. Moyes rett mann for United?

    • Ja (United-supporter)
    • Nei (United-supporter)
    • Ja (ikke United-supporter)
    • Nei (ikke United-supporter)
    • Hvem er Moyes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lol, Moyes fikk ting store ting med Everton. De lå på 9-12.plass når han tok over. Så ble de stabilt på 5-6.plass og fikk til og med 4.plass og CL kvalikk et år.

15. Plass. Hadde eit par ustabile år (17.plass i 2003/04) fram til 2006 sesongen før det blei stabilisert på 5-8 plass. Han redda Everton frå nedrykk, men klarte aldri å vinne ein tittel. Ein bra prestasjon, men det er langt i frå å få til store ting.

 

 

Det gjorde han med et latterlig lavt overgangsbudsjett.

Se hva Martinez gjorde med sin forrige klubb, hvor spiller de i dag?

 

Martinez hadde mindre pengar i Wigan enn det Moyes hadde i Everton. Hovudgrunnen til at dei rykka ned var at forsvaret var skadeplaga sist sesong.

 

 

Martinez kom inn og tok over en meget god tropp og har også gjort ting riktig.

 

Han tok over ein ok tropp, og henta inn spelerar som heva laget betrakteleg, og "tjente" 13M£ i sommervinduet. Forsvaret som Moyes bygde er blant PLs beste, men i dei offensive rollene var det svært tynt. Å få inn Barry, McCarthy, McGeady, Deulofeu, Lukaku og å bruke Barkley har ført til at Everton er eit mykje beidre lag pdd.

 

Moyes er ikkje ein dårleg manager, men klarer ikkje å sjå for meg at han blir noko meir enn Tony Pulis MK2.

Endret av Karbutar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del spiller det ingen rolle at han ikke har vunnet noe før han kom til United. Pep Guardiola hadde vel heller ikke vunnet all verden før han tok over Barcelona?

 

Ikke direkte til deg Sovehest, men mer til debatten om trenere med erfaring og ansettelsesprosess av trenere.

 

Men ansettelsen av Moyes og Pep er så utrolig forskjellig, og man kan egentlig ikke bruke det at Pep ikke hadde vunnet noe som trener som et eksempel på at andre trenere som ikke har vunnet noe kan funke. I prosessen med ansettelsen av ny trener i Barca fant man ut at Pep passet perfekt. Hadde United hatt samme prosess så hadde de sikkert funnet ut av de samme tingene som du nevner i resten av innlegget ditt.

 

Jeg er rimelig sikker på at de fleste toppklubber hadde gått på en like stor smell som det United har gjort hvis de hadde ansatt en trener uten meritter. Ekstremtilfelle fordi det er Perez og Madrid, men se på Real Madrid under Carlos Queiroz. Angående Pep så kastet han jo også Ronaldinho, Deco og Eto'o på dør. Sistnevnte ble jo en sesong, men i det intervjuet som han gjorde nå for kort tid siden kommer det jo tydelig fram at Eto'o ikke respekterte Pep.

 

Der Moyes ble ansatt uten intervju, men bare ansatt pga hva Sir Alex sa, hadde Barcelona en lang prosess der de blant annet intervjuet Mourinho. I tillegg hadde Pep spillerkarrieren der han var en legende og en stor del av grunnmuren i Dream Team noe som garantert hjalp han noe enormt, i tillegg respekterte de unge talentene han hadde hatt på b-laget han, og ikke minst var spillere som Xavi, Iniesta, Puyol enormt klar over hvem han var og hva han sto for.

 

Mulig jeg har gullfiskhukommelse, men det er vel ingen ordentlige eksempler de siste 10 årene på en trener uten trenermeritter som overtar en toppklubb? Bortsett fra United da, og Barcelona som skiller seg ut ved at de ansetter i en klar plan og har mulig den mest harmoniske spillergruppe av topplagene. Så store egoer som spillerne er nå virker det umulig for en trener å overleve uten noen stor CV å vise til.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har erfaring mye å si for en trener, men jeg trodde vi var kvitt hele den "man må ha vunnet for å være god" mentaliteten for managere/trenere?

 

Mourinho startet jo et sted han også.

 

Spillere skal respektere manageren sin uavhengig av om manageren har vunnet titler eller ei, på samme måte som en manager ikke har som jobb å fortelle en spiller hvordan han skal drible.

Å være trener/manager handler like mye om pedagogikk som det å ha et klokt fotballhode.

Lenke til kommentar

Gullit? Det er vel 15 år siden, men likevel...

I ettertid har de hatt Grant og Mateo.

Hva har Tim Sherwood av trenerkompetanse?

 

Grant var vel en vennetjeneste av Abramovich, eller husker jeg feil? Mateo var jo også assistenttrener som erstattet en upopulær manager samtidig som han satte sterke personligheter tilbake i laget. Grant overtok også et Chelsea-lag som begynte å slå sprekker innad, og ingen av dem ble mer enn 1. år i jobben. Gullit er stund siden ja, og han var også spillende manager. Men han kom rett inn, mulig han ble reddet av at han allerede var en av "gutta" og en enorm cv som spiller.

 

Er ikke helt sikker på Sherwood, men mener at han ikke har den øverste trenerlisensen i alle fall. Men for å være litt slem så synes jeg ikke Tottenham går inn som toppklubb her, heller ikke Liverpool i de senere årene for å utelukke Rodgers også.

 

 

Selvfølgelig har erfaring mye å si for en trener, men jeg trodde vi var kvitt hele den "man må ha vunnet for å være god" mentaliteten for managere/trenere?

 

Mourinho startet jo et sted han også.

 

Spillere skal respektere manageren sin uavhengig av om manageren har vunnet titler eller ei, på samme måte som en manager ikke har som jobb å fortelle en spiller hvordan han skal drible.

Å være trener/manager handler like mye om pedagogikk som det å ha et klokt fotballhode.

 

Altså, jeg er enig at man ikke må ha vunnet noe for å være en god manager, spesielt det at man må ha vunnet noe som spiller. Men det hjelper veldig i starten å ha en god spillerkarriere. Og poenget er akkurat som du sier, Mourinho startet også et sted.

 

Han hadde en ordentlig fotballutdannelse i motsetning til mange trenere, han var assistent i både Porto og Barcelona hvor han var med å vinne ting, så startet han i Portugal der han etterhvert vant alt med Porto.

 

Spillere burde respektere trenerne sine, men hvis treneren ikke har noe å vise til så er det naturlig å bli skeptisk. Villas Boas må overvevise sine spillere at han er faglig dyktig, mens (nå) trenger bare Mourinho å vise til CVen sin så har han overbevist spillerne. Moyes har ingen stor spillerkarriere, han har ingen meritter å vise til og det har vært mye kritikk (mulig feil) av blant annet treningsmetoder. Han har vel også gått ut å sagt at han ble overrasket (eller noe lignende) over presset og hvordan overgangssommeren egentlig var i United. Når han sier sånne ting uten å ha et sikkerhetstett i form av spillerkarriere eller meritter kommer tvilen hos spillerne mye fortere tror jeg.

 

I tilfeller der trenere enten er uten en stor (og da mener jeg stor) spillerkarriere eller meritter å vise til som trener, kommer til en topp 5-10 klubb i verden går det som regel galt. Spillerne er rett og slett for store egoer.

 

Og for å ta hovedpoenget mitt. Jeg tror ingen storklubber lykkes med en ansettelse av en ny trener a) ikke har solide meritter å vise til enten som spiller eller som trener, b) har en grundig ansettelsesprosess der man finner ut hva hver enkelt kandidat står for og kan. I United valgte Ferguson treneren, en Ferguson som om vi skal være helt ærlig slet de siste årene med hvordan fotballen hadde utviklet seg tross gode resultater. Ansettelsen ser mer ut som en vennestjeneste enn et valg av den beste faglige kandidaten.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Troppen har jo bare blitt ett år eldre, i tillegg til å bli forsterket med Mata (og Januzaj som tok steget opp). Selvfølgelig fikk Ferguson maksimalt ut av fjorårets tropp da spillertroppen på papiret ikke skulle klare å vinne PL overlegent. Men dere har fortsatt en tropp som er gode nok til å kjempe om medalje. Moyes har i motsetning til Fergie fått minimalt ut av troppen.

 

E: Morsomt å tenke på hvor dårlig en manager kan være. Sånn helt seriøst, om en av oss her inne styrte United, hvor ræva kunne United blitt? Selv om vi ikke hadde hatt autoritet i spillergruppen, og sendt laget utpå uten noen andre instrukser enn formasjon og hvilken posisjon de spilte i, så hadde det jo vært 11 veldige gode spillere utpå banen, noen i øverste verdensklasse. I beste fall hadde de skapt en mer effektiv spillestil på egenhånd, uten å måtte følge Moyes ubrukelige innleggstaktikk.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

 

"And I actually think if Sir Alex was here this year it would be difficult for Sir Alex as well and I'm sure he would be aware of it."

 

Newcastle-gutta lurer ofte på om det finnes noen som prater mer dritt enn Pardew. Her har dere svaret.

 

"Sir Alex has left me a squad that is capable of winning the Premier League title." - David Moyes. June 2013 #MUFC

Lenke til kommentar

Troppen har jo bare blitt ett år eldre, i tillegg til å bli forsterket med Mata (og Januzaj som tok steget opp). Selvfølgelig fikk Ferguson maksimalt ut av fjorårets tropp da spillertroppen på papiret ikke skulle klare å vinne PL overlegent. Men dere har fortsatt en tropp som er gode nok til å kjempe om medalje. Moyes har i motsetning til Fergie fått minimalt ut av troppen.

 

E: Morsomt å tenke på hvor dårlig en manager kan være. Sånn helt seriøst, om en av oss her inne styrte United, hvor ræva kunne United blitt? Selv om vi ikke hadde hatt autoritet i spillergruppen, og sendt laget utpå uten noen andre instrukser enn formasjon og hvilken posisjon de spilte i, så hadde det jo vært 11 veldige gode spillere utpå banen, noen i øverste verdensklasse. I beste fall hadde de skapt en mer effektiv spillestil på egenhånd, uten å måtte følge Moyes ubrukelige innleggstaktikk.

Hadde vunnet alt hvis jeg sendte dem utpå

Jeg har erfaringer med FM skjønner du ;)

Lenke til kommentar

 

https://twitter.com/MOgdenTelegraph/statuses/449678161626681344

"And I actually think if Sir Alex was here this year it would be difficult for Sir Alex as well and I'm sure he would be aware of it."

Newcastle-gutta lurer ofte på om det finnes noen som prater mer dritt enn Pardew. Her har dere svaret.

 

"Sir Alex has left me a squad that is capable of winning the Premier League title." - David Moyes. June 2013 #MUFC

Lol. For en idiot.

Lenke til kommentar

 

 

https://twitter.com/MOgdenTelegraph/statuses/449678161626681344

 

"And I actually think if Sir Alex was here this year it would be difficult for Sir Alex as well and I'm sure he would be aware of it."

 

Newcastle-gutta lurer ofte på om det finnes noen som prater mer dritt enn Pardew. Her har dere svaret.

"Sir Alex has left me a squad that is capable of winning the Premier League title." - David Moyes. June 2013 #MUFC

Er ingen hemmelighet at han har funnet ut om ting gjennom sesongen slik som da han først mente at vi kunne vinne ligaen og nå mener han at stallen er ræva. Lurer på når han finner ut forskjellen mellom United og Everton fordi vi ligner mer og mer.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Newcastle-gutta lurer ofte på om det finnes noen som prater mer dritt enn Pardew. Her har dere svaret.

 

De hadde sikkert trivdes godt i samme selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...