Gå til innhold

Hvilket mobiloperativsystem liker du best, og hvorfor?

Gjest medlem-82119

40 stemmer

1. 1. Hvilket mobiloperativsystem liker du best?

• Android
      25
    • Bada
      0
    • Blackberry OS
      0
    • CyanogenMod
      2
    • Firefox OS
      0
    • iOS (iPhone)
      4
    • Maemo/Meego/Sailfish/Jolla
      0
    • Ubuntu Mobile OS
      0
    • Windows Phone 8
      9
    • Annet
      0
    • Bryr meg ikke om hvilket mobiloperativsystem jeg bruker
      0
    • Vil ikke svare
      0

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har brukt ulike smarttelefoner, og ser at på enkelte områder er det ting som er svært lite smart lagt opp. På mange måter virker det som om man smeller sammen en hardwarepakke og får det til å virke, uten å ha noe fokus på brukervennlighet, logikk, muligheter osv. Jeg kan bl.a nevne følgende:

1 -Fragmentering med produsenters tilpasninger som gjør at oppdateringer kommer sent og at oppdateringene for enkelte modeller ikke kommer i det hele tatt.

2 -Bloating, som både krasjer mobilen, stjeler ytelse og reduserer lagringsplassen.

3 -Manglende logikk på bl.a kontaktlisten. Skal man sende en epost er det kun kontaktene som har registrert en epost på seg som er interessanne. Skal man sende en sms er det kun kontaktene som har et mobilnr på seg som er interessant. Skal man ringe er det kun kontaktene som har et tlfnr på seg som er interessant. Slike logiske koblinger mangler i brukergrensesnittet.

4 -Det er ofte behov for å kjøre apper for å få funksjoner som åpenbart burde vært endel av operativsystemet. Dette gjelder bl.a applock løsninger, lommelykt, osv.

5 -Man tar altfor ofte utgangspunkt i at alle kan bruke ubegrenset med data, og tilrettelegger ikke for gratis bruk. Dette gjelder spesielt medfølgende navigasjonsløsninger, hvor det burde vært mulig å laste ned kartet på et minnekort. Slik det er nå bruker mange en ekstra navigasjonsapp bare for å få lastet ned kart på minnekort slik at de kan navigere uten å være på nett.

6 -Denne henger sammen med punkt 2, men ser at veldig ofte kjører man med dobbelt opp av apper. Dette stjeler både ytelse og lagringsplass. Her er problemet at medfølgende apper er for dårlige, mangler støtte osv og at man derfor laster ned apper som gjør det som medfølgende app skulle ha gjort. Et typisk eksempel på dette er office appen. På mange telefoner kan man kun lese dokumenter, og man må laste ned enda en office app om man skal lage dokumenter. Dette er igjen en lite smart løsning.

7 -Mens noen ting tilbyr mengder med informasjon, er andre ting blottet for informasjon. Jeg vil anta at det ville vært mulig å vise informasjon om klokkeslettet batteriet er ferdig oppladet f.eks, eller hardwareinformasjon om f.eks tilstanden på batteriet, minne osv. Med fuktrelaterte problemer og alle sensorene som mobiler fylles opp med burde det jo vært mulig å ha en fuktsensor som varslet ved fare for fuktskader og informerte om fuktighetsnivået.

8 -På PC siden har man i årevis kunne velge om man vil kjøre en windows versjon, en linux distro, mac os osv. Det kan da ikke være teknisk umulig å tilby tilsvarende mulighter for mobiler også? Det burde jo ikke vært verre enn at man solgte operativsystemet på ett minnekort eller tilbød det som en nedlastning? Hvorfor må man velge og bli låst til kun ett mobiloperativsystem? Hvorfor mister man rettigheter med å roote? Man har jo ikke denne problemstillingen på PCer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker til vanlig Android, og er garantert «farget» av dette. Mine svar må således sees i sammenheng med dette. Jeg er langt på vei enig i mange av dine punkter, men vil allikevel peke på noen poeng for å balansere litt. Jeg har overhode ingen utdannelse innen IT/mobil, så dette er kun mine meninger som sikkert er helt forskjellig fra mange andres.

1. Regner med det er Android du sikter til her. Ja det er fragmentert, men hvilken konsekvens har dette? For oss som skriver på forumet her (som nok er en kraftig minoritet), vil vi selvsagt ha nyeste versjon. Ser jeg på kona, vil hun helst ha det «sånn det alltid har vært». På den andre siden så er HTC sin versjon av Android ulik til Samsung sin osv. De har alle forskjellige tilnærminger til Android, og langt fra alle ønsker nyeste Android (Nexus) på bekostning av å miste funksjonaliteten som er bakt inn i Sense, Touchwiz osv. Poenget mitt er da at man ikke kan sammenligne en Samsung og en HTC selv om de kjører samme android-versjon i bunn. De er såpass modifisert at de er en helt egen gren av Android. Da står man igjen med sikkerhetshull som den største grunnen til å ha nyeste oppdatering, og i realiteten er det ikke et stort problem pr i dag.
  2. Bloating er en uting, men på den andre siden kræsjer dette litt med noen av de andre punktene dine. Jeg er enig at det burde være mulig å avinstallere preinstallerte apper som ikke er en del av kjernefunksjonaliteten. Utfordringen er da å vite hva som er nok og hva er for mye av preinstallerte apper.
  3. Greit nok, men ikke et stort problem slik jeg ser det.
  4. Tilbake til punkt 2. Hva er for mye og hva er akkurat passe? Her er forbrukerne så forskjellige, at det i mange tilfeller er bedre å laste ned en del av det man trenger i steden for å ha mye du aldri bruker der.
  5. Enig i denne. Datakostnad i utlandet er heldigvis på rett vei, men fortsatt mye å gå på.
  6. Skulle det ha vært med full Office-pakke, må man trolig betale ekstra for telefonene. I og med at ikke alle har bruk for dette, er det bedre å gi brukeren valget selv.
  7. Sikkert en praktisk løsning, men ser ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis. Skal man da pepre telefonen med sensorer i alle bauger og kanter?
  8. Dette er jeg helt enig i, men tror vi må se langt etter. Hvorfor skal man kjøpe en iPhone til kr 6.000,- når man da kan få en kinakopi med samme funksjoner til en langt lavere pris? Det blir i såfall en helt annen forretningsstrategi, og jeg tviler på at noen har lyst til å være først med dette. Det er nok uansett kun marked for entusiastene, og da ikke stort nok marked for at noen tør/vil prøve seg.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg bruker til vanlig Android, og er garantert «farget» av dette. Mine svar må således sees i sammenheng med dette. Jeg er langt på vei enig i mange av dine punkter, men vil allikevel peke på noen poeng for å balansere litt. Jeg har overhode ingen utdannelse innen IT/mobil, så dette er kun mine meninger som sikkert er helt forskjellig fra mange andres.

1. Regner med det er Android du sikter til her. Ja det er fragmentert, men hvilken konsekvens har dette? For oss som skriver på forumet her (som nok er en kraftig minoritet), vil vi selvsagt ha nyeste versjon. Ser jeg på kona, vil hun helst ha det «sånn det alltid har vært». På den andre siden så er HTC sin versjon av Android ulik til Samsung sin osv. De har alle forskjellige tilnærminger til Android, og langt fra alle ønsker nyeste Android (Nexus) på bekostning av å miste funksjonaliteten som er bakt inn i Sense, Touchwiz osv. Poenget mitt er da at man ikke kan sammenligne en Samsung og en HTC selv om de kjører samme android-versjon i bunn. De er såpass modifisert at de er en helt egen gren av Android. Da står man igjen med sikkerhetshull som den største grunnen til å ha nyeste oppdatering, og i realiteten er det ikke et stort problem pr i dag.
  2. Bloating er en uting, men på den andre siden kræsjer dette litt med noen av de andre punktene dine. Jeg er enig at det burde være mulig å avinstallere preinstallerte apper som ikke er en del av kjernefunksjonaliteten. Utfordringen er da å vite hva som er nok og hva er for mye av preinstallerte apper.
  3. Greit nok, men ikke et stort problem slik jeg ser det.
  4. Tilbake til punkt 2. Hva er for mye og hva er akkurat passe? Her er forbrukerne så forskjellige, at det i mange tilfeller er bedre å laste ned en del av det man trenger i steden for å ha mye du aldri bruker der.
  5. Enig i denne. Datakostnad i utlandet er heldigvis på rett vei, men fortsatt mye å gå på.
  6. Skulle det ha vært med full Office-pakke, må man trolig betale ekstra for telefonene. I og med at ikke alle har bruk for dette, er det bedre å gi brukeren valget selv.
  7. Sikkert en praktisk løsning, men ser ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis. Skal man da pepre telefonen med sensorer i alle bauger og kanter?
  8. Dette er jeg helt enig i, men tror vi må se langt etter. Hvorfor skal man kjøpe en iPhone til kr 6.000,- når man da kan få en kinakopi med samme funksjoner til en langt lavere pris? Det blir i såfall en helt annen forretningsstrategi, og jeg tviler på at noen har lyst til å være først med dette. Det er nok uansett kun marked for entusiastene, og da ikke stort nok marked for at noen tør/vil prøve seg.

1 -Tenker mest på Android ja, siden problemet er størst der. Det var en undersøkelse nylig som viste at 85% av feilene skyldes produsentenes tilpasninger. Det å ha ETT felles OS som oppdateres samtidig på alle modeller er en grunnleggende funksjon som er viktig. Både for å rette opp feil, tette sikkerhetshull men også for å unngå feil som skyldes produsentenes tukling.

2 -Spesielt på mobiler hvor både ytelse og lagringsplass er begrenset, så er bloating en uting. En helt ren androidversjon uten mediaplayere, officeprogram, bildeapp, epostleser, nettleser, osv er det ideelle så kan alle velge slike ting fra google play.

3 -Kontaktlisten var bare et eksempel. Mangelen på logikk går igjen i alle OS. Har f.eks vært borti mange mobiler hvor man ikke legger opp til sletting av nedlastede pdf filer fordi de lagres i mapper man ikke har tilgang til. Bare det å ha en LED som indikerer tapte anrop og mottatte sms/mms/epost er en mangel på mange mobiler. Jo mer man bruker mobiler, dess flere ulogiske løsninger finner man. Ta f.eks at man må velge manuelt hvor mange hjemmeskjermer man skal ha. Dette er noe som burde vært ordnet automatisk ved at en hjemmeskjerm ble lagt til når man slidet til den siden man ville leggge den til, og fjernet ved å trykke på skjermen og velge fjern. Samtidig er også valget for å velge antall hjemmeskjermer IKKE under innstilligner (heller ikke under skjerm) men DENNE innstillingen finner man under innstillingene for skjermen og ikke i skjerminstillingene under innstillinger. Ting gjøres kort sagt veldig tungvindt.

4 -Nå har jo ting bedret seg LITT ved at f.eks iOS har klart å få en lommelykt som del av OSet og Applock løsninger får man bl.a med CyanogenMod og muligens i siste android utgaver også. Såvidt jeg vet mangler dette helt i både iOS og windows phone.

Er enig i at det er vanskelig å vite hva man bør ha med, men noen nytteting er noe 90% bruker.

5 -Ikke noe å tilføre.

6 -Medfølgende oficeapp til Android kan ofte kun åpne dokumenter, men appen ble gratis for å lage også. Da er det håpløst at man ikke klarer å oppdatere/erstatte eksisterende app med den fullverdige men at man må ha to versjoner, en som bare ligger der og en man bruker. Hver for seg er det ingen stor sak, men kjører to av absolutt alt, det som følger med og er ubrukelig og det jeg har lastet ned som er bra. Halvparten av lagringsplassen forsvinner i ting som kun har som oppgave å forbruke lagringsplass og redusere ytelsen.

7 -Det har den allerede, men når fuktskader er så sentralt ved reklamasjoner så burde det vært like sentralt å ha noe som varslet ved fare for fuktskade. Dette er ikke en sensor som ville ødelagt hverken form eller vekt på mobilen, men det kunne gitt et forvarsel og hindret folk i å få ødelagt mobilen pga fuktighet.

http://www.nrk.no/livsstil/emmas-mobil-eksploderte-1.10953546

Slike saker burde det også vært enkelt å gjøre noe med. En temperatursensor som varsler når temperaturen i ting som kan eksplodere komemr over en grense, så folk rekker å fjerne batteriet når mobilen alarmerer. Ihvertfall få den opp av lomma og lignende.

Jeg vil anta at det hadde vært teknisk mulig å ha sensorer som informerte om statusen på endel hardware f.eks om kvaliteten på ladingen var dårlig (for lav/høy spenning, for mye ripple, osv) slik at man fikk et forvarsel om at ting ikke var som de skulle.

8 -Jeg tror faktisk at det hadde vært en vinn-vinn situasjon. Mange liker iOS men synes hardwaren er for dyr. Mange liker Android, men vil ha penere utseende og bedre hardware. Google tjener vel ikke så mye på at det er samsung, lg, htc osv som lager mobilene uansett, og om iOS ble sluppet fritt så hadde man fått en OS kamp hvor man kunne fokusere på OS uten å ta med mobilen, og man kunne fokusere på mobilen uten å bry seg om OS. Dette handler jo også om muligheten til å selge til samme kunder. Om OS ikke hadde kostet en formue, er det ikke usannsynlig at folk hadde testet flere OS på samme mobil, og kanskje kjørt dualboot løsninger hvor man kan velge mellom iOS, android og windows phone under oppstarten. Slik det er nå deler de markedet mellm seg, og har en person kjøpt en androidtlf vil ikke apple kunne selge iOS til personen. Dette gjelder også med google også. Har en person kjøpt en iPhone får ikke google solgt Android til personen med mindre personen bytter telefon.

Det er selvsagt en annerledes strategi, men synes ikke det er veldig mye smarttelefon når man ikke kan velge OS engang. Dette er en ny måte å tenke på, men teknisk umulig er det neppe.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dette er helt i starten, men ser Android har tatt ledelsen. Om man tar med CyanogenMod som også er Androidbasert er man oppe i over 70%. Utskjelte windows phone er like populært som iOS. Tar nok litt tid før flere oppdager denne spørreundersøkelsen. Hadde ventet mer gjevnt mellom Android og iOS, men det vil kanskje forandre seg med flere stemmer. Blir spennende om en måneds tid når fordelingen er mer etablert.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget er at man skal få en mer tydelig fremstilling av hvilket OS folk foretrekker, og en mer konkret debatt om hvorfor det er sånn. Om iOS er best, som mange mener, så er det rart at 70% velger Android. Og om Windows phone er så dårlig som mange mener, så er det rart at det er like populært som iOS.

Lenke til kommentar

Det er greit nok at det skal setjast opp meir konkret, men det blir likevel litt dumt. Når du spør folk her inne på forumet, er det en god mulighet for at flesteparten velger android. Eg tør påstå at majoriteten av brukarane her har meir tekninsk innsikt enn den gjennomsnittlige nordmann, og derfor vil valgmoglegheitane som føl med android vere eit stort punkt på "for-lista".

Android-telefonar er også tilgjengelige i prisar frå 200 til 6000 kr, iOS frå 4000, og Windows Phone frå 1000-5000. iOS-telefonar konkurrerer i eit eige prissjikt, mens folk vil kanskje heller velje Android framfor Windows Phone fordi WP ikkje har "den nye appen" som "alle" har.

Det er det same som at ei landsdekkande avis spør ein kommune i Buskerud om kva dei syns om <sett inn sak her>, og bruker overskrifta: "Dette syns folket om <sak>". Klart, Android er størst på verdsbasis og, men hadde ein spurt på eit moteforum eller liknande, hadde resultata kanskje ikkje vorte dei same.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdateringer betyr omtrent null, nesten alltid. Det er også noe som heter launcher-bytte, som gjør at det ikke er spesielt interessant om telefonen opprinnelig hadde TouchWiz, Sense, whatever.

Akkurat nå er det bare Android som er noe å vurdere. Det skyldes først og fremst at man kan tilpasse oppsettet etter eget ønske. Veldig snodig at Apple og Microsoft har gjort dette vanskelig/umulig.

Elsker forresten at Windows og iOS har fått like mange stemmer. Skyldes nok at iPhone-brukerne stort sett ikke er spesielt interessert i mobiltelefoni og ikke henger her inne. Da må det også være en veldig høy andel av disse som er jenter. iPhone er ganske femi.

Lenke til kommentar

Du sier her at oppdateringer ikke er viktig. For meg og menge er det viktig. Selv om du ikke synes det trenger du ikke spy det ut i hver post du skriver...

Jeg er minst like opptatt av mobiler som deg å jeg har og liker min iphone. Jeg trenger ikke 6 vær widgets og 1000000 tilpasningsmuligheter. Jeg trenger at alt funker og at det funker hver gang. Å det gjør det for mitt bruk på ios, mens Android ikke fungerer like bra.

Det er så pussig at alle problemene med Android bestandig løses med at man må bytte launcher eller Root telefonen.

Jeg selv hadde brukt wp hadde appene jeg trenger vært og fungert ok på wp fordi jeg liker måten det er bygd opp.

Jeg har hatt android, wp8 og ios. Har alle som uttaler seg hatt dette? Når enkelte uttaler seg virker det ikke slik. Alle osene har sine klare fordeler og sine ulemper. Man kan ikke si at ditt og datt er bedre for deg selv om man har funnet det som virker for seg.

Lenke til kommentar

Du sier her at oppdateringer ikke er viktig. For meg og menge er det viktig. Selv om du ikke synes det trenger du ikke spy det ut i hver post du skriver...

Jeg er minst like opptatt av mobiler som deg å jeg har og liker min iphone. Jeg trenger ikke 6 vær widgets og 1000000 tilpasningsmuligheter. Jeg trenger at alt funker og at det funker hver gang. Å det gjør det for mitt bruk på ios, mens Android ikke fungerer like bra.

Det er så pussig at alle problemene med Android bestandig løses med at man må bytte launcher eller Root telefonen.

Jeg selv hadde brukt wp hadde appene jeg trenger vært og fungert ok på wp fordi jeg liker måten det er bygd opp.

Jeg har hatt android, wp8 og ios. Har alle som uttaler seg hatt dette? Når enkelte uttaler seg virker det ikke slik. Alle osene har sine klare fordeler og sine ulemper. Man kan ikke si at ditt og datt er bedre for deg selv om man har funnet det som virker for seg.

Wow.

Få eller ingen klarer for å argumentere for hvorfor oppdateringene er viktige. Man må nesten inn på ytelsestester eller loggføre hvor lenge batteriet varer for å evt kunne merke noen forskjeller, hvis vi ser bort ifra mindre endringer i hvilke funksjoner som er tilgjengelige. Selv synes jeg varsel om oppdateringene til tider kan være irriterende, og da de kom ganske tett hadde det nesten like gjerne vært greit å kunne slå av dette. Jeg har en Galaxy S4 og er litt over middels interessert i mobiltelefoni.

Ingen har snakket om å ha 6 vær-widgets, men for mennesker som er opptatt av været er det veldig greit å kunne ha en slik widget lett tilgjengelig. Jeg har ikke en slik widget, men jeg er opptatt av nyheter og har derfor en RSS-widget som dekker 60-70 % av min hjemmeskjerm. Kan jeg få til dette med iOS? Det kunne man i hvert fall ikke med tidligere versjoner. Se gjerne litt på XDA-forumet og få et innblikk i hva slags oppsett man kan ha på telefonen om den kjører Android. Det er åpenbart at veldig mange mennesker er opptatt av fleksibiliteten til Android.

Og jeg kommer til å gjenta dette med tullete mas om oppdateringer og gnål om hvor forferdelig TouchWiz, Sense osv er så lenge dette nevnes her inne.

Lenke til kommentar

Jeg har vært innom en rekke mobil-OS i løpet av årene, og sitter nå med en Windows Phone - noe jeg foretrekker milevis foran iOS. Det har sine bakdeler, som treghet i apputviklingen og varslingssystemet, men totalt sett er jeg mer fornøyd med WP enn jeg var med iOS.

Jeg har aldri hatt Android. For en del år siden kunne jeg nok ha tenkt det var moro, utelukkende på grunn av tilpasningsmulighetene (på den tiden jeg tegnet egne temaer til Sony Ericsson-telefonene mine ...), men nå har jeg ikke tid til slikt. WP er det som for mitt bruk passer aller best rett fra boksen, og jeg kommer nok til å holde meg på denne plattformen en stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...