Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedriften rotet til noen papirer, kan ikke ta fagprøve enda.


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som lærling i en bedrift i 2.5 år nå, og hadde forventet å ta fagprøve nå rundt nyttårstider. Men det som har skjedd er at det har vist seg at jeg trengte å ta en teoretisk eksamen som bedriften trodde jeg allerede hadde fra et år på en VG3-linje jeg tok. Det vil si at jeg ikke får ta fagprøve før dette er i orden.

Jeg har forsåvidt tilgitt bedriften for dette siden jeg trives der, og tenker å fortsette der etter læretiden. Jeg ønsker ikke noen sure miner, selv om det kanskje hadde vært mulighet for å krangle til seg noe om jeg hadde gått inn for å sette hardt mot hardt. Samtidig tenker jeg som så at dette kanskje er delvis min feil også som ikke sjekket opp i dette nærmere. Jeg bare gav dem papirene, de trodde det var greit, jeg tenkte bare "ok, flott", men så var det altså ikke det likevel. Lærekontrakten er nå forlenget med et halvt år.

Spørsmålet mitt er om dere synes at det er rimelig av meg å spørre om høyere lønn i denne perioden. Jeg har lenge jobbet selvstendig og føler at jeg presterer like bra som mine faglærte kollegaer, har lite sykefravær og er alltid presis på jobb osv. Dessuten er jeg litt eldre og ansvarsfull enn andre lærlinger som gjerne begynner rett etter VGS, men som har samme lønn som meg (Jeg er 25 nå). Jeg hadde litt erfaring fra tidligere jobber, og har litt mer interesse enn dem som bare plukker en tilfeldig linje basert på lønn o.l.

Jeg har aldri mast om noe lønnsforhøyning opp gjennom tidene, da jeg føler at dette er en litt teit ting å gjøre, og jeg har derfor bare tatt til takke med de vanlige tariffsatsene som bedriften har for lærlinger, og tenkt at jeg skulle fremstå som en tålmodig og lojal arbeidstaker istedenfor en grisk og krevende ansatt som hopper fra jobb til jobb. Jeg mener at en rolig ansatt som meg kanskje vil bli mer favorisert og verdsatt over tid enn en som krever hele tiden, og at man vinner på dette på lengre sikt.

På et møte nå nylig nevnte jeg bare kort uten å kreve noe, at jeg egentlig hadde planer om å flytte etterhvert og hadde sett for meg å ha full fagarbeiderlønn for å kunne ta opp lån i banken, og at det derfor passet meg midt i ræven at det med fagprøven ikke gikk i orden nå som planlagt.

Han hadde forståelse for dette, og sa at han skulle se om det var mulig å øke lønnen ihvertfall litt, om ikke helt til samme nivå som fagarbeidere. Han har en tendens til å glemme å ta tak i ting, og jeg så nå på siste lønnsslipp at lønnen fortsatt er den samme "5. halvår" tarifflønnen. Jeg er da forsåvidt på 6. halvår nå, men det er ingen tariffsats som heter "6. halvår" i og med at fagprøven i utgangspunktet skal være bestått da.

Hva synes dere jeg bør gjøre? Skal jeg mase mer på ham om dette? Skal jeg prøve å gamble på at han har litt sympati for meg når jeg forklarer at jeg ønsker å flytte osv, eller tror dere at jeg bør "kreve" mer?



Anonymous poster hash: 4f605...c36
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal aldri gå til en lønnsforhandling å kreve noe som helst.

Det jeg anbefaler er at du forklarer at du mest sannsynlig hadde fått fagbrev og at du har jobbet såpass lenge i bedriften at du er en person av verdi for den og derfor lurer på om det er mulig å bli lønnet deretter.

 

Slik foregår lønnsforhandlinger imellom en sjef og en ansatt.

Lenke til kommentar

Krev i det minste avlønning som hjelpearbeider?

Eventuelt ufaglært arbeider.

 

Tullet om at man ikke skal kreve noe som helst vil bare føre til at man blir overkjørt med tida. Å anta at man blir verdsatt fordi at man er lojal blir feil. Er man ansatt en plass skal man være det i utgangspunktet.

Man får ingenting ekstra bare fordi en bedrift vil være snill. Man må kreve å få ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var lærling og måtte gå over tiden mener jeg på at vi fikk lærlinglønn slik som du for så å få etterbetalt for perioden etter at fagbrev var bestått.

 

Worst case og sikkert det som er "rett" prosedyre er å gi deg lønn som hjelpearbeider i den perioden intill du har fagbrev, og dette er en dårlig løsning da du vill ha mindre lønn som hjelpearbeider kontra siste halvår som lærling(Mener iallefall det var slik for oss, mulig det ikke er slik i ditt fag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var lærling og måtte gå over tiden mener jeg på at vi fikk lærlinglønn slik som du for så å få etterbetalt for perioden etter at fagbrev var bestått.

 

Worst case og sikkert det som er "rett" prosedyre er å gi deg lønn som hjelpearbeider i den perioden intill du har fagbrev, og dette er en dårlig løsning da du vill ha mindre lønn som hjelpearbeider kontra siste halvår som lærling(Mener iallefall det var slik for oss, mulig det ikke er slik i ditt fag)

 

 

Det er nettopp det som er casen. Dette er EL & IT forbundet sine tariffsatser, og siste halvår som lærling er faktisk noen kroner høyere betalt enn hjelpearbeider. Nå er lærekontrakten forlenget, så på papiret er jeg fortsatt lærling og ikke hjelpearbeider, og regner med å ihvertfall ha krav lærlinglønnen.

 

Nå er ikke den tabellen jeg har liggende her helt up to date, den er fra 1. mai 2011, og satsene har jo økt litt siden den gang. Det er uansett ganske stor forskjell på fagarbeiderlønn og lærlinglønn i bedriften jeg jobber i. Den litt utdaterte tabellen min viser ca. 179kr/timen for fagarbeider, men jeg vet at de fleste i realiteten har rundt 214-224kr avhengig av ansiennitet osv, mens jeg nå ligger på rundt 173kr/timen (tabellen min sa 167kr den gangen). Dette blir jo noen kroner iløpet av halvåret, og det er betydelige forskjeller i hvor stort lån banken vil gi mellom 173 og 214kr. (ifølge kalkulatorene på nettet).

 

Jeg bare vet ikke hvor mye jeg skal mase jeg. Sjefen sa jo som sagt at han hadde tenkt å se på det og ta det med høyere oppi systemet, men jeg har ikke fått noe tilbakemelding som sier verken ja eller nei, jeg bare ser at lønnen ikke er endret. Da vet jeg ikke om han har glemt hele greien, eller om det er et tegn på at det ikke lot seg gjøre. Jaja, får ta og høre igjen, bare si noe slikt som "jeg var tenkt å gå i banken nå snart, men lurte på hva det ble til med lønnen, så jeg vet hva jeg har å forhandle med". Kanskje han da kommer på det igjen og sier "å jajaja faen det har jeg glemt" eller noe :)

 

Jeg har ikke tenkt å stille noe ultimatum, det blir det nok bare sure miner av ja. Men hvis de ikke er behjelpelig, så vurderer jeg faktisk å bare late som ingenting, og slutte på dagen når fagbrevet er bestått. Jeg har vært utleid til en annen bedrift som er interessert i få meg ansatt hos dem, noe jeg har sagt at jeg ikke vil ta stilling til før fagbrevet er på plass, men jeg har ihvertfall et alternativ der hvis ting skulle floke seg.

 

Anonymous poster hash: 4f605...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er casen. Dette er EL & IT forbundet sine tariffsatser, og siste halvår som lærling er faktisk noen kroner høyere betalt enn hjelpearbeider. Nå er lærekontrakten forlenget, så på papiret er jeg fortsatt lærling og ikke hjelpearbeider, og regner med å ihvertfall ha krav lærlinglønnen.

 

Det vanlige er at lærlinger skal ha utbetalt halvparten av det ein fagarbeider har i lønn. Korleis dette blir utbetalt varierer litt frå arbeidsplass til arbeidsplass, men eg vil tru at tariffen legger opp til ein modell der du får 30% av faglønn det fyrste semesteret, deretter 40% i neste semester, så 50% og til slutt 80% av faglønna i det fjerde og siste semesteret.

Gjennomsnittet blir uansett 50%, men på denne måten så får eleven meir og meir utbetalt etterkvart som ein lærer meir og meir.

 

Som nemnt så vil du nok ikkje komme så langt med å kreve noke, men du burde kunne inngå ein avtale som vil være gunstig for din del.

I utganspunktet så ville eg anbefalt at du ber om å få betalt som fagutdanna dette neste halvåret, då med henvisning til at du ville ha bestått fagbrevet hadde eksamenen vært i orden. Du kan argumentere med at du no kan like mykje som dei andre som har fagbrevet og at du yter på minst samme nivå som dei. Det er dermed berre ein formalitet som gjer at du ikkje kan jobb sjølvstendig.

Eg ville også ha vist til at dette neste semesteret i praksis er eit venteår før du får ta fagbrevet, og at lærlingtida i seg sjølv er over sjølv om du ikkje har avlagt fagprøva.

 

Alternativt kan du sjå på muligheitene for å få fagarbeiderlønn mot at du binder deg til å jobb f.eks 1-3 år i bedrifta etter at du har tatt fagbrevet. I enkelte yrker der det er stor konkurranse om dei beste studentane så er det ikkje uvanlig at ein gir lignande avtaler. Altså full jobb med full lønn i f.eks 5 år mot at eleven fullfører f.eks det siste året i arbeidstida. På den måten får eleven betalt under utdanninga, og bedrifta får bruke av elevens kompetanse ei stund framover sjølv om det formelle ikkje er i orden.

 

Du kan også argumentere i dei baner av bedrifta har delvis skyld for at din utdanning no har blitt forskøvet med eit halvt år og at du derfor ønsker ein viss form for kompensasjon for dette. Men vær obs på at dette kan slå tilbake dersom arbeidsgiver peiker på at det var ditt ansvar å kontrollere papirene.

 

 

Du må også tenke litt over om du har gode kort på handa eller ikkje. Har du f.eks muligheit til å avlegge eksamen og deretter ta fagprøva hos ein anna arbeidsgiver dersom ting ikkje går din veg? Eller er du låst til nåværande arbeidsgiver dersom du vil fullføre fagbrevet?

Dette vil sjølvsagt ha betydning for kor aggresiv du har råd til å være i forhold til lønnsforhandlinga.

 

 

I utganspunktet så tenker eg at du bør kunne sjå deg fornøgd med å motta 80% av fagarbeiderlønna dette neste halvåret. Dersom du får beholde samme lønna så vil snittlønna gjennom lærlingperioden være på 56% av fagarbeiderlønna mot normalt 50%. Arbeidsgiver kan like gjerne ansjå deg som ufaglært arbeidskraft det siste halvåret og dermed gi deg mindre lønn.

Så då blir spørmsålet kor mykje du skal trykke på i forhold til kva du kan tjene eller tape i lønn.

 

 

 

Når det gjeld banken og lån så vil framtidige lønninger også inngå i berekninga, ikkje berre kva du tjener no. Det vil derfor være lurt å oppsøke banken for å få dei til å sjå litt meir på kor mykje dei vil gi deg i lån når du legger fram din framtidige lønnsauke.

Lokale sparebanker bruker ofte å være litt meir rause til å gi boliglån til fyrstegongskjøpere enn andre banker.

Lenke til kommentar

 

Det vanlige er at lærlinger skal ha utbetalt halvparten av det ein fagarbeider har i lønn. Korleis dette blir utbetalt varierer litt frå arbeidsplass til arbeidsplass, men eg vil tru at tariffen legger opp til ein modell der du får 30% av faglønn det fyrste semesteret, deretter 40% i neste semester, så 50% og til slutt 80% av faglønna i det fjerde og siste semesteret.

Gjennomsnittet blir uansett 50%, men på denne måten så får eleven meir og meir utbetalt etterkvart som ein lærer meir og meir.

 

 

Litt OT men dette stemmer ikke for El og it tariffen, her tjener en lærling langt mer enn 50% av en fagarbeider.

Lenke til kommentar

 

Litt OT men dette stemmer ikke for El og it tariffen, her tjener en lærling langt mer enn 50% av en fagarbeider.

 

Eg uttalte meg på generelt grunnlag, men når eg ser i el og it tariffen så er fagarbeiderlønna 180,28 kr i timen og grunnlaget for lærlinglønna er 224,45 kr i timen. Arbeidstakere utan fagbrev har 155,63 kr i timen. (Talla er frå tariffen som gjelder for våren 2012 til våren 2014).

 

Fordelinga av lærlinglønna er i denne tariffavtalen 35% første semester, 40% i det neste, deretter 50% og tilslutt 75% av grunnlaget for lærlinglønn.

Det er verdt å merke seg at ein lærling altså får utbetalt maks 75% av grunnlaget. Snittbetalinga per semester blir derfor 112,23 kr i timen.

 

Ein fagarbeider har i følge tariffavtalen 60% meir i lønn enn lærlingane. Trådstarter vil derfor tjene mykje på å få forhandla seg til ein avtale der han blir lønna som fagarbeider, samtidig vil han tape litt på å bli lønna som arbeidstakar utan fagbrev i forhold til kva han fekk som siste års lærling.

 

Det mest fornuftige ville etter min meining være å sattse på å få beholde lærlinglønna på 75% av lærlinggrunnlaget i staden for å bli degradert til arbeidstakar utan fagbrev (som nok er den korrekte kategorien utifrå tariffavtalen).

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som om denne personen har ett 4,5års lærlingløp da han sier han har hatt 5 semester i lære, men det er forsåvidt ikke så viktig.

 

Om personen blir lønnet som lærling i siste periode taper han "kun" 12,- timen og tillegg men etter mitt ståsted skal disse etterbetales. Slik var det iallefall for oss etter vi hadde fullført alle lærlingtimene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...