Jajakanskjedet Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Hei! Jeg skal studere til høsten men har litt problemer med valg av skole. Jeg er media-interessert, spessielt filmlaging og andre kreative oppgaver. Den store drømmen er regissør, om ikke storfilmer, kanskje reklamebransjen osv. Men i og med at dette er et svært usikkert yrke, foreslo rådgiveren min at jeg skulle sikte meg inn på en generell medieutdanning først, for så å spesialisere meg innen film senere. Dette for å ha noe stabilt som fallskjerm. Det jeg da lurer på er om noen av dere går på/vet om en skole og linje med medieproduksjon, medievitenskap o.l som gjerne har en del med film og video å gjøre? Jeg har sett en del linjer som har medie som hovudpunkt, men også end el om journalistikk. Det finnes vel også de som har en del med film? Jeg har sett en del på fjernsyns og multimedieproduksjon ved UiS og film og TV-produksjon ved UiB. Men disse to ligger litt utenfor rekkevide mtp gjennomsnittskarakteren min. Så har jeg sett en del på Media, IKT og Design ved Høgskulen i Volda, og Digital medieproduksjon ved Høgskolen i Hedmark. Noen som går/gikk på noen av disse skolene som kan si at dette kan være noe for meg? Kanskje kan noen anbefale noe lignende? Takker for alle innspill! Endret 5. januar 2014 av HornYkorN Lenke til kommentar
Riptape Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 (endret) Hei! Jeg skal studere til høsten men har litt problemer med valg av skole. Jeg er media-interessert, spessielt filmlaging og andre kreative oppgaver. Den store drømmen er regissør, om ikke storfilmer, kanskje reklamebransjen osv. Men i og med at dette er et svært usikkert yrke, foreslo rådgiveren min at jeg skulle sikte meg inn på en generell medieutdanning først, for så å spesialisere meg innen film senere. Dette for å ha noe stabilt som fallskjerm. Det jeg da lurer på er om noen av dere går på/vet om en skole og linje med medieproduksjon, medievitenskap o.l som gjerne har en del med film og video å gjøre? Jeg har sett en del linjer som har medie som hovudpunkt, men også end el om journalistikk. Det finnes vel også de som har en del med film? Jeg har sett en del på fjernsyns og multimedieproduksjon ved UiS og film og TV-produksjon ved UiB. Men disse to ligger litt utenfor rekkevide mtp gjennomsnittskarakteren min. Så har jeg sett en del på Media, IKT og Design ved Høgskulen i Volda, og Digital medieproduksjon ved Høgskolen i Hedmark. Noen som går/gikk på noen av disse skolene som kan si at dette kan være noe for meg? Kanskje kan noen anbefale noe lignende? Takker for alle innspill! Hei Jeg har selv gått på MID i volda. Det er ingen god linje å velge. Det var et stort hakk ned fra media på vgs. Jeg kunne mer ut fra vgs enn ut i fra MID. Jeg vurderer nå en bachelor i ingenør. Men det er jo opp til deg selv. Bare å spør om du lurer på noe Endret 6. januar 2014 av Riptape Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Hei Jeg har selv gått på MID i volda. Det er ingen god linje å velge. Det var et stort hakk ned fra media på vgs. Jeg kunne mer ut fra vgs enn ut i fra MID. Jeg vurderer nå en bachelor i ingenør. Men det er jo opp til deg selv. Bare å spør om du lurer på noe Viss du har hatt en så dårlig erfaring med MID så tror jeg valget enkelt faller på Hedmark altså... sa resten av elevene i klassen din det samme? Lenke til kommentar
Riptape Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Vet at det var fler som synes det. Har bodd i Hamar en periode og. Kjempefin by. Anbefales. Lenke til kommentar
Mumleren Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Hei!Kom over denne tråden da jeg søkte på min nåværende linje (MID) av ren nysgjerrighet. Jeg kjenner meg igjen i dine interesser. Jeg var også veldig interessert i filmproduksjon og generelt film tidligere. Da jeg begynte på MID mistet jeg raskt interessen, og fant ut at foto og web-utvikling var mye mer spennende. Jeg hadde ikke gått Media på videregående, men var selvlært med bakgrunn som journalist både i avis og i Forsvaret. Innenfor film blir det på MID laget reklamefilmer, flerkameraproduksjoner og kortfilmer. Jeg vil anbefale MID fordi:- Gir kompetanse over mange fagfelt - Sosialt. Volda er en av Norges beste studiesteder. - Billig studiested. Volda er billig sett i forhold til andre studiesteder. Tror det er det billigste studiestedet. - Lett å komme inn. Har ikke hørt om noen som ikke har kommet inn på linjen.- Man kan velge årstudium om man ønsker å bare sjekke ut linjen. Årstudium og bachelor er helt likt det første året.- Kan dra på utveksling et semester, Hivolda har samarbeidsparter overalt. Jeg vil ikke anbefale MID fordi:- Er for overfladisk - Man blir ingenting av å gå MID, med mindre du av egeninteresse utdyper deg i noe.- Unødvendig mange pensumbøker. Opptil 5-8 pensumbøker i ETT(!) fag. - Lite design, selv om linjen heter Media, Ikt og DESIGN. - For mye vekt på faget "flerkameraproduksjon" - Alt for stor eksamen i flerkameraproduksjon (!) Håper dette hjelper deg Endret 18. februar 2014 av Mumleren Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Jeg vil anbefale MID fordi: - Gir kompetanse over mange fagfelt - Sosialt. Volda er en av Norges beste studiesteder. - Billig studiested. Volda er billig sett i forhold til andre studiesteder. Tror det er det billigste studiestedet. - Lett å komme inn. Har ikke hørt om noen som ikke har kommet inn på linjen. - Man kan velge årstudium om man ønsker å bare sjekke ut linjen. Årstudium og bachelor er helt likt det første året. - Kan dra på utveksling et semester, Hivolda har samarbeidsparter overalt. Jeg vil ikke anbefale MID fordi: - Er for overfladisk - Man blir ingenting av å gå MID, med mindre du av egeninteresse utdyper deg i noe. - Unødvendig mange pensumbøker. Opptil 5-8 pensumbøker i ETT(!) fag. - Lite design, selv om linjen heter Media, Ikt og DESIGN. - For mye vekt på faget "flerkameraproduksjon" - Alt for stor eksamen i flerkameraproduksjon (!) Håper dette hjelper deg Hei, takk for svar! Det jeg har fått inntrykk av om MID, er at den i likhet med alle andre linjene ved høgskulen i Volda er at den er veldig opphauset og rosenrød. Har fått intrykk av at høgskolen i Volda blir omtalt bedre enn den er. Dette har kanskje noe med at jeg er oppvokst og bor 45 minutt derfra, så skolen føles ikke "så stor" for meg. Er også noe med det at jeg har lyst å reise vekk litt for å studere, på den andre siden er det greit å ikke bo alt for langt hjemmefra. Jeg har også fått inntrykk av at linjen legger for stort press på flerkameraproduksjon...er ikke det jeg er spessielt interessert i. Også har jeg inntrykk av at hele skolen er veldig journalistikkpreget. Vet ikke hvordan det er med MID rundt journalistikk? Det at det er lett å komme inn...sånn at alle gjør det, er det nødvendigvis så positivt? Blir ikke studenter fra den linjen mindre atraktive i jobb senere? Pr dags dato tror jeg det står mellom Volda og Rena (Digital medieproduksjon). Noen tanker rundt denne linjen? Lenke til kommentar
Mumleren Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Jeg vil anbefale MID fordi: - Gir kompetanse over mange fagfelt - Sosialt. Volda er en av Norges beste studiesteder. - Billig studiested. Volda er billig sett i forhold til andre studiesteder. Tror det er det billigste studiestedet. - Lett å komme inn. Har ikke hørt om noen som ikke har kommet inn på linjen. - Man kan velge årstudium om man ønsker å bare sjekke ut linjen. Årstudium og bachelor er helt likt det første året. - Kan dra på utveksling et semester, Hivolda har samarbeidsparter overalt. Jeg vil ikke anbefale MID fordi: - Er for overfladisk - Man blir ingenting av å gå MID, med mindre du av egeninteresse utdyper deg i noe. - Unødvendig mange pensumbøker. Opptil 5-8 pensumbøker i ETT(!) fag. - Lite design, selv om linjen heter Media, Ikt og DESIGN. - For mye vekt på faget "flerkameraproduksjon" - Alt for stor eksamen i flerkameraproduksjon (!) Håper dette hjelper deg Hei, takk for svar! Det jeg har fått inntrykk av om MID, er at den i likhet med alle andre linjene ved høgskulen i Volda er at den er veldig opphauset og rosenrød. Har fått intrykk av at høgskolen i Volda blir omtalt bedre enn den er. Dette har kanskje noe med at jeg er oppvokst og bor 45 minutt derfra, så skolen føles ikke "så stor" for meg. Er også noe med det at jeg har lyst å reise vekk litt for å studere, på den andre siden er det greit å ikke bo alt for langt hjemmefra. Jeg har også fått inntrykk av at linjen legger for stort press på flerkameraproduksjon...er ikke det jeg er spessielt interessert i. Også har jeg inntrykk av at hele skolen er veldig journalistikkpreget. Vet ikke hvordan det er med MID rundt journalistikk? Det at det er lett å komme inn...sånn at alle gjør det, er det nødvendigvis så positivt? Blir ikke studenter fra den linjen mindre atraktive i jobb senere? Pr dags dato tror jeg det står mellom Volda og Rena (Digital medieproduksjon). Noen tanker rundt denne linjen? Selv hadde jeg ikke hørt noen ting om linjen eller skolen før jeg begynte på den. Så er litt vanskelig å svare på akkurat det. Volda er ganske langt unna der jeg bor fast, og det er selvfølgelig positive og negative sider ved det. Har aldri hatt hjemlengsel, regner med det beskriver noe av Volda. Det er kun flerkameraproduksjon et semester, så er ikke så veldig stort press. Men sammenlignet med det andre faget man har samtidig, føles det ganske stort selv om de teller like mye. I MID er det ikke så stort fokus på journalistikk. I det første året lærer man en del om didaktikk osv. Men man skriver aldri artikler eller lignende. I det første året skal man også ut i praksis (eller skrive en lengre oppgave). Gode muligheter å skaffe seg bekjentskaper! Siden "alle" kommer inn på linjen blir det mange forskjellige personer under det samme taket. Med mine egne ord vil jeg beskrive MID som en slags lapskaus. Masse rart som blandes sammen. Det positive er at man blir kjent med mange forskjellige personer, og man lærer mye forskjellig. I tillegg skal man i lærerpraksis. Selv var jeg lærer for en femte klasse, og skulle lære dem om fotografering. Det ga god innsikt i læreryrket! Når man skriver bacheloroppgave kan man dra på praksis i 2-3 måneder. Har ikke hørt om Rena, så kan ikke uttale meg om den linjen dessverre. Har derimot inntrykk av at mange andre høgskoler rundt om i Norge har lignende linjer. Det er derimot verdt å nevne at på tross av dette ås kommer det studenter fra Nordkapp i Nord til Lindesnes i Sør for å gå på MID. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Greit, takker igjen for svar! Er nok bare å sette seg i tenkeboksen og undersøke så mye om de to froskjellige studiene som mulig... vanskelig å vite nå hva førstevalget vil bli. Ville vært kanon om noen med litt kjennskap til Rena - Digital medieproduksjon ville slengt inn et innlegg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå