Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garantivilkår VW - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Kjørte hjem fra jobb i dag og i rundkjøringen skulle jeg akse opp i fart og plustelig smalt det og ristet i bilen. Stoppet for trodde jeg hadde pungtert. Fant ikke noe skade på dekket så kjørte videre i lav hastighet til jeg kom til en parkering. Bilen føltes normal da. Sjekket alle dekkene grundig og forsøkte å gå over boltene for å se om de var løse. Alt var ok. Forsøkte derfor å kjøre ut på veien igjen, men da smalt det på ny. Føltes som noe falt ned under og bilen føltes merkelig. Stoppet bilen og ringte veihjelp. Både jeg og fyren fra viking mener det er noe med drivverket, enten klutsj, mellomaksel (4x4) eller svinghjul. Har 1,5 års garanti igjen på bilen men kan ikke finne vilkårene i kontrakten. Står se vedlagte vilkår og det er ikke noe vedlegg. Er det noen som har garantiviklårene for bruktbil hos møller som de kan legge ut?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har kjøpt bruktbil har du i henhold til norsk lov 5 års reklamasjonsrett som forbruker og stiller sterkere med dette enn en bruktbil/nybilgaranti.

Dersom noe skjer med bilen og det viser seg å være en del som burde forventes skal holde lengre enn den har gjort så har du gode kort på hånden, men ta kontakt med Møller så de får sett på bilen. Det er uansett ikke forhandler som tar kostnaden ved evt reklamasjon/garanti dersom Norgesgarantien benyttes, det er fabrikken.

Lenke til kommentar

Jeg har og hadde uansett tatt kontakt med møller. De mente det var dumt at det skjedde på en såpass ny bil og at det nok var en garantisak. Jeg fikk også lånebil. De kunne ikke si meg hvor lang tid det tok å fikse det, de måtte også først finne ut hva det var.

 

Ser i kontrakten min at det er en egenandel på 900kr ved garanti reprasjon. Er ikke det litt uvanlig? Kan jeg ikke kalle det for reklamasjon i stedet?

 

Var jo inne nylig å fikk byttet bremsene bak på garantien, måtte betale 900kr da også. Betalte nesten 300k for Bilen pent brukt og har bare kjørt 10.000km siden da, så forventer at ting skal fungere. Jeg var også inne en gang før der også pga det var en bulk i kanalen de ikke hadde oppdaget. Dette er 3 ganger jeg er inne for "garanti". Første gangen slapp jeg å betale da.

 

Den har jo bare gått 37000.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

På meg høres det rart ut med en egenandel på garanti.

 

Her kan du lese mer om hvilke rettigheter du har:

KlikkaklikkaLinkylinky

 

Spesielt dette:

 

Selv om NAF erfarer at bilbransjen er blitt bedre til å behandle bruktbilgarantisaker, har både NAF og FTU (Forbrukertvistutvalget) eksempler på at bilforhandleren prøver å skyve halve regningen for en mangel over på bruktbilkjøperen.
Dette gjør bilforhandleren ved å definere en mangel som en garantisak, når den i realiteten er en mangel etter loven.

Er det en mangel på bilen din som skal dekkes etter forbrukerkjøpsloven, skal du ikke la forhandleren bruke 50/50-garantien, slik at du må betale halve regningen for at feilen skal blir rettet.

I slike tilfeller skal du kreve at mangelen blir rettet etter forbrukerkjøpsloven, uten innblanding av garantien. Da skal forhandler dekke hele regningen.

Eksempel: Hvis girkassen på en fire år gammel bruktbil som har gått 70.000 kilometer ryker, og du har en 50/50-garanti fra forhandleren, skal forhandleren som hovedregel dekke utbedringskostnader etter forbrukerkjøpsloven.

 

Lenke til kommentar

Jeg har og hadde uansett tatt kontakt med møller. De mente det var dumt at det skjedde på en såpass ny bil og at det nok var en garantisak. Jeg fikk også lånebil. De kunne ikke si meg hvor lang tid det tok å fikse det, de måtte også først finne ut hva det var.

 

Ser i kontrakten min at det er en egenandel på 900kr ved garanti reprasjon. Er ikke det litt uvanlig? Kan jeg ikke kalle det for reklamasjon i stedet?

 

Var jo inne nylig å fikk byttet bremsene bak på garantien, måtte betale 900kr da også. Betalte nesten 300k for Bilen pent brukt og har bare kjørt 10.000km siden da, så forventer at ting skal fungere. Jeg var også inne en gang før der også pga det var en bulk i kanalen de ikke hadde oppdaget. Dette er 3 ganger jeg er inne for "garanti". Første gangen slapp jeg å betale da.

 

Den har jo bare gått 37000.

 

Etter forbrukerkjøpsloven skal eventuelle mangler ved produkt rettes kostnadsfritt for kunden.

 

Edit:

 

Har du betalt for dette tidligere så ville jeg krevd å fått det tilbake. Merk at forbrukerkjøpsloven ikke skiller mellom brukte og nye varer men gjelder alle kjøp fra næringsdrivende til forbruker.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...