Gå til innhold

[Løst] PC til foto- og videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger hjelp til å sette sammen en pc til foto- og videoredigering.

Har følgende krav:

- Stillegående

- Ønsker å kunne kjøre to scannere samtidig (Epson v750 og Nikon Coolscan LS-50)

- Ønsker å jobbe med Adobe Lightroom samtidig som scannerne jobber

- Takler store bildefiler, RAW og TIFF (flere 100 MB)

- Nok lagringsplass med muligheter for utvidelser og ulike RAID-alternativer.

- Enkel videoredigering

- Oppsettet må holde noen år

- Mulighet for to-skjermsløsing, Displayport på en skjerm

Budsjett 10-20k.

Har forsøkt å sette sammen en pakke

https://prisguiden.no/liste/146016

Noe som burde vært annerledes?

Takknemlig for tilbakemelding!

Endret av Screamduc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du virkelig 32 gb RAM? og hva var det som fikk seg til å velge det hovedkortet? Noe spesielt ved det som du trenger? Ikke vet jeg så det er derfor jeg spør :) Ellers så må jeg si at det så temmelig greit ut! :)

Gode spørsmål :)

Satt opp 32GB for å være på den sikre siden. Har 8GB på bærbar som jeg bruker i dag. Det er litt snaut for scannerprogramvare, Lightroom og Photoshop + nettleser og slikt, men det er kanskje mer fornuftig å starte med 16GB og utvide ved behov?

Har satt opp Beast-versjonen, men er det like greit med blu?

Når det gjelder hovedkort er det valgt egentlig bare fordi jeg har tatt utgangspunkt i en av pcene til Komplett. Kanskje bedre (mindre overkill) å velge rimeligste P9X79 istf WS-versjonen? Eller har du andre forslag?

Lenke til kommentar

Takk for tips. Det letter jo prisen en del :)

Hva med skjermkortet? Er det noen alternativer som er bedre til mitt bruk?

Lurer også litt på CPU-kjøleren. Er det en billigere variant som er godt nok for meg? For eksempel luftkjøling?

Lenke til kommentar

HD 7790 er billigere og bedre, NH-D14 har et mye lavere støynivå enn Hydro H60. CX-serien til Corsair er ikke særlig bra, kjøp heller Corsair RM750. Ellers ser det greit ut. :)

Er 7790 med 1GB minne bedre enn 7770 med 2GB minne? Hvis ja er jo det ypperlig :)

NH-D14 ser jo veldig bra ut med tanke på støy, men ser diverse steder at den er så stor at den tar opp RAM og PCI sloter på et P9X79 Pro-kort. Antar det vil gjelde std P9X79 også? Finnes det evt. andre alternativer som er ok?

CX er byttet ut med RM. 750 er nok?

Lenke til kommentar

Ok, her er det noe som jeg syntes du burde endre på :) Men det er jo bare bra, lærer hele tiden

Skjermkort; Her ville jeg gått for nVidia GTX 650ti 2gb. link: http://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-650ti-2gb-physx-cuda/777172
Der har du et rimelig godt skjermkort for pengene. Trenger du mer grafikkytelse så kan du kjøpe en til og sette de i 2-way SLI, da yter de 2 ca like godt som GTX Titan (!).

CPU; Har kjøpt samme selv, venter på RIVBE for å få testet den :)

SSD; Kjøpt samme selv

HDD; Kjøpt samme selv

RAM; 2400Mhz på RAM er strengt tatt ikke nødvendig, 1600/1866mhz holder og du merker mest sannsynlig ikke noe forskjell på 1600 og 2400mhz.

PSU; Kjøp Corsair RM750, full modulær strømforsyning til en ikke alt for stor prislapp. (ser nå at du har endret etter oppfordring fra Aerow) 750w er nok nå og i fremtiden. Denne PCen hadde kjørt på 500W. Folk tenker at man trenger så mye strøm, men det trenger man egentlig ikke :)

Kjøling for CPU; Ville gått for en 212EVO om du ønsker en stille build. Da kan du sette på noen gode og stille vifter fra Noctua (stygge men gode), noen av modellene yter under 20dba (noen under 10dba også, men er ikke like gode).

Lykke til :)

Endret av SuperSmasherX1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Som du har registrert har jeg oppdatert listen; burde selvsagt gjort det før så du ikke svarte på en utdatert liste :)

Skjermkortet du anbefaler har ikke Displayport så det er ikke aktuelt.

RAM er endret til 1600.

500W hadde sikkert holdt, men prisforskjellen er ikke så stor. Bedre å litt for mye enn litt for lite.

Er det slik å forstå at jeg må ha 212EVO i tillegg til NH-D14? Hvordan det ser ut spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Viss du ikke har tenkt å overklokke noe så holder 212Evo lenge.

Vurdert en større SSD? ikke nødvendig, men kjekt å ha, sitter selv på Samsung Evo 500GB og elsker den store plassen :)

Corsair RM 750 er et veldig godt valg, hele 120mnd garanti, 10år det ;)

Sikker på at du ikke kommer til å spille eller noe slikt?

For med det budsjettet du har så skader det nå aldri å hive inn et litt bedre skjermkort viss du skal spille litt.

Men uansett, god liste av komponenter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...