Gå til innhold

Hvorfor velger man å bli politi?

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske stygt syn på politiyrket og politibetjenter generelt.

Og når jeg stiller meg selv spørsmålet "hvorfor bli politi", så er det ikke mange positive grunner jeg kan komme på som de som sannsynligvis er mest vanlige.

Mitt syn ble ikke noe særlig bedre av at jeg nettopp spurte en 16 år gammel jente som utdanner seg til å bli politil, hvorfor hun vil bli politi, og fikk svaret "høres spennende og gøy ut".

Men hvorfor vil egentlig de fleste som utdanner seg til å bli politi, bli nettopp politi?

Noen gode ideer?

.. jeg har iallefall liten tro på at det er for å hjelpe mennesker.

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo svært spennende ut å ha makt, og ha følelsen av kontroll og gå i uniform, og være med på spennede politijakter. Har du ikke noen gang blitt kjørt fordi av en idiot og tenkt "hva om jeg bare kunne slått på blålysene nå?". Dog i praksis tror jeg nok det høres bedre ut enn det det er.

Men ja, det er noe fristende med det hele, hadde det vært høyere lønn kunne jeg tenkt meg å vært politi selv.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke "spennende og gøy" en legitim grunn til å velge et hvilket som helst yrke?

^this

Jeg tror ikke snekkere velger å bli snekkere fordi de elsker hammer og spiker. Eller at elektrikere blir elektrikere forde dem elsker å se at det blir lys i pæra. Eller runker til prossesen det er å finne ut hvorfor pæra ikke lyser.

Spennende, gøy og givende er for meg gode nok grunner til å utdanne seg til noe. At du ikke liker politiet er vertfall en ganske dårlig grunn tilat det ikke skal bli flere av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo en veldig spennende jobb hvis man liker sånt. Pluss, alle jenter liker menn i uniform ;)

Militæret har man også uniform, brannmann, lege, ambulanse osv

Kanskje ved å jobbe som politi får du en følelse av at "jeg gjør en forskjell"?

Hvis du mener å gjøre en forskjell ved og være en arrogant liten dritt og tro du er så jævlig mye bedre enn ungdommen du stopper fordi dem kjørte 5 km/t over fartsgrensen. Så er du i mine øyne en patetisk liten drittunge som bare vil gjøre livet surt for andre, siden du ble mobbet som liten.

Grunnen til jeg sier dette er fordi jeg ble stoppet av en slik politimann som tydelig hadde problemer med seg selv, eide ikke høflighet og var rett og slett en sarkastisk arrogant liten fitte i mine øyne.

Men så er det såklart noen som virkelig gjør en forskjell i livet til noen mennesker, i sammenheng med rus osv

Lenke til kommentar

Militæret har man også uniform, brannmann, lege, ambulanse osv

Hvis du mener å gjøre en forskjell ved og være en arrogant liten dritt og tro du er så jævlig mye bedre enn ungdommen du stopper fordi dem kjørte 5 km/t over fartsgrensen. Så er du i mine øyne en patetisk liten drittunge som bare vil gjøre livet surt for andre, siden du ble mobbet som liten.

Grunnen til jeg sier dette er fordi jeg ble stoppet av en slik politimann som tydelig hadde problemer med seg selv, eide ikke høflighet og var rett og slett en sarkastisk arrogant liten fitte i mine øyne.

Men så er det såklart noen som virkelig gjør en forskjell i livet til noen mennesker, i sammenheng med rus osv

Selvom du var, ja, uheldig? Å møtte en slik person, så er det ikke slik at alle andre er slik.

Det er faktisk folk som har lyst til å være ute i samfunnet å faktisk gjøre en forskjell når det er nødvendig og brenner for arbeidet de utfører. Men ja, det eksisterer jo falske personer som bare leker politimann og utnytter stillingen de har til deres fordel...

Lenke til kommentar

Selvom du var, ja, uheldig? Å møtte en slik person, så er det ikke slik at alle andre er slik.

Det er faktisk folk som har lyst til å være ute i samfunnet å faktisk gjøre en forskjell når det er nødvendig og brenner for arbeidet de utfører. Men ja, det eksisterer jo falske personer som bare leker politimann og utnytter stillingen de har til deres fordel...

De fleste gangene jeg har blitt stoppet av politiet og hatt noe å gjøre med dem så har de hatt oppførselen som at de er så jævlig mye bedre menneske enn meg. De skal liksom være ett forbilde og går de rundt halvsure og uhøflige. Det er patetisk når de har 3års utdanning or whatever de har. Også greier de ikke da oppføre seg ovenfor andre medmennesker. Såklart ikke alltid de har den beste dagen og de møter sikkert masse sure folk å har med dem og gjøre. Men da drar de jo alle under en kam. (litt som jeg gjør nå men.)

Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på politi, noen er hyggelige og greie, andre frekke og uhøflige, har truffet på begge to.

Går defenitivt begge veier for dem politiet møter på også vil jeg tro, virker som flertallet av vekter/toller/politi hatere er folk som ofte havner i deres nærver pga ymse saker og skal derfor hate over dem med all makt fordi klart det er surt å bli tatt :ph34r:

Endret av Bendorama
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg tenker på hva jeg skal ha som levebrød resten av livet mitt har jeg kommet frem til visse kriterier jeg stiller til arbeidet.

1. Jeg vil ha en fysisk jobb (ikke kontorjobb).

2. Jeg vil ha en spennende jobb.

3. Jeg vil ha en variert jobb.

4. Jeg vil møte og/eller ha muligheten til å hjelpe andre mennesker.

Politi er da yrket jeg vil ha (har alltid hatt lyst til å bli politi, faktisk), merkelig nok utdanner jeg meg til å bli ingeniør for øyeblikket..

Hvordan politifolk oppfører seg er nok like varierende som hvordan Ola Nordmann oppfører seg, da de er mennesker disse også. Dog burde de ikke fremstå som noen hissige idioter, men de finnes vel. En annen ting er vel kanskje synet en har på politiet fra før av, eventuelt hvordan en oppfører seg ovenfor politiet (uten å si at dette trenger å være tilfellet), jeg har i alle fall kun hatt positive opplevelser ved mine møter med politiet, og jeg er selv positiv og imøtekommen ovenfor dem :)

Endret av stizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du har møtt ei på 16 år som utdanner seg til politi så ville jeg stilt spørsmål til skolen hennes. Er 20 års grense for å komme inn på politihøgskolen i Norge.

Antakelig er det snakk om ei jente som går i vg1 med sikte på å komme inn på politihøyskolen om noen år, Sherlock.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd at den yngre garde av politibetjenter har veldig behov for å få utløp for konsekvensene av diverse personlighetsforstyrrelser de antageligvis utviklet fra de var små.

Stikkord: sterkt behov for makt og kontroll, utgjøre en forskjell, spenning, egentlig alt for at de skal føle seg selv bra. Det kan bl. a. være mye oppbygd aggresjon her som de må få utløp for.

Merker det er kjempe stor forskjell å forholde seg til eldre politibetjenter enn yngre. For de som ikke vet hva jeg snakker om så kan jeg nevne at man i hovedsak har større sjanse for å bli behandlet med respekt og skjønn av eldre politibetjenter og at de kan være mer opptatt av moral enn de yngre som er gira på å ta folk for å ta dem, for å få tilfredsstillelse (for tidligere nevnt en personlighetsforstyrrelse).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd at den yngre garde av politibetjenter har veldig behov for å få utløp for konsekvensene av diverse personlighetsforstyrrelser de antageligvis utviklet fra de var små.

Stikkord: sterkt behov for makt og kontroll, utgjøre en forskjell, spenning, egentlig alt for at de skal føle seg selv bra. Det kan bl. a. være mye oppbygd aggresjon her som de må få utløp for.

Merker det er kjempe stor forskjell å forholde seg til eldre politibetjenter enn yngre. For de som ikke vet hva jeg snakker om så kan jeg nevne at man i hovedsak har større sjanse for å bli behandlet med respekt og skjønn av eldre politibetjenter og at de kan være mer opptatt av moral enn de yngre som er gira på å ta folk for å ta dem, for å få tilfredsstillelse (for tidligere nevnt en personlighetsforstyrrelse).

Det var da en voldsom generalisering av politibetjenter. Du finner nok "gira" politibetjenter i alle aldre på lik linje som du vil møte respekt og skjønn hos politibetjenter i alle aldre. Folk er forskjellige. Også i politiet.

Lenke til kommentar

Det var da en voldsom generalisering av politibetjenter. Du finner nok "gira" politibetjenter i alle aldre på lik linje som du vil møte respekt og skjønn hos politibetjenter i alle aldre. Folk er forskjellige. Også i politiet.

Ja, det finnes som regel unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...