fordongianus Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 De fleste av oss har innsett at vi må akseptere bom- og parkeringsselskapenes tilstedeværelse, - uansett hva vi måtte mene om noe av praksisen de legger for dagen - gjerne gjengitt i media. Denne gangen var det min tur til å ta del i den gleden Bompenger.no og tilsvarende selskaper´s praksis overfor mer eller mindre uvitende brukere, som meg. La meg ta en innføring i saksforløpet, og har noen en erfaring, eller klar juridisk formening om mine eller selskapets rettigheter, så la meg gjerne ta del i dem. Kort fortalt, så har jeg en bil. Denne passerer jevnt og trutt ulike veibommer, fakturaene kommer, - jeg betaler. I Desember kom imidlertid en faktura med to passeringer som min bil umulig kan ha foretatt. Jeg klaget, og fikk avslag. Hvorfor avslag? Jo. Jeg benytter autopassbrikke, og således så har bomselskapet rett fakturaadresse, riktig biltype, riktig eier. Men jeg gjorde en feil da jeg i 2012 la inn registreringsnummeret på bilen i min profil hos bomselskapet. Jeg forvekslet to av tallene på skiltet. Bomselskapet hevder nå at et kjøretøy har passert bommen. Bilen har de fotodokumentasjon av. Bilen er ikke min, men bærer visstnok registreringsnummeret jeg oppga ved en feil. Fakturaen sender de følgelig til meg med henvisning til at det er mitt ansvar å påse at opplysningene jeg la inn er riktige. Dette handler om 46 kroner, av en faktura på knappe 300 kroner. Jeg er villig til å betale fakturabeløpet for mine passeringer, men satte frem et krav om at bomselskapet delkrediterte eller tapsførte 46 kroner i sitt regnskap. De kan uansett senere sende rett eier en faktura på 46 kroner. Jeg jobber selv med regnskap - og dette er en bagatell. Jeg har varslet selskapet om at jeg kommer til å betale min andel på tilsendt faktura, og at jeg kommer til å bestride et eventuelt krav om restbeløpet. Det ville faktisk være interessant å se om de er så nidkjære at de stevner meg for forliksrådet med et krav på 46 kroner. Så, hva tror juriststudenter og andre med interesse for jusfaget? Bør jeg være den tause samfunnsborgeren som nikker, betaler og følgelig erkjenner at det faktisk var meg som forvekslet to tall i et registreringsnummer. Eller bør jeg fronte selskapet ved at det faktisk er de som er en profesjonell part, som har nødvendige opplysninger, databaser, foto og erfaring nok til å sende rett bileier en faktura for passeringen. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg har kranglet på lignende og vunnet frem. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Det første du gjør er å endre registreringsnummer på avtalen din, slik at dette ikke skjer igjen. Husk at brikken og avtalen er personlig, den følger ikke bilen. Registreringsnummer på avtalen må dermed endres når du kjøper ny bil. Grunnen til at passeringene er registrert på ditt abonnement er rett og slett at bilnummeret matcher det som er registrert på din avtale. Dette skjer automatisk, det hender rett som det er at brikken ikke blir lest ordentlig og det tas bilde istedenfor. Bildene går så gjennom automatisk avlesing av skilt og passeringene kobles til en avtale som inneholder det bilnummeret. Maskiner er sjelden tankelesere, og det sjekkes ikke opp bilmodell i denne prosessen. Min erfaring, som tidligere ansatt saksbehandler i et bompengeselskap, er at feilaktig behandlede passeringer ikke er gjenstand for diskusjon når kunden tar kontakt. Vi ba om skriftlig endring av bilnummer på avtalen dersom bilnummeret var feil (mail var godt nok), og når det var gjennomført sendte vi feilaktige passeringer til ny automatisk eller manuell behandling slik at de ikke seilet inn på den aktuelle kundens avtale igjen. Fakturaen ble justert der og da. Det virker merkelig at du skal ha fått en annen behandling. Vi behandlet en sånn sak på tre minutter med kunden på telefon. Endret 5. januar 2014 av Snirfle 1 Lenke til kommentar
fordongianus Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Det første du gjør er å endre registreringsnummer på avtalen din, slik at dette ikke skjer igjen. Husk at brikken og avtalen er personlig, den følger ikke bilen. Registreringsnummer på avtalen må dermed endres når du kjøper ny bil. Grunnen til at passeringene er registrert på ditt abonnement er rett og slett at bilnummeret matcher det som er registrert på din avtale. Dette skjer automatisk, det hender rett som det er at brikken ikke blir lest ordentlig og det tas bilde istedenfor. Bildene går så gjennom automatisk avlesing av skilt og passeringene kobles til en avtale som inneholder det bilnummeret. Maskiner er sjelden tankelesere, og det sjekkes ikke opp bilmodell i denne prosessen. Min erfaring, som tidligere ansatt saksbehandler i et bompengeselskap, er at feilaktig behandlede passeringer ikke er gjenstand for diskusjon når kunden tar kontakt. Vi ba om skriftlig endring av bilnummer på avtalen dersom bilnummeret var feil (mail var godt nok), og når det var gjennomført sendte vi feilaktige passeringer til ny automatisk eller manuell behandling slik at de ikke seilet inn på den aktuelle kundens avtale igjen. Fakturaen ble justert der og da. Det virker merkelig at du skal ha fått en annen behandling. Vi behandlet en sånn sak på tre minutter med kunden på telefon. Takk for tilbakemelding og informasjon om hvordan dette foregår i bomselskap. Det er mulig jeg har formulert meg litt uklart over, men det må ikke herske tvil om at registreringsnummeret nå er riktig. Skiltnummeret ble endret samme dag som jeg overtok nytt kjøretøy, det hele skyldes en glipp ved at to tall i registreringsskiltet ble forvekslet den gang. Dette er selvsagt rettet opp i. Statuslæren er også lært meg å vise ydmykhet, innrømmelse, skylde på egen uvitenhet, samt alminnelig høflighet, når jeg klager. Erfaringsmessig har jeg kommet lengst med slik fremferd. Men dessverrre har selskapet valgt å legge seg på en linje hvor man ber om problemer, mulig med loven i hånd. Min strategi nå vil være å bestride restkravet, for slik sett å stoppe en prosess hos et eventuelt inkassokrav. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg er ikke noe fan av bomringer selv. Men slik jeg ser det er det du som er annsvarlig for å sørge for at opplysningene du oppgir er korrekte, og du må vel dermed også ta kostnaden dersom du har registrert avtalen på en annen person's bil. PS: Dersom ny faktura skal sendes "korrekt" eier vil kostnadene garantert overstige opprinnelig beløp, er nok ikke bare å klikke på "Korriger faktura og fiks det som er feil automatisk"-knappen. Når saken står slik at det er noe tvil om hvem som har feil ville ihvertfal jeg betalt, spessielt om det er snakk om en 50-lapp. Er disse nevnte passeringene utført etter at du har endret skiltnummeret eller før? Endret 5. januar 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
fordongianus Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 La meg presisere det, igjen. Ja, jeg er inneforstått med at jeg har forvekslet to tall i registreringsnummeret - et utilsiktet uhell om du vil. Avtalen er registrert på meg. Dette er ikke forsøkt skjult, men er selvsagt heller ikke rettet før de nevnte passeringene ble gjort. Denne delen av diskusjonen, er jeg egentlig ikke så opptatt av. Jeg er mer opptatt av om hvordan et slikt krav ville bli vurdert i et forliksråd når saken opplagt er et uhell, og hvor jeg som ansvarlig har utbedret feilen så snart jeg ble klar over den. Som du skjønner så kommer jeg å betale hva jeg er mener er rimelig, og dernest la selskapet reise sak over 40 kroner om de ønsker. Jeg regner imidlertid med at jeg ikke er alene ta til motmæle, dersom man i vanvare staver navnet sitt feil ved bestilling av en flybillett og blir nektet adgang. Eller blir kastet av toget fordi man ikke hadde validert månedskortet, man faktisk hadde kjøpt (begge deler er jevnlig dekket i media). Når det gjelder fakturaspørsmålet er er delkreditering/tapsførsel gjort i en håndvendig. Det lukter mer av mangel på smidighet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Eg vil vell tru at du er ansvarlig for å levere korrekt informasjon til bompengeselskapet. Her høyrer også korrekturlesning av dei gitte opplysningane til. Spørsmålet er då om dette er ein feil som bompengeselskapet måtte forstå er feil. I utganspunktet så hadde nok ikkje bompengeselskapet nokon grunn til å tru at du hadde levert feil informasjon når dei knyttet biletet av registreringsnummeret opp mot det registreringsnummeret du hadde oppgitt. Men nå når feilen er påpeika så burde det være ein enkel sak å rette opp i feilen ved å sende regninga til den rette mottakaren. Du vil likevell måtte stå til rette for den feilen som du har gjort. 1 Lenke til kommentar
fordongianus Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Eg vil vell tru at du er ansvarlig for å levere korrekt informasjon til bompengeselskapet. Her høyrer også korrekturlesning av dei gitte opplysningane til. Spørsmålet er då om dette er ein feil som bompengeselskapet måtte forstå er feil. I utganspunktet så hadde nok ikkje bompengeselskapet nokon grunn til å tru at du hadde levert feil informasjon når dei knyttet biletet av registreringsnummeret opp mot det registreringsnummeret du hadde oppgitt. Men nå når feilen er påpeika så burde det være ein enkel sak å rette opp i feilen ved å sende regninga til den rette mottakaren. Du vil likevell måtte stå til rette for den feilen som du har gjort. Jeg kjøper forsåvidt den argumentasjonen. Selskapet hadde ingen mulighet til å forstå at informasjonen inneholdt en feil. Således så kan det tenkes at kravet juridisk sett er gyldig. En annen side av saken er imidlertid hvorvidt jeg har påført bomselskapet et tap, som jeg må svare for. Feilen er rettet opp i så snart jeg var klar over den, og selskapet ble informert om dette. Alminnelig smidig behandling av kunder, er jo gjerne å ettergi bagateller - i sær når bagatellene kan hentes inn fra rette vedkommende. Nå kan man jo hevde at få bileiere er "ufrivillige kunder" hos bomselskaper. Man har simpelthen ikke et valg, men mindre man kvitter seg med bilen. Slik sett så kan et bomselskap utvise så mye maktarroganse og så lite smidighet de ønsker - de vil likevel ikke skjemmes økonomisk av et dårlig rykte. Uansett. Jeg betaler nok, pga av at dette er min feil i bunn og grunn. Mangelen på smidighet, skal jeg imidlertid merke meg, - slik at en eller annen mellomleder i selskapet blir nødt til å bruke en times tid på å ta ut en forliksklage. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Eg er heilt enig i at dette er dårlig håndtering av bompengeselskapet. Men i dette tilfellet så har du ikkje ei god nok sak til at eg ville ha gambla med 40 kr. Det er nok betre å betale heile regninga for deretter å sende inn ei klage der du ber om tilbakebetaling enn det er at regninga går til inkasso. Unnlater du å betale heile beløpet så kan du sjølvsagt bestride eit eventuellt inkassokrav, men her synest eg at risikoen for å måtte betale inkassogebyret er langt høgare enn gevinsten med å spare 40 kr (sjølv om det er sure penger). 1 Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Husk også at det ikke er purregebyr som ilegges, men heller en tilleggsavgift. Den er vel på 300 kroner, om jeg ikke husker helt feil. Den kan være vanskelig å bli kvitt når den først er ilagt. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Det første du gjør er å endre registreringsnummer på avtalen din, slik at dette ikke skjer igjen. Husk at brikken og avtalen er personlig, den følger ikke bilen. Registreringsnummer på avtalen må dermed endres når du kjøper ny bil. Grunnen til at passeringene er registrert på ditt abonnement er rett og slett at bilnummeret matcher det som er registrert på din avtale. Dette skjer automatisk, det hender rett som det er at brikken ikke blir lest ordentlig og det tas bilde istedenfor. Bildene går så gjennom automatisk avlesing av skilt og passeringene kobles til en avtale som inneholder det bilnummeret. Maskiner er sjelden tankelesere, og det sjekkes ikke opp bilmodell i denne prosessen. Min erfaring, som tidligere ansatt saksbehandler i et bompengeselskap, er at feilaktig behandlede passeringer ikke er gjenstand for diskusjon når kunden tar kontakt. Vi ba om skriftlig endring av bilnummer på avtalen dersom bilnummeret var feil (mail var godt nok), og når det var gjennomført sendte vi feilaktige passeringer til ny automatisk eller manuell behandling slik at de ikke seilet inn på den aktuelle kundens avtale igjen. Fakturaen ble justert der og da. Det virker merkelig at du skal ha fått en annen behandling. Vi behandlet en sånn sak på tre minutter med kunden på telefon. Den følger faktisk bilen også, da jeg sluttet i forrige firma, der vi hadde bombrikke vi betalte for selv og fikk igjen av firmaet måtte jeg betale for en regning på ca 1000 da de solgte bilen videre og denne personen kjørte gjennom passeringer. Jeg trodde den fulgte brikken, men er ikke brikken der og det er en avtale registrert med et visst nummer så får du kravet siden du ikke har sagt opp avtalen for brikken som følger en viss bil Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Den følger faktisk bilen også, da jeg sluttet i forrige firma, der vi hadde bombrikke vi betalte for selv og fikk igjen av firmaet måtte jeg betale for en regning på ca 1000 da de solgte bilen videre og denne personen kjørte gjennom passeringer. Jeg trodde den fulgte brikken, men er ikke brikken der og det er en avtale registrert med et visst nummer så får du kravet siden du ikke har sagt opp avtalen for brikken som følger en viss bil Så moralen er, oppgi feil registrerings nr til bom selskapene. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Så moralen er, oppgi feil registrerings nr til bom selskapene. Det får være opp til en hver å bestemme selv. Jeg ville nok ikke gjort det. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Så moralen er, oppgi feil registrerings nr til bom selskapene. Det funker jo ikke. Oppgir du feil reg.nr. i avtalen så leses jo likevel bombrikken, og kjører du uten bombrikke så kommer regningen til den som er registrert eier av bilen, altså deg selv. Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Det funker jo ikke. Oppgir du feil reg.nr. i avtalen så leses jo likevel bombrikken, og kjører du uten bombrikke så kommer regningen til den som er registrert eier av bilen, altså deg selv. Ja det stemmer. Fordelen kommer først når du selger bilen. Tar med deg bom brikken og glemmer og opplyse om nytt nummer. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Den følger faktisk bilen også, da jeg sluttet i forrige firma, der vi hadde bombrikke vi betalte for selv og fikk igjen av firmaet måtte jeg betale for en regning på ca 1000 da de solgte bilen videre og denne personen kjørte gjennom passeringer. Jeg trodde den fulgte brikken, men er ikke brikken der og det er en avtale registrert med et visst nummer så får du kravet siden du ikke har sagt opp avtalen for brikken som følger en viss bil Du plikter å holde avtalen oppdatert. Det inkluderer å si opp eller fjerne bilnummer fra avtalen når du ikke lenger eier bilen. Brikken/avtalen "følger bilen" så lenge man er slakk med oppdatering av avtale. Hadde jeg fått en krone for hver gang denne problemstillingen kom opp mens jeg hadde den jobben hadde jeg hatt en mye mer romslig privatøkonomi. I etterkant har jeg skjønt at bomselskapet jeg jobbet i var mye greiere med sånt enn det andre er, for vi krangla aldri på det så lenge vi fikk bekrefta eierskifte og dato. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Du plikter å holde avtalen oppdatert. Det inkluderer å si opp eller fjerne bilnummer fra avtalen når du ikke lenger eier bilen. Brikken/avtalen "følger bilen" så lenge man er slakk med oppdatering av avtale. Hadde jeg fått en krone for hver gang denne problemstillingen kom opp mens jeg hadde den jobben hadde jeg hatt en mye mer romslig privatøkonomi. I etterkant har jeg skjønt at bomselskapet jeg jobbet i var mye greiere med sånt enn det andre er, for vi krangla aldri på det så lenge vi fikk bekrefta eierskifte og dato. Se den. Var min egen feil da jeg fikk den, men fikk sjokk Ringte rett til selskapet og fikk forklaringen, sank litt i stolen, ba som å få si opp avtalen og betalte Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Se den. Var min egen feil da jeg fikk den, men fikk sjokk Ringte rett til selskapet og fikk forklaringen, sank litt i stolen, ba som å få si opp avtalen og betalte Du kan jo sende han som kjøpte bilen regning? Et annet spørsmål er det "avtale eier" som skal betale eller sjåfør ? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det var også et spørsmål som kom opp en del. Hovedregelen er at avtaleeier er ansvarlig, eller registrert bileier. Det tas ikke bilde av føreren ved bompassering, så bomselskapene har ingen forutsetninger for å vite hvem som kjørte bilen. Det blir eventuelt en privatrettslig sak mellom eier og fører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå