Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med hemoroider

BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg har ett lite problem. I julen så spiste jeg mye dritt mat og gikk bort fra det sunne kostholdet jeg ellers har. Dette førte til at jeg fikk forstoppelse. Altså hard avføring. Etter dette så har jeg lagt om kosten og den er nå sunnere. Problemet er bare den at dette resulterte i at jeg blør hver gang jeg må på do.

Akkurat som om det er ett sår der som sprekker hver eneste gang jeg er på do og dette resulterer i en del blod. Hvordan skal jeg få fikset disse skadene igjen slik at jeg ikke blør? Jeg er jo på dass en gang om dagen så det er ikke lett å la det fikse seg selv i og med at det går opp igjen hele tiden hvis dere forstår.

Hva skal jeg gjøre? Takker hjertelig for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først kan det være greit å finne ut hva du særlig reagerer på. For min del blir jeg forstoppa av gluten da jeg ikke tåler det, og vil resultere i blod i avføringen i hvert fall. Går over etter bare et par dager når jeg kutter ut hos meg. Dersom det er innvendig vil det nok fikse seg fortere enn et kutt på håndflaten.

Lenke til kommentar

Jeg har hatr fin avføring i ca 4 dager nå. Det er nok også kutt på utsiden i ovmed at det ikke er blod i avføringen, men blod på papiret når jeg skaltørke meg. Må være ett skikkelig sår siden drt i dag drypte ett par dråper...

Uansett så får jeg se hvordan det er imorgen og kanskje overimorgen. Var i alle fall ganske mye i dag.

Lenke til kommentar

Du har antagelig fått en analfissur. Vær forsiktig, du kan gjøre det mye værre om du ikke er det.

Har selv hatt dette flere ganger, sist for et par år siden da det rev vekk hinna på innsiden av tarmen. Jeg måtte til spesialist

to ganger . Forferdelig vondt når han stikker rektoskopet oppi der, kan jeg love deg.

Anbafaling: endre på kostholdet helt til det er over, helst lenger. Drikk mye vann, helst en halv liter før hvert måltid. Bruk 4 - 5 svisker i frokostblanding, bruk mest mulig grønnsaker og fiber. Så grovt brød som mulig med mye fider, men husk (meget viktig!) drikk mye veske helst før og under spisingen, ellers kan det virke mot sin hensikt. Rosiner og linfrø er også bra

Drikk ikke søte melkeprodukter, bruk kulturmelk, biola eller lignende.

Et middel som er meget bra for å unngå fortsoppelse og treg mage, er psyllium husk. Det hjalp meg veldig på det verste.

Hvis du har hemoroieder, er sinksalve bra.

Les også dette

Anonymous poster hash: 29a5e...78d

Lenke til kommentar

Ok, men det som var rart var at det dukket opp da jeg hadde fin avføring. Dukket opp for ett par dager siden, og da var avføringen min myk. Også kom det igjen det samme i dag da. Når jeg presset ut den avføringen som jeg tror utløste det hele så fikk jeg bare snev av blod på papiret. Nå kan man si at det er så mye at det merkes ordentlig kan man si.

Lenke til kommentar

Det er utrolig lite som skal til for å rive opp det der mer, om du først har fått det. Det lærte speialisten meg, opplevde det også på den måten.

Prøv gjerne noen av mine råd framover, det er viktig at du får ekstra bløt avføring mens dette gror. Laktulose kan også brukes, men ville heller gått for psyllium.

Hvis det ikke gir seg etter tre fire uker, ville jeg gått til lege.

Lenke til kommentar

Ok, da får jeg prøve å høre på deg også sår jeg se hvordan det går. I dag har jeg vært i selskap og litt forskjellig så det har ikke vært lett å hole disse rådene i dag, men jeg har i alle fall prøvd. Har f eks tatt i meg ca 2,5 liter vaske i dag, og med skal det bli nå. Skal prøve å få avføringen myk.

Man hva skal jeg gjøre om jeg bare blør mer og mer for hver dag som går? Tror jeg blødde litt mer i dag enn det jeg gjorde i går, og hva om jeg bare begynner å blø mer og mer? Noen spesielle råd da? :)

Tusen takk for din hjelp forresten! Det har vært meget nyttig! :)

Lenke til kommentar

Har ikke vært påfallende mye til nå. Har vært en flekk på ca 6 cm på det første papiret jeg bruker når jeg skal tørke meg, men ellers så er det ikke noe... Skal uansett vurdere å ta det opp med en lege hvis jeg begynner å blø påfallende mye mer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...