AndersUE Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Hei!Til fordypningsemnet mitt skal jeg undersøke hvilke funksjoner det okkulte, religion og vitenskap har i bøkene "Da Vinci-koden" og "Engler og Demoner" av Dan Brown. Hva det gjør for leseropplevelsen og undersøke temaenes rolle i bøkene. Men jeg sliter med å få til en norskfaglig vinkling på dette. Noen som har tips og eventuelle forslag?Vet at dette er to veldig populære bøker som mange har lest. Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg kan ikke analysere hva det gjør for mange andre, men jeg likte disse pregene fordi det gir en sans om at det foregår ting i samfunnet som de aller fleste er uvitende om. Den mystikken er skummel, men på en måte som er spennende, og ikke skremmende. Samtidig referer Brown til veldig mye som alle vet om, eksempelvis kunststykker og arkitektur, men som veldig få har dyp kunnskap om. At han legger historie over det, gjør at disse håndverkene blir desto mer interessante, og det er ikke til å børste under matta at jeg selv har fått større lyst til å reise rundt og besøke de stedene han skildrer i bøkene. Når det gjelder selve leseropplevelsen direkte, så er Brown ekstremt flink til å skildre miljøene der hendingene tar sted, og man får veldig flotte og fine bilder i tankene, selv uten å ha besøkt stedene. Dette kan samtidig være med på å skape de følelsene i de to første avsnittene jeg skrev her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå