Gå til innhold

Den norske kronen i fritt fall?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

 

Du bør bestille et eksemplar av bok 15 på denne listen.

 

Her finner du daglige kurser:

 

http://www.forex.no/

 

Du har ikke fått med deg den siste utviklingen.

 

Viktigst av alt:

 

Hva mener du er relevant intervall for estimeringsperioden når jeg ser på det som har skjedd ette regjeringsskiftet?

 

Der er fortsatt et spørsmålstegn på slutten av overskriften. Jeg har raskt uten å gå i dybden antydet noe om årsaker til svekkelsen som jeg personlig mener ikke ville kommet med Jens Stoltenberg som statsminister og Sigbjørn Johnsen som finansminister.

 

Hvordan tror du lovnader om skattelette på 25 - 100 milliarder kroner virker på verdens valutmarkeder? Hvordan torr du lovnader om å fjerne bompengefinansiering av samferdsels prosjekter virker på verdens valutamarkeder? Hvordan tror du generelt en slik inflatorisk politikk virker på tilliten til norsk økonomi ute i verden?

 

Det er INGEN svekkelse etter regjeringsskifte. Den fortsetter etter NØYAKTIG samme trend som før regjeringsskiftet.

 

Relevant intervall er selvsagt ikke noe lenger før skiftet enn det som er gått etter skiftet.

 

Dine svevende teorier er irrelevante. FAKTA viser ingen endring.

 

Så pakk sammen løgnene dine å ta dem et annet sted. Frp kom i regjeringa og verden gikk ikke under. Og kgun er sååå skuffet da hele hans verdenssyn med FRP som årsak til alt galt som skjer i verden er gått rett i dass...

 

Og nei jeg trykker ikke på noen selvforherligende linker fra deg. Det har jeg sluttet med for lenge siden.

 

Dét var det jeg mente også. Kan du lage fig. 1 fra post 34 med litt mindre utsnitt på Y-aksen og lengre tidsbase?

 

Det kan du fint gjøre selv. Jeg har oppgitt kilde og excel har du selv... copy paste også sett inn graf, max 2 minutters arbeid.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

 

Det er du som kommer med påstandene, og derfor må underbygge den.

 

AtW

 

Jeg har ikke kommet med noen regresjonsanalyse som viser helninger på noen linjer for helt irrelevante perioder. Det skulle ikke forundre meg:

  1. Om linjene ble ganske flate om de ble føyd under den rødgrønne perioden.
  2. Om linjene får et sterkt stigningsforhold om de føyes i den blåblå perioden.

Han påstår at jeg lyver ved å bruke feil regresjoner. Jeg stoler heller ikke på data fra DnB. Min foretrukne kilde er som jeg har vært inne på ovenfor Norges Bank:

 

http://www.norges-bank.no/no/prisstabilitet/valutakurser/

 

Hvilke data er riktige når man som forbruker handler:

 

http://www.forex.no/ ?

 

Norges Bank:

 

NOK pr. 100 DKK

 

08.01.2014 112,74 07.01.2014 112,40 06.01.2014 112,47 03.01.2014 112,07 02.01.2014 112,66

 

I det dette skrives står NOK i

 

118,08 på forex sin side.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer du ikke med de regresjonene jeg spør om?

 

1. Du har bevisbyrden

 

2. Fordi det er meningsløst. Forskjellene er ikke statistisk signifikante og totalt avhengig av valgte endepunkt.

 

Men her er et utvalg (like lang periode før og etter rejeringsskifte):

Før rejeringsskifte:

  • SEK: 0,0368
  • DKK 0,0436

Etter rejeringsskifte

  • SEK: 0,0302
  • DKK: 0,0665

Altså helt ubetydelige endringer. Den ene går opp bittelitt, den andre ned bitelitt, men ingen av dem er statistisk signifikante endringer og velger du andre endepunkt blir tallene andre.

 

 

 

Så jeg venter fremdeles på beviser for dine påstander løgner.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. Du har bevisbyrden

 

Jeg har ikke bevist noen ting med kvasi statistisk anlyse. Jeg har bare observert at den kursen jeg får ved handel i Sverige / Danamark / Spania notert ved http://www.forex.no/ har steget kreaftig ette valget. Er det feil?

 

http://www.forex.no/

 

Det er enkelt å teste signifikant forskjell med en t-observater. Jeg ser at du fortsatt velger din estimeringsperiode med omhu. Jeg mener du må sammenligne:

  1. Rødgrønn periode mot
  2. Blåblå periode.

Og når forbruker handler, er forex kurser nærmest de forbruker får på sitt kredit eller debit kort.

 

Jeg gjentar:

 

Hvilke data er riktige når man som forbruker handler:

 

http://www.forex.no/ ?

 

Norges Bank:

 

NOK pr. 100 DKK

 

08.01.2014 112,74 07.01.2014 112,40 06.01.2014 112,47 03.01.2014 112,07 02.01.2014 112,66

 

I det dette skrives står NOK i

 

118,08 på forex sin side.

 

Og DKK har vært høyere på Forex de siste dagene.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Får du forex kurser eller de kursene du viser fra DnB?

 

Går du tilbake til første post sjekket jeg de kursene jeg fikk på bruk av mitt Visa kort. De er nok stort sett identiske med Forex kursene.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å innføre gullstandarden? Slik at alle penger er like mye verd uansett?
Altså at dersom jeg sparer penger i banken, at de pengene vil være verd like mye uansett hva som skjer i økonomien , og at jeg kan være trygg på et mine. ev. barn og barnebarn får absolutt alt det jeg har spart opp? Sånn at for eksempel en finanskrise, eller inflasjon kan endre dette. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Einstein:

"If the facts don't fit the theory change the facts."

 

1. Få ihvertfall med deg de siste dataene.

2. Bruk relevant estimeringsintervall. Jeg snakker foreløpig om en kortsiktig utvikling.

3. Der er et spørsmålstegn i overskriften.

 

Så du jobber med

 

http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/68801-The-Large-Hadron-Collider-and-Big-Bang

 

Jeg kan si deg at det er enkel matte i forhold til den matten økonomer jobber med. Vi jobber med verdenshandelsmodeller som knytter sammen ulike lands interne økonomier med millioner av uavhengige ligninger. Dvs million dimensjonale rom. Du jobber da med tredimensjonale rom antar jeg.

Kjenner ikke til det forumet du lenker til, men ja der der jeg jobber ja. Og dersom du ønsker penislengdekonkuranse på hvem som kan knuse størst matriser, så la oss ta det i en annen tråd eller på PM. Men jeg tror ikke det lenger er økonomi som driver det feltet der (hint: Les deg opp på finite element method - et par millioner frihetsgrader er ikke sååå mye.).

 

Quote'n fra Einsten tror jeg ikke bør tolkes slik som det ser ut til at du forstår den.

 

Der var det slutt på sakelige innlegg. Jeg anbefaler deg som nevnt å kjøpe et eksemplar av boken:

 

"How to Lie with Statistics" av Huff, Darrell

 

Ja, den er fin. Leste den for ~7-8 år siden.

 

Kanskje på tide å innføre gullstandarden? Slik at alle penger er like mye verd uansett?

Altså at dersom jeg sparer penger i banken, at de pengene vil være verd like mye uansett hva som skjer i økonomien , og at jeg kan være trygg på et mine. ev. barn og barnebarn får absolutt alt det jeg har spart opp? Sånn at for eksempel en finanskrise, eller inflasjon kan endre dette. :)

 

 

Helt til markedet for gull endrer seg. Uansett er dette laaaaaaangt OT, men det gjelder egentlig hele tråden :(

 

Menmen. Jeg kom hit fordi jeg var opprinnelig nyskjerrig for hva som drev den kursendringen jeg observerte, og ønsket informasjon slik at jeg kunne gjøre meg opp en informert mening på hvorvidt jeg burde konvertere noen av CHF'ene mine til NOK. Dessverre sporet denne tråden av til en slik grad at det beste nå er å forlate området og ringe TST :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men jeg tror ikke det lenger er økonomi som driver det feltet der (hint: Les deg opp på finite element method - et par millioner frihetsgrader er ikke sååå mye.).

 

Elementmetoden kjenner jeg. Ble omtalt i kybernetikk med Oddvar Hallingstad fra FFI som foreleser.

 

Gå tilbake til første post om du har problemer med temaet. Det jeg skrev bygde på personlig erfaring og observasjon.

 

Avsporingen med P*forlengelse var det vel du selv som la opp til.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Poenget er at eksistensen av gull er svært begrenset.

Og står i forhold til hvor mye gull som finnes. Da har det en fast verdi, som vi kan stole på, fremfor i dag hvor pengene plutselig en dag kan være null verd...

 

Det er en fast mengde gråstein i verden også, betyr ikke at det er noe godt investeringsobjekt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Quote'n fra Einsten tror jeg ikke bør tolkes slik som det ser ut til at du forstår den.d

 

Og hvorfor forstår jeg den ikke? Så om kartet ikke stemmer med terrenget vil du endre terrenget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Litt off topic orientering:

 

Jeg jobbet som de fleste medlemmer vet i Norges Bank fra 1977 - 1997. I den perioden opplevde jeg flere sentralbanksjefer. Jeg jobbet ikke under en av de mest markante, Erik Brofoss. Han var pensjonist da jeg kom til Banken. Men jeg var på et seminar med ham. Et seminar jeg ikke glemmer så lenge jeg lever. Blant annet sa han da han snakket om valuta:

 

 

Valuta er makt.

 

Det var også en del snakk om USD som verdens dominerende valuta. I den sammenheng sa han at araberlandene aldri kom til å forlate USD som oppgjørsvaluta for handel med olje.

 

At et enkelt lands valuta får så dominerende rolle som USD kan på lang sikt bli et problem for landet. For å kunne betjene flyten av varer og tjenester trengs store USD reserver. Mange økonomer mener byrden på USD blir for stor. I stedet burde man brukt SDR http://en.wikipedia.org/wiki/Special_drawing_rights utstedt av IMF mener noen.

 

Den første sentralbanksjefen jeg jobbet under Knut Getz Wold hadde også sin oppfatning av begrepet makt.

 

 

Makt er å gi gode råd

 

hevdet han.

 

Noen økonomer, de som mener at valutakursen følger en tilfeldig gang mener at den beste prognosen man kan gi på valutakursen er dagens kurs. Det er som å si at morgendagens vær blir som i dag. Noen ganger er det best, spesielt under stabile værforhold.

 

Så får man spørre seg, er det økonomisk politiske været / klimaet endret i Norge med en ny regjering? Været sier noe om utviklingen fra dag til dag, mens klimaet sier noe om en langsiktig tendens.

 

Denne tråden handler så langt om været. I mellomlangt perspektiv - 4 år - er det for tidelig å vite hva som skjer. Man kan imidlertid ha sin oppfatning. Noen mener at den bør man holde for seg selv :roll:

 

Det blir det jo ingen diskusjon av på diskujson.no. :cry:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Mengden på Gull, har selvsagt noe å si. Stein er det over alt.

Dårlig argumentasjon forresten.

 

 

Det er mye som er sjeldnere enn gull også som koster mye mindre. Ting er ikke garantert å holde seg i verdi bare fordi det er begrenset mengde av det. Om det plutselig blir ubrukelig kan ting tape seg mye i verdi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...