Gå til innhold

Den norske kronen i fritt fall?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Ja det er dumt for pensjonister som bor ved svenskegrensen som driver med mye harryhandel. For resten av norge har det derimot lite og ingenting å si.

Harryhandel? Utvalget i kolonialbutikker er også mye større i Sverige enn i Norge. Jeg kjøper nesten alt fiskeutstyr i Sverige og sluker / pilker på Kreta.

Jeg vil påstå at Harry kaster penger ut vinduet. Det gjør ikke pris og kvalitetsbevisste konsumenter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er dumt for pensjonister som bor ved svenskegrensen som driver med mye harryhandel. For resten av norge har det derimot lite og ingenting å si.

En annen ting er at reiser du mye så er det nok av land der kronen står sterkt i forhold til den lokale valutaen og det ser ut til at det blir bedre også, i alle fall hvis man følger den generelle kursutviklingen.

Uansett så kom tydeligvis ikke hovedpoenget i mitt forige innlegg tydlig nok frem. Kursutviklingen er det gjerne lite man kan gjøre med. Så å klage på at kronen har falt mot SEK blir litt som å klage på at solen ikke har vist seg den siste uken. Klart man kan klage, men det blir ikke så mye bedre av den grunn. Solen kommer når den vil og man må rett og slett bare infinne seg med det.

Gjør det beste ut av situasjonen og reis til ett annet land enn sverige.

merkelig påstand, kronens relative verdi har stor innvirkning på kjøpekraften til omtrent alle i befolkningen.

AtW

Lenke til kommentar

Ja for min del er det veldig fint for tiden. Kronen ser ut til å styrke seg kraftig i forhold til slik det har vært det siste året. Men for de som skal utnytte lavere priser rett over grensen blir det værre. Det går tilbake mot normalen for sek når kronen faller. og til andre valutaer styrker den seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kronen ser ut til å styrke seg kraftig i forhold til slik det har vært det siste året.

Styrke seg? Kronen er jo i fritt fall mot flere viktige valutaer. Les tråden om igjen.

Lenke til kommentar

Bruktbilimportører som importerer de mest populære bilene for Ola Nordmann vrir seg nok i smerte når de ikke får solgt bilene sine kjapt nok med marginer på 20-60k.

Er det noen som har troa på at kronen blir sterkere mot våren? Gjerrigknarken i meg legger liksom alle planer på vent.

Lenke til kommentar

Ja for min del er det veldig fint for tiden. Kronen ser ut til å styrke seg kraftig i forhold til slik det har vært det siste året. Men for de som skal utnytte lavere priser rett over grensen blir det værre. Det går tilbake mot normalen for sek når kronen faller. og til andre valutaer styrker den seg.

Hvile andre da ? AUD og JPY? Er det noen andre av verdi? Alle de viktigste har den svekket seg mot, våre naboland, pund, euro og dollar.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dersom kronen generelt svekker seg med 20 % stiger oljefondet målt i norske kroner fra 5 til 5x1.2 = 6 billioner kroner. Med ett er vi plutselig 1 billion kroner "rikere". Da er det vel bare å transformere valutagevinsten til kroner, benytte norske ressurser og starte http://mm.aftenposten.no/2013/11/28-bro-tunnel/img/kart_oslofjorden.jpg med å bygge den planlagte jernbane og veiforbindelse over Oslofjorden i Østfold.

Mitt foretrukne forslag er alternativ 5.

Lenke til kommentar

Heller lag togbane som går gjennom/til drøbak, i stede for å sno seg rundt via bare ski og ås.
I dag så sprenges veitrafikken inkludert buss mot Oslo fra drøbak, samt at det ikke eksisterer kollektivtransport til og fra rygge fra drøbak. (kollektivt så må du kjøre flere timer i omvei, selv om flyplassen bare er 30-40min unna)

Med en jernbane så hadde man slått 2-3 fluer i en smekk. :)

Å ha en tunnel fra moss til horten ville jeg unnet dem. oslofjordtunellen i dag er jo litt håpløs med tanke på at den ender opp i "nowhere" (hurum), og man hadde spart mye tid og slipper elendige veier for å komme seg sørover i landet med en "bedre tunnel"...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dersom kronen generelt svekker seg med 20 % stiger oljefondet målt i norske kroner fra 5 til 5x1.2 = 6 billioner kroner. Med ett er vi plutselig 1 billion kroner "rikere". Da er det vel bare å transformere valutagevinsten til kroner, benytte norske ressurser og starte http://mm.aftenposten.no/2013/11/28-bro-tunnel/img/kart_oslofjorden.jpg med å bygge den planlagte jernbane og veiforbindelse over Oslofjorden i Østfold.

Mitt foretrukne forslag er alternativ 5.

Da anntar du at vi kan ta penger "hjem", dvs. selge aksjer & få ut USD/EUR, selge disse for hauger av NOK uten at dette påvirker kursen, og betale entreprenøren i NOK. Noe som høres svært lite sannsynelig ut - vi snakker ikke akkurat om å få satt opp en garasje.

Når det er sagt: Er det noen som aner *hvorfor* dette skjer, hvorfor markedet sakte men sikkert dumper krona? Jeg har fulgt situasjonen vs. CHF/EUR* siden litt utti desember, og selv om det på noen grafer ser ut til å være en påfallende knekk like etter valget, så setter jeg liten tillitt til teorien om at det skyldes noe en ny regjering har *gjort* - det må i såfall være en psykologisk effekt. Når man zomer litt ut, så ser man også at den synkende krona er del av en lang trend.

Mer interessant er at USD ser stabil ut i forhold til krona, så dette tyder kanskje på at det er EUR & CHF som styrker seg, ikke NOK som faller. Dette kan backes opp ved at EUR & CHF også stiger ift. USD ca. like fort som i forhold til NOK.

Når det gjelder EUR / CHF så er disse veldig stabile ift. hverandre etter at Sveits peg'et francen til Euro for noen år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da anntar du at vi kan ta penger "hjem", dvs. selge aksjer & få ut USD/EUR, selge disse for hauger av NOK uten at dette påvirker kursen, og betale entreprenøren i NOK. Noe som høres svært lite sannsynelig ut - vi snakker ikke akkurat om å få satt opp en garasje.

Det var ment som tragikomisk ironi. Jeg venter bare på at medlemmer av regjeringen snart kommer ut og hevder at vi faktisk er blitt 1 billion kroner rikere. Merk at jeg skrev "rikere" og ikke rikere.

Med flere års erfaring fra valutaavdelingen i Norges Bank har jeg min oppfatning om hvorfor kronen svekkes. Det skyldes etter mytt syn (signaler om) den samlede makroøkonomiske politikk den nye regjeringen vil føre. Signaler om hvilken politikk som vil føres påvirker også kroenen og ikke bare den faktiske politikken som føres.

Jeg har aldri sett CHF høyere enn nå.

Så du dette

http://tv.nrk.no/program/koid25008113/makt-og-avmakt-i-usas-sentralbank

programmet i går? Å sammenligne norsk økonomi med amerikansk har liten mening. Norge har store netto fordringer på utlandet. USA er en forgjeldet nasjon som stort sett holder hodet over vannet ved kvantitative lettelser (i praksis det samme som å trykke penger). Amerikanerne lever over evne og forbruker langt mer enn de produserer. De sparer ikke. Vi ser en lignende tendens i Norge med det historisk lave rentenivået. Relativt til andre land er ikke den norske renten så lav. Regjeringen (ved Norges Bank som har sagt at de ikke vil øke renten før sommeren 2015) vil nok også være varsom med å heve renten, selv om det nok hadde vært riktig politikk. Det ville isolert sett også styrket kronen, redusert forbruket og stimulert til økt sparing. Under ellers like forhold svekker skatteletten på 8 milliarder til landets rikeste våre statsfinanser og dermed tiliten til norsk økonomi og til kronen. De har gitt sterke signaler om ytterligere skattelettelse i budsjettet for neste år. Det kan svekke kronen ytterligere.

Erna og Siv skal nok se at det ikke er så lett å holde skikk på norsk økonomi etter en statsminister som skrev master oppgave om "Makroøkonomisk styring under usikkerhet" og som hadde en nøktern finansminister med begge bena godt plantet i bakken.

Lenke til kommentar

Det var ment som tragikomisk ironi. Jeg venter bare på at medlemmer av regjeringen snart kommer ut og hevder at vi faktisk er blitt 1 billion kroner rikere. Merk at jeg skrev "rikere" og ikke rikere.

Med flere års erfaring fra valutaavdelingen i Norges Bank har jeg min oppfatning om hvorfor kronen svekkes. Det skyldes etter mytt syn (signaler om) den samlede makroøkonomiske politikk den nye regjeringen vil føre. Signaler om hvilken politikk som vil føres påvirker også kroenen og ikke bare den faktiske politikken som føres.

Jeg har aldri sett CHF høyere enn nå.

Så du dette

http://tv.nrk.no/program/koid25008113/makt-og-avmakt-i-usas-sentralbank

programmet i går? Å sammenligne norsk økonomi med amerikansk har liten mening. Norge har store netto fordringer på utlandet. USA er en forgjeldet nasjon som stort sett holder hodet over vannet ved kvantitative lettelser (i praksis det samme som å trykke penger). Amerikanerne lever over evne og forbruker langt mer enn de produserer. De sparer ikke. Vi ser en lignende tendens i Norge med det historisk lave rentenivået. Relativt til andre land er ikke den norske renten så lav. Regjeringen (ved Norges Bank som har sagt at de ikke vil øke renten før sommeren 2015) vil nok også være varsom med å heve renten, selv om det nok hadde vært riktig politikk. Det ville isolert sett også styrket kronen, redusert forbruket og stimulert til økt sparing. Under ellers like forhold svekker skatteletten på 8 milliarder til landets rikeste våre statsfinanser og dermed tiliten til norsk økonomi og til kronen. De har gitt sterke signaler om ytterligere skattelettelse i budsjettet for neste år. Det kan svekke kronen ytterligere.

Erna og Siv skal nok se at det ikke er så lett å holde skikk på norsk økonomi etter en statsminister som skrev master oppgave om "Makroøkonomisk styring under usikkerhet" og som hadde en nøktern finansminister med begge bena godt plantet i bakken.

Jeg er enig i at forrige regjering kanskje skapte et inntrykk av å (og sannsynligvis var) mer ansvarlige. Men jeg tror ikke dette er årsaken, rett og slett fordi timingen ikke stemmer:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=CHFNOK%3DX+Interactive#symbol=;range=2y;compare=;indicator=volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

Her ser vi at oppgangen til CHF relativt til NOK startet i fjor sommer, eller kanskje tom. i våres.

CHF'en har vært låst til EUR siden 2011, hvor vi så kurser over 7 CHF/NOK og nesten paritet med EUR - så det er i dag lite meningsfylt å skille mellom de valuttaene.

Uansett så er dette gode nyheter for norske arbeidsplasser i eksportindustrien, dvs. de som har inntekter i EUR/USD og inntekter i NOK :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er enig i at forrige regjering kanskje skapte et inntrykk av å (og sannsynligvis var) mer ansvarlige. Men jeg tror ikke dette er årsaken, rett og slett fordi timingen ikke stemmer:

Nå tenker jeg ikke spesielt på norske kroners bilaterale forhold til CHF. Jeg tenker generelt på svekkelsen av kronens internasjonale verdi. Dette vet jeg alt om, da jeg begynte i Norges Banks valutaavdeling i april 1977, den gang Norge hadde det relativt største underskuddet vi har hatt på driftsbalansen etter krigen. Jeg fikk blant annet i oppgave å daglig beregne kronenes internasjonale verdi. Jeg begynte med å forenkle formelen. Da jeg ca ett år senere ble tatt over til utrednings (i dag forsknings) avdelingen i Norges Bank fikk jeg i oppdra å utarbeide ulike måter å beregne kronens internasjonale verdi. Jeg beregenet eksport, import, MERM (Multi Lateral Exchange Rate Model) og konkurranseveid krus for norske kroner. De formlene brukes sikkert den dag i dag. Uansett kan vi konstatere at CHF i dag er sterkere enn den noen gang har vært ovenfor NOK. DKK er på vei mot 120 og SEK svinger rundt 100. NOK er svekket betydelig siden den blåblå regjeringen overtok. Den forrige regjeringen var mer ansvarlig i sin politikk. Valutakurser bestemmes av tillitt, forventninger, relativ inflasjon, relativ rente, relativ økonomisk vekst, relative fordringer på utlandet etc. Sittende regjering har et dilemma. Mest sannsynlig vil de ikke begynne sin regjeringsperiode med å heve renten. Med en svakere krone blir den importerte prisstigningen sterkere. Vi ser den kortsiktiuge utviklingen og får vente på den mellomlange og lange utviklingen. Det er noe helt annet å faktisk ha budsjettansvar og hånden på rattet i posisjon enn å komme med uansvarlige (for eksempel titalls milliarder i skattelette) løfter i opposisjon. Jeg er også sterk tilhenger av at vei og jernbaneprosjekter skal finansieres med bompenger. En skattefinansiert vei gir langt mindre multiplikatorvirkning enn en formuesfinansiert vei. Formuesfinansiering kan brukes i en økonomisk nedgang. Det er det ikke i Norge i dag, selv om noen piler for eksempel i bolig og eiendomsmarkedet peker i negativ retning.

Uansett så er dette gode nyheter for norske arbeidsplasser i eksportindustrien, dvs. de som har inntekter i EUR/USD og inntekter i NOK :)

Ja det er det som jeg skrev innledningsvis, men det er ikke en strukturell endring. En devaluering eller depresiering av valutakursen for å skape vekst har med god grunn vært sammenlignet med å tisse i buksen for å holde seg varm.

Nå venter jeg bare på at noen skal komme å si at oljefondet målt i NOK har steget fra 5 til 6 billioner kroner uten å nevne at det skyldes en svakere krone.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor lyver du kgun? Regnet du bare med at ingen skulle sjekke det opp og ta ditt ord for det?

Her er realiteten:

Lyver? Jeg har sagt at kronen er i fritt fall etter regjeringsskiftet basert på at den har svekket seg 20 % mot DKK og mye også mot SEK siden regjeringsskiftet. Det er for tidlig å si om det er et varig trendbrudd og om fallet fortsetter, men 15 - 20 % mot DKK er mye på under 3 måneder. SEK varierer rund pari. Jeg kan ikke huske sist det skjedde. Er det tilfeldig at jeg har handlet med 10 - 20 % kursrabatt de siste årene når jeg har handlet i Sverige? Nå er kursrabatten borte og fortsetter svekkelsen av NOK er den snart negativ.

For øvrig. De tallene du siterer fra DNB antar jeg er basert på primærkilden som er Norges Bank. De historiske dataene som ligger på Norges Banks sider ble utarbeidet av meg. Troll 8 som siden ble til Norges Banks ofisielle database vare mitt område på IBMs stormaskin. Jeg utarbeidet den på eget initiativ og fikk nærmest frie tøyler til det i Norges Bank, da jeg så at Norge var et uland på økonomisk statistikk. Siden kom SSB etter. Jeg regner med at det fortsatt er Norges Bank som er primærkilden på valutakurser og monetære dataserier.

Går du langt nok tilbake har forresten SEK vel stått i over 130 mot NOK. GBP sto i mellomkrigstiden i over 30 mot NOK. De som har fulgt valutamarkedet noen årtier husker vel den bretton woods fastsatte kursen mot USD på 7.14. Yen var sent på 90 tallet notert nesten 10 mot NOK. Yen har vandret fra 2->4->8-10->8->6.

Jeg snakker kun om det som har skjedd etter regjeringsskiftet dvs på under tre måneder. Da er svekkelsen dramatisk. Du mener kanskje at den er tilfeldig eller at den også ville kommet med fortsatt rødgrønt styre. Der er vi uenige.

Overskriften på tråden er:

Den norske kronen i fritt fall?

Det er generelt altfor tidelig å kjenne fremtiden, men den kjenner kanskje du?

Lenke til kommentar

Lyver? Jeg har sagt at kronen er i fritt fall etter regjeringsskiftet basert på at den har svekket seg 20 % mot DKK og mye også mot SEK siden regjeringsskiftet. Det er for tidlig å si om det er et varig trendbrudd og om fallet fortsetter, men 15 - 20 % mot DKK er mye på under 3 måneder.

Ja du lyver.

Det er ingen endring etter rejeringsskiftet. Det er en helt lineær kurve både før og etter uten noen knekk.

valutta_zpsa6d0f9ce.jpg

Hvis du mener å se en forskjell så må du i så fall vise den!

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja du lyver.

Det er ingen endring etter rejeringsskiftet. Det er en helt lineær kurve både før og etter uten noen knekk.

Du bør bestille et eksemplar av bok 15 på denne listen.

Her finner du daglige kurser:

http://www.forex.no/

Du har ikke fått med deg den siste utviklingen.

Viktigst av alt:

Hva mener du er relevant intervall for estimeringsperioden når jeg ser på det som har skjedd ette regjeringsskiftet?

Der er fortsatt et spørsmålstegn på slutten av overskriften. Jeg har raskt uten å gå i dybden antydet noe om årsaker til svekkelsen som jeg personlig mener ikke ville kommet med Jens Stoltenberg som statsminister og Sigbjørn Johnsen som finansminister.

Hvordan tror du lovnader om skattelette på 25 - 100 milliarder kroner virker på verdens valutmarkeder? Hvordan torr du lovnader om å fjerne bompengefinansiering av samferdsels prosjekter virker på verdens valutamarkeder? Hvordan tror du generelt en slik inflatorisk politikk virker på tilliten til norsk økonomi ute i verden?

Lenke til kommentar

Ja du lyver.

valutta_zpsb779bd45.jpg

Hvis du mener å se en forskjell så må du i så fall vise den!

Dét var det jeg mente også. Kan du lage fig. 1 fra post 34 med litt mindre utsnitt på Y-aksen og lengre tidsbase?

Videre ser det ut til at NOK er temmelig flat ift. USD, så det ser for meg ut til at det er EUR som har styrket seg (og automatisk dratt med seg CHF) heller enn NOK som er svekket. Hva er egentlig sammenhengen mellom EUR og de andre nordiske valuttaene og det britiske pundet - noen grunn til at EUR bør dra med seg disse men ikke NOK?

kgun: Data er data, og bryr seg lite om hva teorien sier at dataene "burde" være. Selv om man har doktorgrad og hauger av erfaring med den teorien, så er ikke dét i seg selv et argument for at man har rett som trumfer dataene - i allefall ikke i mitt fagfelt (akseleratorfysikk i Sveits, noe som er grunnen til at jeg er interessert i CHF og EUR, men er ellers fullstendig irrelevant i denne diskusjonen). Men dersom du kan vise at flesvik sin analyse er feil, så skal jeg lytte - og jeg vil så absolutt le med deg dersom politikerne faktisk kommer med det utsagnet du nevnte om oljefondets verdi :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kgun: Data er data, og bryr seg lite om hva teorien sier at dataene "burde" være. Selv om man har doktorgrad og hauger av erfaring med den teorien, så er ikke dét i seg selv et argument for at man har rett som trumfer dataene - i allefall ikke i mitt fagfelt (akseleratorfysikk i Sveits, noe som er grunnen til at jeg er interessert i CHF og EUR, men er ellers fullstendig irrelevant i denne diskusjonen). Men dersom du kan vise at flesvik sin analyse er feil, så skal jeg lytte - og jeg vil så absolutt le med deg dersom politikerne faktisk kommer med det utsagnet du nevnte om oljefondets verdi :)

Einstein:

If the facts don't fit the theory change the facts.

1. Få ihvertfall med deg de siste dataene.

2. Bruk relevant estimeringsintervall. Jeg snakker foreløpig om en kortsiktig utvikling.

3. Der er et spørsmålstegn i overskriften.

Så du jobber med

http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/68801-The-Large-Hadron-Collider-and-Big-Bang

Jeg kan si deg at det er enkel matte i forhold til den matten økonomer jobber med. Vi jobber med verdenshandelsmodeller som knytter sammen ulike lands interne økonomier med millioner av uavhengige ligninger. Dvs million dimensjonale rom. Du jobber da med tredimensjonale rom antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...