Gå til innhold

Kjøp av pc til internett, word, xl

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en pc som min husfrue skal bruke. Hun sitter nå på en macbookpro fra 2007 som virkelige begynner og bli mer en treg.

Den blir brukt til internett, youtube, word, xl, og den slags. Blir aldri brukt til spilling.

Skal bygge pcen selv og lurer på en av disse oppgraderingspakkene fra komplett:

http://www.komplett.no/oppgraderingspakke-a10-6800k/784115

http://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i5-3470/752348

http://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i5-4440/783614

Jeg tenke at den første linken som har AMD og integrert skjermkort er den greieste pakken her. Men har ikke spesielt god greie på dette.

Øvrig deler er :

- PSU Cooler master GX 550 (arvet fra guttungen da han tengte 900W)

- Cooler Mater Silencio 352 Mini tower

- Samsung ssd 120 GB disk

- Cooler Master hyper 212 cpu vifte (litt mindre støy enn originalen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det har jeg ikke gjort. Den er fra 2007 og har vel gjort jobben sin egentlig.

Den har 2.2 GHz Intel Core 2 Duo prossesor, 2 GB minne på 667 MHz.

Kan sikker forlenge levetiden litt med å putte inn ssd. Men den har knust skjerm og er tilkoblet en ekstern Benq skjerm... Har lyst til å bytte den ut egentlig

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at en SSD gjør underverker selv om det er mange som tror det... en MBP fra 2007 er uansett mer enn bra nok for kontorprogram og surfing også med den eksisterende harddisken.

Det den PC-en trenger er en systemgjenoppretting, altså å installer alt på nytt.

Lenke til kommentar

En SSD kontra mekanisk harddisk utgjør underverker på hvor rask en maskin oppleves. Jeg vet ikke om ett menneske som har brukt SSD i livet sitt som nå frivillig velger å leve uten.

TS har allerede en SSD, er gratis for han å prøve mitt forslag, så hvorfor ikke ta det først.

Lenke til kommentar

System gjennoppretting ja. Det kunne nok vært noe også. Har aldri gjort det på denne maskinen. Har faktisk hørt at det ikke er nødvendig på mac. Og når man sletter programmer på mac så putter man det i søplekasse og alt til det programmet forsvinner.

På pc så har jeg jo formatert harddisk og lagt inn windows på nytt noen ganger, når den er treg og vanlig opprydding ikke hjelper. Men etter det jeg har hørt så trodde jeg ikke det var nødvendig på mac faktisk.

Kanskje jeg skal prøve å legge in osx på nytt rett og slett da. Siden dere mener den bør duge til den bruken den skal brukes til.

Lenke til kommentar

For meg virker det som om TS har bestemt seg allerede og med knust skjerm skjønner jeg at han gjerne vil ha ny PC.

For å teste ut om en SSD fungerer må TS først ta en systemgjenoppretting med eksisterende disk for det må man uansett gjøre ved skifte av disk og da vet man jo ikke hva som gjorde MBP raskere.... SSD eller gjenopprettingen.

For de som ikke forstår det.... en gammel maskin blir ikke tregere fordi om det kommer ny å raskere maskinvare. Det som gjør en maskin treg er gamle installeringer, mye programvare, virus, trojanere, etc.

System gjennoppretting ja. Det kunne nok vært noe også. Har aldri gjort det på denne maskinen. Har faktisk hørt at det ikke er nødvendig på mac. Og når man sletter programmer på mac så putter man det i søplekasse og alt til det programmet forsvinner.

På pc så har jeg jo formatert harddisk og lagt inn windows på nytt noen ganger, når den er treg og vanlig opprydding ikke hjelper. Men etter det jeg har hørt så trodde jeg ikke det var nødvendig på mac faktisk.

Kanskje jeg skal prøve å legge in osx på nytt rett og slett da. Siden dere mener den bør duge til den bruken den skal brukes til.

Det er nødvendig også på MAC.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt virus program, spyware eller slikt på den. Har vel vært en av dem som tror at det ikke er mye slikt på mac. Sitter selv på en nyere macbook pro, og har kjørt virus program på denne uten å finne virus.

Og jeg besøker vel mere tvilsomme sider enn husfrua gjør tenker jeg ;-)

Jeg har byttet disk på den jeg sitter på så jeg har en 250GB harddisk liggende som jeg kunne prøvd å putte i den MBP fra 2007. Da kan jeg jo få svar på om det gjenopprettingen som gjorde den raskere. Kan da evt se hvor rask den blir og da vurdere å kjøpe ssd egentlig.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har en SSD så er det jo gratis å prøve, kan i alle fall se om SSD'en passer i macen, og hvis den gjør det så er det jo ikke noe å tape på det.

Hvis du skulle kjøpt ny pc derimot ville jeg ha gått for intel, disse lager MYE mindre varme, er 100% raskere og har også ett integrert skjermkort. AMD har bedre, men ingen er gode nok til å spille på uansett så.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har en SSD så er det jo gratis å prøve, kan i alle fall se om SSD'en passer i macen, og hvis den gjør det så er det jo ikke noe å tape på det.

Hvis du skulle kjøpt ny pc derimot ville jeg ha gått for intel, disse lager MYE mindre varme, er 100% raskere og har også ett integrert skjermkort. AMD har bedre, men ingen er gode nok til å spille på uansett så.

100% raskere?

Mener du da at uansett prisklasse så er Intel dobbelt så rask... bullshit!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

En SSD kontra mekanisk harddisk utgjør underverker på hvor rask en maskin oppleves. Jeg vet ikke om ett menneske som har brukt SSD i livet sitt som nå frivillig velger å leve uten.

TS har allerede en SSD, er gratis for han å prøve mitt forslag, så hvorfor ikke ta det først.

Her har du en kar som heller har HDD enn en SSD i maskinen sin.

Lenke til kommentar

100% raskere?

Mener du da at uansett prisklasse så er Intel dobbelt så rask... bullshit!!

En intel quadcore er minst 100% raskere enn en AMD APU.

Her har du en kar som heller har HDD enn en SSD i maskinen sin.

Hadde jeg aldri overlevd. Enten SSD + HDD eller så blir det SSD + ekstern.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

En intel quadcore er minst 100% raskere enn en AMD APU.

Hadde jeg aldri overlevd. Enten SSD + HDD eller så blir det SSD + ekstern.

Du finner også AMD prosessorer som er dobbelt så raske som Intel men til samme pris får man IKKE en Intel som er dobbelt så rask som en AMD...

Lenke til kommentar

Du finner også AMD prosessorer som er dobbelt så raske som Intel men til samme pris får man IKKE en Intel som er dobbelt så rask som en AMD...

At du har lyst til å være en hvit knekt for AMD skal du få lov til, men jeg liker å forholde meg til fakta.

Av de 3 alternativene han linket, kostet ikke alle 2600 ish? Og var ikke 2 av dem Intel quadcore? Og den andre an A10 AMD APU?

Skal gjerne like å se den AMD CPUen som er dobbelt så rask som en Intel quadcore, må gjerne linke meg (og oss andre på forumet) det, for det tror jeg faktisk ikke vi har sett. Vi snakker selvfølgelig om forbrukercpuer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja da har jeg kjøpt oppgraderingspakke så det blir ny pc. Macbooken er jo i år 7 år gammel. Og det er vel begrense hvor lenge den ville holde fremover. Og gidder ikke kjøpe mer Ram og sette i. Ram koster jo ca kr 700,- bruker heller de på ny pc.

Så da ble det denne pakken, og jeg henter det i morgen :-)

og dette:

Endret av halloiluken1
Lenke til kommentar

Ja da har jeg kjøpt oppgraderingspakke så det blir ny pc. Macbooken er jo i år 7 år gammel. Og det er vel begrense hvor lenge den ville holde fremover. Og gidder ikke kjøpe mer Ram og sette i. Ram koster jo ca kr 700,- bruker heller de på ny pc.

Så da ble det denne pakken, og jeg henter det i morgen :-)

og dette:

Bra valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...