Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiske problemer

KodeMons

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har røyket tobakk i et par år. Problemet mitt er at, jeg begynner å få psykiske problemer av å se på de stygge groteske bildene på tobakkspakken som helsedirektoratet tvinger tobakksfabrikkene til å printe.

Er det ikke slik at helsedirektoratet skal fremme helse? Vel, de har ikke gitt meg mye helse annet enn å gi meg psykiske problemer. Alle tobakkspakker jeg har, og jeg ser på de, så er det enten noen ekstremt misfargede tenner, innvoller, lunger som ser ut som de er grillet og forvrengte tarmer og hva annet de ikke har der.

De groteske, sadistene fra helsedirektoratet må jo ha en mage laget av stål som orker å lage alt dette. Jeg kunne like så vel gravd opp et lik på kirkengården, og det ville gitt meg samme oppfatning som å se på et av bildene på tobbaken.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som røyker vet hvor farlig det er å røyke, men de FØLER det ikke. Er med andre ingen verdi å vite det om en ignorer det, så bildene er vel et forsøk på å få deg til fornuft. Funker vel knapt, men kan bidra. For min del klarte jeg å slutte etter panikkangst, ellers ville jeg aldri klart det tror jeg.

Men sett i et annet perspektiv: disse psykiske problemene du mener å ha utviklet av disse bildene kan bli borte om du stumper røyken, som fører til fysisk skade. Fremmer jo helse det

Lenke til kommentar

De burde sette disse involl bildene med skrapelodd på, slik at man kan skrape frem bildet dersom man ønsker å bli skremt.

Jeg synes at røykpakken gjør en fin nok jobb å ødelegge kroppen, jeg behøver ikke et ødelagt og forstyrret sinn i tillegg. Kropp + sinn ødelagt er ingen god oppskrift, vi som røyker er smertelig klar over konsekvensene.

Hva hadde du sagt om jeg kom hver natt inn på soverommet ditt, vekket deg og du våknet til et bilde av et lik jeg holder foran ansiktet ditt, du skriker og blir skremt, og neste natt så får du samme dritten i ansiktet igjen. Det er jo faen meg terror for sinnet.

Tenk hvor mange der ute som ikke engang tåler å se blod før de besvimer, hva skjer med de når de ser bilder av innvoller. Kan jo gi permanente psykiske traumer.

Jeg holder forresten på å slutte akkurat i dette øyeblikket. Slutter antakeligvis om et par dager.

Endret av KodeMons
Lenke til kommentar

Forskjell på å være klar over konsekvensene, og det å føle dem. Da mener jeg virkelig føle det, som kom til meg i form av panikkangst. Sluttet på dagen. Savner virkelig røyk, men vet jeg aldri kommer til å utsette kroppen min for det lenger, så beste er å få det ut av tankene somehow

Lykke til

Lenke til kommentar

Ja men det er vel ingen i helsedirektoratet som tror at de kan styre valgene til mennesker ved å skremme de? Og dersom de mener de ikke kan styre valgene våre, da vet de jo også at vi er nødt å leve med de forstyrrende bildene, og da vet de også at det kan forårsake traumer i lengden.

Slik jeg ser det, er beskjeden fra helsedirektoratet: "Slutt å røyke kjapt, eller få psykiske traumer"

Beskjeden kan omformuleres slik: "Dersom du ikke forhindrer å gjøre deg selv syk, så gjør VI deg syk"

Valget mitt står da:

1: Slutt å røyke (Helsedirektoratet styrer mitt valg)

2: Bli psykisk forstyrret i lengden (Forårsaket av helsedirektoratet)

Endret av KodeMons
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg synes om bildene. Er ikke generelt fan av skremselsstrategier. Og denne blir litt second-hand da skaden på en måte allerede har skjedd (røyker), som er verre vei gå.

Bildene funket aldri for meg, fant de nærmere underholdende. Hadde et helt annet forhold før, unge føler mer at de skal leve i en evighet, ligger vel noe i det

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen fan av skremselsbilder. Bildene er bare positive når de blir sett relativt på. Det er relativisme ute å går her. Man må veie ting. Politikerne tenker på helseutgifter, dersom man blir syk av røyking, så blir det dyrere for sykehusene og mindre ledige senge plasser.

Det er ikke bare skremselsbilder jeg ikke er stor fan av, jeg er stygt uenig i metodene som brukes i alt fra alkohol til kjøp av usunne matvarer. Politikere straffer innbyggere med å sette opp prisene, ta pengene deres er beskjeden, slik at de blir fattige mennesker.

De bruker stygge metoder over hele linja.

Jeg frykter egentlig ikke så mye metodene rundt tobakk og alkohol, det jeg frykter er dersom metodene deres virker, så vet de hva de kan gjøre dersom de ønsker å kontrollere oss på andre områder også.

Dersom de kan styre valgene våre ved å gjøre oss fattige og skremme livskiten ut av oss, så vet de at det vil fungere på andre ting også.

Endret av KodeMons
Lenke til kommentar

Gir det lite ettertanke ettersom det omhandler tobakk, eller usunne matvarer. Det er en form for kontroll, ja, men er en forholdsvis uskyldig undergruppe. Vi kontrolleres på mange andre måter, og på mer kritiske punkter. Plages mer generelt av penge- og maktsystemet i verden. Alt går på egeninteresser og "ingenting" blir gjort som er til alles og naturens beste

Lenke til kommentar

Hvis det er bildene på tobakkspakka som gir deg psykiske problemer, da er det et under at du har kommet deg til en sånn alder at du kan kjøpe røyk. Denne tråden virker så far-off med de sammenligningene dine at jeg bare ler her jeg sitter :)

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt om dette fra de som røyker er at bildene og de skriftlige advarslene er så ekstreme at de avfeier dem totalt. At enkelte vil ha effekt av dette kan kanskje være, men jeg synes det bærer tegn av å være designet av ikkerøykere som befinner seg i en litt annen sfære.

Hvis man ikke er villig til å gjøre noe med selve nikotin-avhengigheten så kan man gå over til vapping som er mindre skadelig, bruke nikotintyggegummi eller plaster, men røyking er ofte et symptom som forteller om noe dypere.

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt om dette fra de som røyker er at bildene og de skriftlige advarslene er så ekstreme at de avfeier dem totalt. At enkelte vil ha effekt av dette kan kanskje være, men jeg synes det bærer tegn av å være designet av ikkerøykere som befinner seg i en litt annen sfære.

Det er akkurat det som skjer, når virkemidlene blir så ekstreme vil vi ikke identifisere oss med innholdet. Vi føler ikke det angår oss og tar inne inn budskapet.

Derfor forsøker myndighetene seg nå med kampanjer med mer 'alminnelige' og hverdagslige mennesker som det er lettere å kjenne seg igjen i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...