sinder18 Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Kjøpte deler og bygde en datamaskin igår. Fekk hjelp av en IT kompis så eg har ikke så mye peiling på hva eg skal gjøre, og personen er ute og fester nå så må spørre her. eg kjøpte en Hard disk med 2 terrabyte, men det eneste eg finner er C med 146 gb, eg skal ha 2 terra, ikke 146 gb. Hvor finner eg D:en? har klart og installere alle spillene mine på C så det er kun 4KB igjen. Noen ider hvordan eg fikser dette? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 sannsynligvis er det lagd en pertisjon med 146GB http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/create-format-hard-disk-partition#create-format-hard-disk-partition=windows-vista http://www.dinside.no/856909/splitt-harddisken-i-to-deler Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 antageligvis har kompisen din laget en partisjon til windows for deg poå 146gb, mens resten må fortsatt formateres, dette gjør du ved å gå på startmenyen, høyreklikke på min datamaskin og velg behandle når du kommer inn der så går du videre på disk management (usikker på hva det står der på norsk), er under lagring hvertfall da skal det forhåpentligvis stå en "tom" disk der, høyreklikk på denne og trykk "formater", da lager du en "enkel partisjon", følg så veiviseren videre, og bruk resten av lagringsplassen på denne partisjonen (har nå gått ut ifra hvordan det er på Windows 7, har du windows 8 skal det være ganske likt, men mulig du må inn andre veier for å finne det ser der hadde noen svart alt ja Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2014 antageligvis har kompisen din laget en partisjon til windows for deg poå 146gb, mens resten må fortsatt formateres, dette gjør du ved å gå på startmenyen, høyreklikke på min datamaskin og velg behandle når du kommer inn der så går du videre på disk management (usikker på hva det står der på norsk), er under lagring hvertfall da skal det forhåpentligvis stå en "tom" disk der, høyreklikk på denne og trykk "formater", da lager du en "enkel partisjon", følg så veiviseren videre, og bruk resten av lagringsplassen på denne partisjonen (har nå gått ut ifra hvordan det er på Windows 7, har du windows 8 skal det være ganske likt, men mulig du må inn andre veier for å finne det ser der hadde noen svart alt ja Har prøvd det du skrev, men etter eg trykker formater så sjer det ikke så mye annet en att eg få opp en meny som eg trykker Ok på. og så sjer det ikke noe mer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Trykk "endre stasjonsbokstav og baner" istedet for "formater". Sett denne til "E". Om du vil bruke "D" må du høyreklikke CD-rom først og endre denne til en annen bokstav da denne okkuperer "D" for øyeblikket. Endret 4. januar 2014 av Thor. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Disken er jo formatert og alt. Bruk "Endre stasjonsbokstav og -baner..." som du har i den menyen og velg bokstav E. Disken har stasjonsbokstav D det samme som CD-ROM, derfor ser du den ikke fordi to enheter kan ikke ha samme bokstav. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Fekk det til nå, Takk til alle som hjalp, Mulig og sette over det eg har instalert på Cen over til den andre eller må eg reinstalere alle spill igen? Endret 4. januar 2014 av sinder18 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Vi kan gjøre det enklere. Om du vil ha EN stor harddisk på min datamaskin kan du høyreklikke din "F" disk og velge "slett partisjon". Ta backup av eventuelle filer du har liggende på "F" før du gjør dette. Når "F" er slettet vil det stå "uallokert plass" eller noe i den dur. Høyreklikk da på "C" og velg "utvid" og trykk neste. "C" burde da bli ca 1,8TB stor. Endret 4. januar 2014 av Thor. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Vi kan gjøre det enklere. Om du vil ha EN stor harddisk på min datamaskin kan du høyreklikke din "F" disk og velge "slett partisjon". Ta backup av eventuelle filer du har liggende på "F" før du gjør dette. Når "F" er slettet vil det stå "uallokert plass" eller noe i den dur. Høyreklikk da på "C" og velg "utvid" og trykk neste. "C" burde da bli ca 1,8TB stor. Ok, jo tror det er det beste for meg og ha allt på C, så skal ta og prøve det. Takk. Endret 5. januar 2014 av sinder18 Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Ok, jo tror det er det beste for meg og ha allt på C, så skal ta og prøve det. Takk. ikke HELT enig selv, da får du problemet med at hver gang du skal reinstallere windows må du ta backup av ALT på en ekstern enhet, har du to partisjoner, kan du ta backup bare av de få tingene du har på C, som f.eks mine dokumenter og favoritter osv Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 ikke HELT enig selv, da får du problemet med at hver gang du skal reinstallere windows må du ta backup av ALT på en ekstern enhet, har du to partisjoner, kan du ta backup bare av de få tingene du har på C, som f.eks mine dokumenter og favoritter osv Viktige filer og dokumenter skal lagres på ekstern harddisk i tilfelle harddisken i pc en kreperer av fall/slag eller svikt som følge av alder. Det kan også benyttes skytjenester som Jottacloud, Dropbox og lignende for kopi av favoritter, bokmerker og dokumenter istedet for minnepenn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå