Gå til innhold

Offshore/skipselektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss nå se.

 

Statoil legger ut en søknad på 5 elektrikker stillinger, disse stillingene kan få i mellom 1500-2000 søkere.

Velger du da dem du må betale for å få i gang i arbeid eller velger du dem som allerede har alt klart?

 

Når du er blitt ansatt betaler dem selvfølgelig for repitisjon.

Eg har aldri høyrt om personar som søker lærlingplass i Statoil som har tatt helseattest på førehand. Statoil kursar lærlingane for tusenvis, så dei kronene blir knapt ein dråpe i eit veldig stort hav. Etter det eg har fått med meg så ser Statoil på karakterar, fravær, geografisk lokasjon og søknad generelt.

 

Statoil har lærlingar offshore, og ingen av dei tar nødvendige kurs for å koma seg offshore før dei har fått lærlingplass. Helseattesten er no ein ting, den kostar 700-1500 kroner, men du må i tillegg ha offshorekurs som kostar på tusenvis.

 

Dei tar ikkje inn lærlingar for å spare pengar og går etter dei som gjev minst utgifter. Det er ei lærlingordning. Tvert imot tar Statoil inn mange lærlingar frå grisgrente strøk, som vil påføre firmaet ganske mange tusen i reiseutgifter. Ville dei hatt billige lærlingar ville dei kun tatt inn frå området nær helikopterterminalane, men det er ikkje tilfelle.

Sjølv ved utlysing av faste stillingar kan du få jobb utan å ha eit einaste kurs. Igjen fordi utgiftene er for bagatellar å rekne i det store biletet. Søker ein jobb i mindre bedrifter med offshoreoppdrag, så kan nok tidlegare kurs vere fordelaktig, men eg kan ikkje tenke meg at dei forventar lærlingar å ha tatt kurs.

Lenke til kommentar

Eg har aldri høyrt om personar som søker lærlingplass i Statoil som har tatt helseattest på førehand. Statoil kursar lærlingane for tusenvis, så dei kronene blir knapt ein dråpe i eit veldig stort hav. Etter det eg har fått med meg så ser Statoil på karakterar, fravær, geografisk lokasjon og søknad generelt.

 

Statoil har lærlingar offshore, og ingen av dei tar nødvendige kurs for å koma seg offshore før dei har fått lærlingplass. Helseattesten er no ein ting, den kostar 700-1500 kroner, men du må i tillegg ha offshorekurs som kostar på tusenvis.

 

Dei tar ikkje inn lærlingar for å spare pengar og går etter dei som gjev minst utgifter. Det er ei lærlingordning. Tvert imot tar Statoil inn mange lærlingar frå grisgrente strøk, som vil påføre firmaet ganske mange tusen i reiseutgifter. Ville dei hatt billige lærlingar ville dei kun tatt inn frå området nær helikopterterminalane, men det er ikkje tilfelle.

Sjølv ved utlysing av faste stillingar kan du få jobb utan å ha eit einaste kurs. Igjen fordi utgiftene er for bagatellar å rekne i det store biletet. Søker ein jobb i mindre bedrifter med offshoreoppdrag, så kan nok tidlegare kurs vere fordelaktig, men eg kan ikkje tenke meg at dei forventar lærlingar å ha tatt kurs.

 

De fleste som jobber som lærlinger i offshore har tatt relevant utdanning og tar det via skolen. Helseattest må du ha, Statoil kan ikke ansette dem om dem vet du ikke kan jobbe.

 

Trenger en drosjesjofør ett bilsetifrikat for å kunne være kvalifisert til å søke?

 

Du må gjerne ringe statoil og bare si 'hei, jeg vil ha jobb' uten noen kurs eller sertifrikater.

 

Så kan du be noen du kjenner med G-11, riggerkurs, OLF, helseattest og lignende ringe og søke på samme jobben.

 

Så ser du hvem som får den.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Sjølvsagt har dei tatt relevant utdanning, det er jo eit krav til stillingen.

 

Som sagt, står det i stillingsannonsa at du må ha helseattest, så er det greit.

 

Kurs er sjølvsagt positivt, men det er absolutt ikkje noko garanti for at du får jobb i staden for ein person utan kurs. Det kostar ein del tusen å gje dei kurs, men dette er ein liten sum i det lange løp. Alle påfølgjande år må Statoil betale for kurs. Dei prioriterer andre eigenskapar før det om du har kurs eller ei. Det er kanskje ein person som skal jobbe i firmaet i fleire tiår. Då er personlege eigenskapar og arbeidserfaring langt viktigare enn om vedkomande har kurs eller ei.

 

Eg har for øvrig møtt mange som har fått jobb offshore utan eit einaste kurs på CV-en.

Lenke til kommentar

Sant som zeph sier. Jeg har selv vært lærlig i Statoil som kranfører, og hverken jeg eller di andre lærlingene hadde noen kurs i det hele tatt. Minnes at det sto i jobbkontrakten at helseattest måtte sendes med underskriften.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også lærlingplass i ett veldig stort oljefirma uten nødvendige kurs eller helseattest. All nødvendig kursing ble gjort etter man var tatt inn. Helseattesten ble tatt hos bedriftslege ved første lærlingsamling.

 

Faktisk hadde jeg ikke engang riktig skolegang. Fikk plass mot at jeg tok skolen som privatist i løpet av læretiden.

Lenke til kommentar

Dei som søker læreplass kjem rett frå skule. Dei veit i utgangspunktet fint lite om kva kurs det er behov for offshore.

 

Er det krav til noko, så står det på stillingsannonsa, men kurs ut over evt. helseattest kan eg vanskeleg tenke meg er normalt.

Lenke til kommentar

 

La oss nå se.

 

Statoil legger ut en søknad på 5 elektrikker stillinger, disse stillingene kan få i mellom 1500-2000 søkere.

Velger du da dem du må betale for å få i gang i arbeid eller velger du dem som allerede har alt klart?

 

Når du er blitt ansatt betaler dem selvfølgelig for repitisjon.

 

 

Tullprat.. Jeg er selv for øyeblikket elektrikerlærling offshore på plattform, for ett av de store operatørselskapene. (Velger og ikke nevne hvilket) Det stilles ingen krav om at helseattesten eller GSK sikkerhetskurs skal være gjennomført.

Med flere hundre søkere til 4-5 plasser offshore, så handler det om faglig dyktighet, fravær, diverse attester, og en ren og punktlig søknad. De ønsker jo først og fremst dyktige personer, som de kan lære opp og forme som de vil.

 

Jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det er med diverse rederier, men de store operatørselskapene betaler selvfølgelig alt som må til før du kan reise ut. Det handler aldri om pris på noe som helst. Litt av meningen er også å samle alle lærlingene sammen på sikkerhetskurset, noe som er veldig gøy!

Lenke til kommentar

 

Tullprat.. Jeg er selv for øyeblikket elektrikerlærling offshore på plattform, for ett av de store operatørselskapene. (Velger og ikke nevne hvilket) Det stilles ingen krav om at helseattesten eller GSK sikkerhetskurs skal være gjennomført.

Med flere hundre søkere til 4-5 plasser offshore, så handler det om faglig dyktighet, fravær, diverse attester, og en ren og punktlig søknad. De ønsker jo først og fremst dyktige personer, som de kan lære opp og forme som de vil.

 

Jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det er med diverse rederier, men de store operatørselskapene betaler selvfølgelig alt som må til før du kan reise ut. Det handler aldri om pris på noe som helst. Litt av meningen er også å samle alle lærlingene sammen på sikkerhetskurset, noe som er veldig gøy!

 

La oss se hvor mye tullprat det egentlig er.

 

Jeg jobbet i offshore etter jeg var ferdig i Forsvaret, dette var før den eksplosive veksten i markedet. Så da var det lett å få jobb. Så jeg kjenner jobbmarkedet der.

 

For å kunne være egnet for å jobbe på i offshore så må du for det første ha ett fag du kan utdøve der, ellers så søker du som Rostabout (som er en hjelpedekksarbeider) viss du har ett yrke du kan utdøve så er du gjerne ikke alene om dette. Som lærling har mange det første møtet med arbeidslivet. En av mine nevøer har tatt utdanning i motormannfaget og ønsket å komme seg på rigg. Da han søkte lærlingplass hos de fleste selskap fikk han tilbakemelding på at det hørte sjeldenheten til at dem tok inn motormenn uten teknisk fagskole. Da alså ikke engang lærlinger. Det var ønskelig med M4. Han søkte totalt i 7 selskap før han regelrett ga opp og startet som lærling i forsvaret i staden. Gikk ut av videregående med 5 i snitt og relativt lavt fravær. Typ 6-7 dager på 2 år. Har du M4 er du i teorien overkvalifisert til å reise som motormann. Men selskapene krever ofte dette alikavell. Eneste unntaket jeg husker som viste interesse var COSL.

 

En venn av meg som jeg jobbet ilag med i offshore var Matros, vi jobbet henholdsvis på AHTS ilag, noe vi gjor i 2 år. Han hadde 9 års erfaring i faget og trodde at dette + referanser kom til å skaffe han jobb. Han søkte på alle jobber som ble lyst ut men fikk ikke engang svar. Han tok deretter helivelt i tillegg til imo60 kurset sitt og bygde på g-11 sertifrikatet sitt til riggerkurs. Det gikk 2 måneder så fikk han jobb.

 

Så la oss se nå.

Faglig dyktighet er vanskelig å måle uten og faktisk ha personen til å gjennomføre arbeidet i praksis. En lærling sin faglige dyktighet er i de fleste tilfeller såpass lav at den aldri vil bli vurdert. Det som blir vurdert er evne til å yte for å lære. Noe karakterer ofte gjenspeiler seg fra.

Ved å ta kurs så viser du derav interesse for å kunne stille så godt som mulig til jobben, du viser egen interesse og ett ønske om å faktisk komme deg dit du vil.

 

Dem velger dem som er best kvalifisert, dem som dem tror kommer til å gjøre en best mulig jobb. For å være best mulig kvalifisert er det å faktisk kunne bestå ett sikkerhetskurs ganske vesentlig. Det er ikke alle som består ett riggerkurs heller, gir du noen en arbeidskontrakt før du vet om dem kan gjøre jobben har selskapet påtatt seg ett problem.

Lenke til kommentar

 

La oss se hvor mye tullprat det egentlig er.

 

Jeg jobbet i offshore etter jeg var ferdig i Forsvaret, dette var før den eksplosive veksten i markedet. Så da var det lett å få jobb. Så jeg kjenner jobbmarkedet der.

 

For å kunne være egnet for å jobbe på i offshore så må du for det første ha ett fag du kan utdøve der, ellers så søker du som Rostabout (som er en hjelpedekksarbeider) viss du har ett yrke du kan utdøve så er du gjerne ikke alene om dette. Som lærling har mange det første møtet med arbeidslivet. En av mine nevøer har tatt utdanning i motormannfaget og ønsket å komme seg på rigg. Da han søkte lærlingplass hos de fleste selskap fikk han tilbakemelding på at det hørte sjeldenheten til at dem tok inn motormenn uten teknisk fagskole. Da alså ikke engang lærlinger. Det var ønskelig med M4. Han søkte totalt i 7 selskap før han regelrett ga opp og startet som lærling i forsvaret i staden. Gikk ut av videregående med 5 i snitt og relativt lavt fravær. Typ 6-7 dager på 2 år. Har du M4 er du i teorien overkvalifisert til å reise som motormann. Men selskapene krever ofte dette alikavell. Eneste unntaket jeg husker som viste interesse var COSL.

 

En venn av meg som jeg jobbet ilag med i offshore var Matros, vi jobbet henholdsvis på AHTS ilag, noe vi gjor i 2 år. Han hadde 9 års erfaring i faget og trodde at dette + referanser kom til å skaffe han jobb. Han søkte på alle jobber som ble lyst ut men fikk ikke engang svar. Han tok deretter helivelt i tillegg til imo60 kurset sitt og bygde på g-11 sertifrikatet sitt til riggerkurs. Det gikk 2 måneder så fikk han jobb.

 

Så la oss se nå.

Faglig dyktighet er vanskelig å måle uten og faktisk ha personen til å gjennomføre arbeidet i praksis. En lærling sin faglige dyktighet er i de fleste tilfeller såpass lav at den aldri vil bli vurdert. Det som blir vurdert er evne til å yte for å lære. Noe karakterer ofte gjenspeiler seg fra.

Ved å ta kurs så viser du derav interesse for å kunne stille så godt som mulig til jobben, du viser egen interesse og ett ønske om å faktisk komme deg dit du vil.

 

Dem velger dem som er best kvalifisert, dem som dem tror kommer til å gjøre en best mulig jobb. For å være best mulig kvalifisert er det å faktisk kunne bestå ett sikkerhetskurs ganske vesentlig. Det er ikke alle som består ett riggerkurs heller, gir du noen en arbeidskontrakt før du vet om dem kan gjøre jobben har selskapet påtatt seg ett problem.

 

Beklager, men jeg tror du misforstod meg litt. Du har selvfølgelig helt rett med det du sier, men jeg vil bare fram til at selskapene ikke legger noe som helst krav til at du skal punge ut med store summer for det som må til for å reise ut. Har du gjennomført dette før du søker, kan dette selvfølgelig være veldig positivt,men om dette vil stille deg sterkere som kandidat, er noe jeg tviler litt mere på. Jeg har heller ikke møtt noen som har gjort dette før søknadsprosessen.

Lenke til kommentar

 

Beklager, men jeg tror du misforstod meg litt. Du har selvfølgelig helt rett med det du sier, men jeg vil bare fram til at selskapene ikke legger noe som helst krav til at du skal punge ut med store summer for det som må til for å reise ut. Har du gjennomført dette før du søker, kan dette selvfølgelig være veldig positivt,men om dette vil stille deg sterkere som kandidat, er noe jeg tviler litt mere på. Jeg har heller ikke møtt noen som har gjort dette før søknadsprosessen.

 

Jeg tror ikke det skal ganske godt gjøres å missforstå 'tullprat'

 

Problemet er ikke at dem krever det, men dem velger heller dem som er klar og dem VET kan reise enn å investere i en som dem ikke vet kan reise. Det er ikke bare å ansette noen i ett firma forså deretter finne ut etterpå at dem til dømes ikke er egnet for arbeid pågrunn av at dem ikke får la oss si helseattesten.

 

Hva skal dem gjøre da? Gi dem sparken? - Nei, så enkelt er det bare ikke.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det skal ganske godt gjøres å missforstå 'tullprat'

 

Problemet er ikke at dem krever det, men dem velger heller dem som er klar og dem VET kan reise enn å investere i en som dem ikke vet kan reise. Det er ikke bare å ansette noen i ett firma forså deretter finne ut etterpå at dem til dømes ikke er egnet for arbeid pågrunn av at dem ikke får la oss si helseattesten.

 

Hva skal dem gjøre da? Gi dem sparken? - Nei, så enkelt er det bare ikke.

Der tar du feil. Svaret er enkelt og greit, du får ikke jobben. I min kontrakt står det at jeg kun fikk jobben, om jeg består sikkerhetskurs, helseattest, og består VG2 eksamen. Derfor trenger du ikke å ha gjort noe på forhånd. Dette er noe de selvfølgelig tar hensyn til.

Endret av Sørlandsgutten
Lenke til kommentar

Der tar du feil. Svaret er enkelt og greit, du får ikke jobben. I min kontrakt står det at jeg kun fikk jobben, om jeg består sikkerhetskurs, helseattest, og består VG2 eksamen. Derfor trenger du ikke å ha gjort noe på forhånd. Dette er noe de selvfølgelig tar hensyn til.

 

Så der beviser du egentlig mitt poeng. Dem trenger ikke dette forbeholdet viss du allerede har kurset og dem VET at dem får en ansatt. I staden for å måtte gå igjennom prossesen på nytt.

Les hva jeg har skrevet, det er en fordel og det stiller deg forann i køen.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det skal ganske godt gjøres å missforstå 'tullprat'

 

Problemet er ikke at dem krever det, men dem velger heller dem som er klar og dem VET kan reise enn å investere i en som dem ikke vet kan reise. Det er ikke bare å ansette noen i ett firma forså deretter finne ut etterpå at dem til dømes ikke er egnet for arbeid pågrunn av at dem ikke får la oss si helseattesten.

 

Hva skal dem gjøre da? Gi dem sparken? - Nei, så enkelt er det bare ikke.

 

Som lærling ( noe tråden omhandler) er kurs urelevant når man søker mot lærlingstillinger når man selv har lærlingrett.

 

Selskapene sponser alt, og kjører pakkepriser med alle lærlingene slik at alle får det. Har dem det fra før, så må dem på kurs uansett.

 

Jeg vet om mange som har fått seg jobb direkte i operatørselskaper uten noen relevante kurs i det hele tatt. Det du må skjønne er at PERSONEN er det dem er på jakt etter, en de kan bygge på, lære opp og ha som en ansatt er verdt mye mere noen hundre tusen i kurs.

 

-

 

 

 

Helseattest sponser selskapene, men det må igjennomførest så tett opp til datoen man starter i selskapet som mulig (for at den skal vare ut de 2 åra man er lærling) Dette får man naturligvis tilbakebetalt fra selskapet. (mao man signerer jobbkontrakten lenge før man går til legen for attesten)

 

Statoil har rundt 2200 søkere til alle stillingene totalt hvert år, så 2600 til elektrostillingene er desverre veldig feil. Jeg tipper det er rundt 400-450 søkere så det er bare å prøve seg :)

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Takker for et godt svar! Når det kommer til rigg... Må jeg ha helseattesten klar til når jeg søker, eller er dette noe som ordnes etter hvert?

 

Leste du egentlig det jeg skrev eller? Det virker nesten ikke slik med tanke på spørsmålet du nettop stillte....

 

Når du eventuelt kommer så langt at du søker på rigg (dersom du har jobbet på båt først) har du forhåpentlig vis en godkjent helseattest.... Denne får du hos sjømannslegen.. Hvist ikke går du til en sjømannslege, å ber om å få en helseattest for offshore. Dette koster noen lapper, men det dekker rederiet eller oljefirmaet som du har fått jobb hos.

 

Helseattesten er det minste problemet med hele utdannelsen. Med mindre du har en elendig BMI og veier 150 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...