Tormedspikeren Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Det jeg ikke skjønner her er: Hvorfor kommer kravene til DIN adresse? Kjøper vedkommende tjenester hvor han oppgir din adresse? Isåfall er det politiet du bør kontakte for identitetstyveri, ikke inkassoselskapet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Inkassoklagenemda btw, om ikke bestridelse fører frem: http://klagenemnda.inkasso.no/klageskjema.shtml Uansett, jeg vet ikke om man er pliktig til å gjøre noe, men jeg vet at det lureste definnetivt er å bestride kravet så fort dette blir kjent, gjerne via E-Post som er enkelt og greit å dokumentere. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2014 Det er noe som skurrer her. Som jeg tenkte når jeg leste dette, og som Kron også påpeker, så er det mange med samme navn i Norge. Tenk Ole Hansen, for eksempel. Hvis en av disse Ole Hansen'ene ikke betaler regningen, kan hvem som helst av de andre risikere å få inkassokravet? Sender inkassobyrået bare til en tilfeldig Ole Hansen og håper at det er den riktige? Nei, de gjør selvsagt ikke det. Adressen er forskjellig, mest sannsynlig fødselsdato også og i hvert fall personnummeret, så at de kan gjøre denne feilen gang på gang er i beste fall vanskelig å tro. Derfor; er du sikker på at du ikke er utsatt for et aldri så lite identitetstyveri? Nei, jeg tror ikke jeg er utsatt for indentitetstyveri. Jeg tror årsaken er at han har bodd eller bor i samme gate som meg, men med et annet gate nummer selvfølgelig. Og at han bruker denne adressen når han tegner nye mobilabonnement eller får bøter etc. Jeg fikk et krav fra, faktisk to, Statens innkrevingssentral hvor hans fødselsnummer var oppgitt, så mitt inntrykk er at selskapene ikke undersøker om de sender kravene til riktig person. De har kanskje ikke noen ordning for å kunne gjøre det heller? Jeg kunne godt tenkt meg at selskapene/innkrevingssentralen hadde krav på seg til å undersøke litt mer før de sender innkassokravene sine. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2014 Det jeg ikke skjønner her er: Hvorfor kommer kravene til DIN adresse? Kjøper vedkommende tjenester hvor han oppgir din adresse? Isåfall er det politiet du bør kontakte for identitetstyveri, ikke inkassoselskapet. Jeg tror at det de ikke forstår, inkassoselskapene/innkrevningsentralen, at det faktisk går an, at det bor to personer i samme gate med samme navn, på to ulike gatenummer, som ikke er samme person. Eller så bruker han min adresse, det kan jo hende? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Nå var det vel ikke så lenge siden det var en tråd her der problemet var at en "venn" av noen havnet i en slik situasjon. Vedkommende hadde da fått en fraværsdom på uriktig grunnlag. Selv om altså kravet ikke var reelt så måtte jo vedkommende enten reise ny sak eller betale. Finnes jo andre eksempler delkrav er kanskje det enkleste: Du har betalt, men siden tingen har en mangel betaler du ikke alt. Kreditor oversender kravet til inkasso. Ignorerer du forliksrådet så vil du få en fraværsdom og må trolig betale resten av beløpet, selv om de ikke har et faktisk krav mot deg. Men igjen er spørsmålet; er du virkelig forpliktet til å bestride kravet? Jeg ønsker bare en henvisning til hvor i loven det står. Nei, jeg skjønner ikke hvorfor man må bestride kravet. Hvilke problemer skal man få? Fordi, dersom du ikkje bestrider kravet så aksepterere du det. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Fordi, dersom du ikkje bestrider kravet så aksepterere du det. Har du en henvisning? Det er det som er det store spørsmålet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Nei, jeg tror ikke jeg er utsatt for indentitetstyveri. Jeg tror årsaken er at han har bodd eller bor i samme gate som meg, men med et annet gate nummer selvfølgelig. Og at han bruker denne adressen når han tegner nye mobilabonnement eller får bøter etc. Jeg fikk et krav fra, faktisk to, Statens innkrevingssentral hvor hans fødselsnummer var oppgitt, så mitt inntrykk er at selskapene ikke undersøker om de sender kravene til riktig person. De har kanskje ikke noen ordning for å kunne gjøre det heller? Jeg kunne godt tenkt meg at selskapene/innkrevingssentralen hadde krav på seg til å undersøke litt mer før de sender innkassokravene sine. i tilfeller hvor fnr er nevnt på kravet, er jo ikke kravet mot deg- da går du bare til posten og leverer brevet, sier det er feil adresse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Fordi, dersom du ikkje bestrider kravet så aksepterere du det.Nei, det funker ikke sånn. Jeg kan ikke sende deg et krav og så må du betale om du ikke aktivt bestrider det. Det kan heller ikke inkassoselskapene. Men etter omstendighetene kan det hende at du må erstatte kostnadene jeg pådrar som følge av at du ikke gir beskjed om misforståelsen. Jeg stiller meg i utgangspunktet tvilsom til denne løsningen, da det innebærer en veldig lav uaktsomhetsterskel eller en fullstendig hårreisende forståelse av begrepet "skyldner" i inkassoloven, men jeg skal ikke kategorisk avvise det. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Du må betale inkassoselskapet salær, sjølv om kravet ikkje er berettiget, om du ikkje sier ifra. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Du må betale inkassoselskapet salær, sjølv om kravet ikkje er berettiget, om du ikkje sier ifra.Hva er det rettslige grunnlaget for det kravet? 1 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Du kan ta den metoden min mor brukte. Hun var medlem i en bokklubb en stund, hvor hun fikk tilsendt bøker hver måned samt en regning. Etter en stund sa hun opp abonnementet, men bøker og regninger fortsatte å komme. Hun ga beskjed flere ganger, de lovet at alt skulle ordne seg, men fortsatt mottok hun bøker og regninger. Til slutt ringte hun dem og sa: "Nå har jeg gitt beskjed flere ganger om at jeg ønsker å si opp abonnementet, men fortsatt mottar jeg bøker fra dere. Fra nå av kommer jeg til å beholde bøkene og kaste regningene." Da ble det slutt, gitt. Lenke til kommentar
Tormedspikeren Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Fordi, dersom du ikkje bestrider kravet så aksepterere du det. Tja, ja gjør han det når det står et annet personnummer på kravet? Du må betale inkassoselskapet salær, sjølv om kravet ikkje er berettiget, om du ikkje sier ifra. Kravet er ikke til trådstarter, så han skal selvfølgelig ikke betale så mye som en krone. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Tja, ja gjør han det når det står et annet personnummer på kravet? Kravet er ikke til trådstarter, så han skal selvfølgelig ikke betale så mye som en krone. Trådstarter har ikkje sagt noe om personnummer på regningene. Kravet kommer til trådstarter, og da må han si ifra, ellers er det han som får problemene. Å ignorere kravene er det dummeste man kan gjøre. Naturligvis, dersom det faktisk er oppgitt personnummer på regningene, og det ikkje er TS's personnummer så er ikkje problemet for TS så ille. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Jeg tror at det de ikke forstår, inkassoselskapene/innkrevningsentralen, at det faktisk går an, at det bor to personer i samme gate med samme navn, på to ulike gatenummer, som ikke er samme person. Eller så bruker han min adresse, det kan jo hende? Eg synest det virker som at du er plaga av at du får feilsendte krav litt for ofte til at dette berre er slurv frå inkassoselskapa. I utganspunktet ville eg derfor råde deg til å tolke dette som eit ID-tyveri. Det er ikkje umogleg at personen som dette gjelder har funnet ut at han har ein navnebror i samme gate. Dersom han då fører opp ditt husnummer når han registrerer sin adresse så får han nok godkjent fleire kredittsjekker enn dersom han bruker sin eigen adresse. Det kan derfor være fornuftig å anmelde dette som ID-tyveri sidan dette har skjedd fleire gongar. Så får heller politiets etterforskning avdekke om dette er tilfellet eller om det er snakk om slurv, skrivefeil og uhell som gjer at du får slike brev. Om ikkje anna så vil du då ha ein kopi av ein politianmeldelse som du kan vise til dersom du får fleire urettmessige krav. 2 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Eg synest det virker som at du er plaga av at du får feilsendte krav litt for ofte til at dette berre er slurv frå inkassoselskapa. I utganspunktet ville eg derfor råde deg til å tolke dette som eit ID-tyveri. Det er ikkje umogleg at personen som dette gjelder har funnet ut at han har ein navnebror i samme gate. Dersom han då fører opp ditt husnummer når han registrerer sin adresse så får han nok godkjent fleire kredittsjekker enn dersom han bruker sin eigen adresse. Det kan derfor være fornuftig å anmelde dette som ID-tyveri sidan dette har skjedd fleire gongar. Så får heller politiets etterforskning avdekke om dette er tilfellet eller om det er snakk om slurv, skrivefeil og uhell som gjer at du får slike brev. Om ikkje anna så vil du då ha ein kopi av ein politianmeldelse som du kan vise til dersom du får fleire urettmessige krav. Det at jeg kanskje er utsatt for et ID-tyveri og at jeg kanksje bør anmelde det, skal jeg vurdere seriøst. Takk for forslaget! Jeg sendte inkassoklagenemda noen spørsmål rundt dette og fikke som svar: Den 06. jan. 2014 09:07, skrev Inkassoklagenemnda: Hei Det du beskriver er et beklagelig, og uheldigvis noe som skjer fra tid til ennen. Datatilsynet lar ikke inkassoselskapene kryssjekke navn opp mot folkeregisteret. Inkassoselskapene må derfor forholde seg til de (ofte mangelfulle) opplysningene fordringshaver oversendes om skyldner. Ved ufullstendige opplysninger, eller der post kommer i retur, søker de derfor blant annet i egne baser/registre, eller posten omadresserer post. Ved navnelikhet hender det derfor at krav blir sendt feil -noe som selvfølgelig er sterkt beklagelig og ikke skal skje. Du bør ikke ignorere kravene. Dersom disse er fremsendt deg og du ikke protesterer vil avsender, som er i god tro mtp rett skyldner, kunne iverksette rettslig pågang mot deg -og i verste fall kan det bli avsagt dom mot deg. Om det først er avsagt en dom, vil denne være vanskelig å få slettet. Så vidt meg bekjent foreligger det ingen hjemmel for gebyr/erstatning for å rydde opp i feilsendte krav. Har du store dokumenterbare utgifter (f.eks advokatutgifter) kan det være at en domstol eventuelt vil kunne ilegge selskapet å dekke dine kostnader. Dette må du i så fall ta med en advokat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå