ChiaroScuro Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Leser på Nrk.no at januarsalget er i gang, og forbrukerråd og/eller ombud oppfordrer til å passe på og melde fra om juks. Alt skal merkes med "førpris", men hva er førpris, og hvorfor er denne så viktig? Jeg tar for meg, helt hypotetisk, en sånn greie, som markedsføres på tv, som alle bare må ha og sjekker den virkelige prisen fra produsent. Greia selges i dag til en tilbudspris på ca. 700 kr og kommer med alt ekstra utstyr, (som følger med som standard fra produsenten), uten ekstra pris påslag i tilbudsperioden. Ved kjøp av 300 stk fra grossist, ikke produsent, koster den ca. 35 kr. pr. stk pluss frakt. Hos produsent, må jeg kjøpe et par tusen, men da til kr.20 pr stk. Jeg sitter her og klør meg i hue. 700 er en tilbudspris - altså må det finnes en "førpris" som var høyere. La meg hypotetisk si at rabatten er 30 prosent og da blir "førprisen" kr 1000. Så, helt hypotetisk, kommer greia på Super Salg med 70% rabatt og koster bare 300 kr. og siden førprisen (kr. 1000) er oppgitt så er det helt OK for forbrukerråd og/eller ombud? Da jeg var ung, og alt var så mye bedre, lærte jeg på skolen om selvkost, inntakskost, omkostninger og avanse. 20% avanse og 5% for å dekke garantikrav. Alt var bedre den gang selv om vi ikke hadde forbruker -råd og / eller -ombud. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Om en ting selges på salg (markedsføres med tilbudspris), så skal førpris være oppgitt. Førpris skal være senest kjente varige pris fra samme forhandler/butikk. Med "varig" menes at prisen skal ha vært den samme i en viss periode. Nå husker jeg ikke hvor lenge, men man kan ikke sette opp prisen fra f.eks 500 til 800 et par dager, også sette ned til 400 og kalle det salg med førpris 800 kroner. Da må førprisen være oppgitt som 500 kroner. Man kan heller ikke bruke prisen for ett år siden som førpris, om tingen har vært rimeligere i mellomtiden. Ellers er jeg litt usikker på hva spørsmålet ditt er. Var det jeg skrev svar på det du lurte på? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Alt merket SALG og TILBUD og slikt skal merkes med førpris ja. Dette er ikke det samme som at alt skal merkes med førpris. Feks min kjede annonerer med "Vi vil være billigst i 2014", og ikke akkurat med "salg". Derfor ingen førpriser hos oss. Dette selv om mange av tilbudene er meget gode og godt satt ned i pris vs tidligere - er bare det at kravene til å komme med førpris er temmelig sterke, alle av våre butikker må ha solgt x antall til samme førpris seneste 6 ukene før annonsen nå, og det er ikke lett å få til med så mange butikker så mange steder , mange på små tettsteder også . FØRPRIS = Varen skal være solgt i samme butikk/kjede innenfor 6 siste ukene til førprisen, i et minimumsantall på 3 så vidt jeg husker, pr butikk. Litt enklere sagt, kjeden må ha solgt en del av varen til førprisen de siste 6 ukene før annonsen. Det holder altså ikke å ha hatt varen på lager til en førpris, den må selges - om ikke så kan førprisen settes kunstig høy og så blir tilbudet enda mer supert. Endret 4. januar 2014 av Alastor 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) For all del, forklar gjerne hva slags "greie" det er som selges for 1000kr ordinært (dvs når den ikke er på salg/tilbud), og koster 35kr i innkjøp fra grossist. Endret 24. mars 2014 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå