Gå til innhold

Avgift/skatt på pengegave fra utlandet?

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått ca. 200 000 NOK (cash) i gave fra besteforeldrene mine som bor i utlandet. Jeg tenkte jeg skulle bruke pengene på å kjøpe bolig når den tid kommer.

Spørsmålet mitt er om dette er noe jeg må melde fra til myndighetene om, om det er skattepliktig, eller om jeg må registrere noen avgift på det? Altså; når jeg kjøper bolig, kommer det til å bli et problem at jeg har disse cash? Eller kommer det til å gå bra?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være både melde- og avgiftspliktig i utlandet, det er det umulig å si noe om før du sier hvilket land det gjelder, og ganske vanskelig for de fleste norske forumbrukere å si noe om selv med den informasjonen

Ble gaven gitt før nyttår? Hvis ja må du sende gavemelding, men med mindre du har mottatt store gaver fra besteforeldrene dine fra før er det ingen avgift. Om den ble gitt i 2014 skal du verken sende inn melding eller betale avgift i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for ditt svar!

Alt er ordnet i forhold til myndigheter i landet det gjelder, så det er ikke noe å tenke på.

Det er første gang jeg mottar så mye penger fra besteforeldrene mine, tidligere gaver har bare vært "småtterier", typiske gaver, ol. Jeg mottok pengene etter nyttår, ja.

Har du informasjon om hvor jeg kan les mer om dette? Jeg håper på å få litt mer av besteforeldrene mine når jeg endelig skal kjøpe hus, og jeg tror de er villige til å betale da også...

Og en ting til; vet du om jeg må ha noen form for bevis på hvor jeg har fått pengene når jeg setter dem inn i banken? For det har jeg ikke; jeg fikk bare pengene. Altså kan man bli mistenkt som kriminell hvis man ikke har bevis på at det faktisk var en gave? Jeg kan jo få besteforeldrene mine til å skrive et brev eller lignende, men må de i tillegg dokumentere hvor de ha fått pengene fra? Virker komplisert hvis det må til... Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...