Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ut farten og Inn farten

Anbefalte innlegg

God Kveld!

Jeg har ADSL fra Telenor 1024/256

Et enkelt spørsmål her. Hvorfor påvirkes inn farten '1024' når jeg laster ut? '256'

Går det liksom på samme nettlinje, laster jeg 20kb/sec ut får jeg bare 80kb/sec ned?

For jeg lasta på fult ut nå, og da tar det sin tid før nettsider blir ferdig lastet ned..

NoTarget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du downloader, så sendes d av og til svar pakker tilbake, for og vise at du har mottat data. Dette må gjøres, hvis ikke får du masse hull i filene dine.

Derfor, når du bruker uploadhastigheten, senkes downloaden fordi det går tregere og sende svar pakker, hvis du i det hele tatt skjønner hva jeg sier....

og siden adsl er halv duplex, kan den sende eller motta, ikke begge deler samtidig, som også gjør det litt tregere.

Lenke til kommentar

ADSL teknologien er per definisjon full duplex. Det eneste som kan gjøre den halv er om modemet har en halv duplex ethernet chip, men det har ikke noe med ADSL teknologien å gjøre. Videre så kan alt som kan kjøre full duplex, kjøre halv duplex. ADSL har oppstrømskanaler og nedstrømskanaler, derav full duplex.

Lenke til kommentar

Når det opprettes en tcp kobling i en eller annen retning sendes det tcp ack pakker i motsatt retning, som i prinsippet sier " forrige pakke mottatt, send neste!". Dersom denne pakke ikke blir sendt, tolker motparten dette som om pakke ikke nådde fram og sender den derfor på nytt. Dette er årsaken til at du opplever at nedstrømshastigheten faller betraktelig når oppstrøm kjører på full kapasitet.

Derfor er det viktig å ha noe som kan manipulere/behandle tcp køen, dersom man kjører tcp ack pakker med høyeste prioritet (i køen) vil problemene så godt som forsvinne.

Se feks http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?que...386&format=html

Lenke til kommentar
Igjen... ADSL er full duplex....... (behøver selvsagt ikke å være)... men Telenor ADSL er det :p

MEN er nettverkskortet i routeren eller hva det nå telenor har full duplex?

det er ikke nettverkskortet i routerene til nextgentel i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...