Gå til innhold

Er Lotto-vinnerne forhåndsbestemt?

Burgomatic

Anbefalte innlegg

Sakset fra et notat om rett bruk av statistikk og sannsynlighet.

Fra tid til annen ser man sensasjonsoppslag i media om ”usannsynlige” hendelser som har inntruffet. For eksempel at samme person har vunnet topp-premien i lotto to ganger, at samme person har blitt truffet av lynet flere ganger, en familie som har ti barn hvor alle er gutter, osv. Og man opplever selv fra tid til annen ting som virker ”usannsynlige”, for eksempel at man tenker på en bestemt person man ikke har møtt på lenge for så å tilfeldig treffe på vedkommende på gata dagen etterpå. Man bør imidlertid være forsiktig med å legge for mye tolkning i at det har inntruffet slike ”usannsynlige” hendelser. Spesielt bør man tenke gjennom hvor usannsynlig er dette egentlig - hvor mange ganger har noe slikt som dette hatt muligheten for å inntreffe?
Eksempel: Et enkelt eksempel som illustrerer hvordan man kan tenke i forbindelse med ”usannsynlige” hendelser får man ved å betrakte Lotto-trekningen i Norge. Dersom du tipper ei rekke i Lotto er sannsynligheten for at du vinner førstepremien 1/ 5379616 = 1.86•10^-7. Til sammenligning er sannsynligheten for å få yatzy (fem like terninger) på ett kast 1/1296. Selv om du tipper flere rekker så er fremdeles sannsynligheten for at du skal vinne førstepremien i Lotto forsvinnende liten. Likevel er det nesten hver uke noen som vinner førstepremien. Forklaringen er selvfølgelig at det leveres inn så veldig mange rekker, vanligvis over 20 millioner rekker. Så selv om hver enkelt rekke har svært liten sannsynlighet for å gi 7 rette, vil vi vanligvis, på grunn av det store antallet rekker som leveres, observere at det finnes innleverte rekker med 7 rette. �
Sagt litt mer generelt illustrerer dette eksemplet at når det gjøres mange ”forsøk”, så vil man jevnlig se at en hendelse inntreffer selv om sannsynligheten for at den skulle inntreffe i hvert av enkeltforsøkene er svært liten. Så det viktige spørsmålet å stille når man hører om noe ”usannsynlig” som har inntruffet er: ”Hvor mange ganger har noe som dette kunne ha skjedd?”

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg vil begynne å spille litt hvor er det størst sjanser til å vinne noe? er det en spesiell tid jeg burde kjøpe kupongene (slutten av uka feks?)

Statistisk sett er det vel ikke noen stor sjanse å vinne. Og ser ikke hvorfor det skal være en spesiell tid å kjøpe kupong. Jeg leverer via mobil innen lørdag Kl. 18. Og jeg spiller bare lotto siden det er der jeg som regel har vunnet betydelige beløp. Men er nok like stor sannsynlighet å vinne på vikinglottoen.

Og jeg bruker kun tilfeldige rekker. Har ingen fast rekke jeg spiller med.

Lenke til kommentar

Nei, det er klart noen rekker leveres oftere enn andre, og vanligst er de som gir mønstre på spillebrettet. Men dette har ingenting med vinnersjanser å gjøre, bare hvor mye du får hvis du vinner.

Alle rekker har nøyaktig samme vinnersjanse. Lotteritilsynet følger nøye med, og hvis det skulle være noe i statistikken som skulle tilsi noe annet, vil de gripe inn. Det er ikke rart du aldri har vunnet noe særlig på ferdigutfylte kuponger, fordi vinnersjansen generelt er lav.

Dette er åpenbart en sammensvergelse som Lotteritilsynet er helt med på.

Lenke til kommentar

Her var det mange rare teorier. Lotto er så tilfeldig som det er mulig å få det, og vinnersjansene er like store (små) for hver trekning. Om man bruker ferdigutfylt, eller om man fyller ut selv, spiller ingen trille så lenge trekningen er helt tilfeldig. Som nevnt blir premien mindre når bestemte mønster går inn. Det skjer fra tid til annen. Da blir premien liten. F.eks. om man krysser i hjørnene, på skrå, lager kors osv. Fordi mange andre også gjør det.

Forøvrig er sjansen for at 1 2 3 4 5 6 7 går inn nøyaktlig like sannsynlig som 4 23 8 12 10 14 2. Og det er det i hver eneste trekning.

Lenke til kommentar

Statistisk sett er det vel ikke noen stor sjanse å vinne. Og ser ikke hvorfor det skal være en spesiell tid å kjøpe kupong. Jeg leverer via mobil innen lørdag Kl. 18. Og jeg spiller bare lotto siden det er der jeg som regel har vunnet betydelige beløp. Men er nok like stor sannsynlighet å vinne på vikinglottoen.

Ikke like stor sjanse for å vinne på vikinglotto. For vanlig lotto er det 1:5.379.616, mens for vikninglotto er det 1:12.271.512 sjanse for å vinne. Altså veldig mye mindre sjanse i vikinglotto. Så vet du det :)

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Ikke like stor sjanse for å vinne på vikinglotto. For vanlig lotto er det 1:5.379.616, mens for vikninglotto er det 1:12.271.512 sjanse for å vinne. Altså veldig mye mindre sjanse i vikinglotto. Så vet du det :)

Det forklarer hvorfor jeg har vunnet mer på vanlig lotto enn med vikinglotto i den perioden jeg spilte på begge to. Men har trappet ned og spiller kun på lotto.

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig aldri skjønt hvorfor folk gidder å "kaste" bort penger på å spille lotto. Sjansene for å vinne er jo minimale. Mye bedre å sette pengene på en høyrentekonto. Men det at folk uansett tipper er vel pga at det da lever et lite håp om en dag å bli rik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...