Gå til innhold

Er Lotto-vinnerne forhåndsbestemt?

Burgomatic

Anbefalte innlegg

Norsk Tipping opplyser på sine nettsider om hva som er vinnersjansene i spillene deres https://www.norsk-tipping.no/produktinfo/vinnersannsynlighet

Toppgevinsten i Vikinglotto har en sannsynlighet på 1:12.271.512.

Dette er ikke verdens beste odds, men likevel er det nesten alltid noen som vinner toppgevinsten i de fleste trekningene.

Er vinnerne trukket ut på forhånd?

Og hvorfor er det som oftest folk over 70 som vinner?

Trekningen blir jo filmet lenge før den blir sendt på tv om kvelden, så det er ikke noe problem å redigere en forhåndsbestemt vinnerrekke.

Med så små vinnersjanser og ukentlige vinnere, er jeg ikke lenger så sikker på at det er tilfeldig hvem som vinner.

Endret av Burgomatic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du spiller med 7 tall: (7/34)*(6/33)*(5/32)*(4/31)*(3/30)*(2/29)*(1/28)= 1/5 379 616

Hvis du spiller med 8 tall: (8/34)*(7/33)*(6/32)*(5/31)*(4/30)*(3/29)*(2/28) = 1/672 451

Vet ikke hvordan de kom fram til 1:12.271.512, men det er i hvert fall feil.

Glem det, leste førsteposten feil.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Hvis du spiller med 7 tall: (7/34)*(6/33)*(5/32)*(4/31)*(3/30)*(2/29)*(1/28)= 1/5 379 616

Hvis du spiller med 8 tall: (8/34)*(7/33)*(6/32)*(5/31)*(4/30)*(3/29)*(2/28) = 1/672 451

Vet ikke hvordan de kom fram til 1:12.271.512, men det er i hvert fall feil.

du regner med gale tall...

Lenke til kommentar

Da måtte de ha spilt inn alle mulige kombinasjoner på forhånd, i alle mulige rekkefølger. Litt upraktisk. Eller mener du at de kjører trekning på data og tar seg bryet med å animere den etterpå? Lottomaskinen er et presisjonsredskap som sjekkes og kontrolleres jevnlig.

Lenke til kommentar

De kan filme at alle kulene kommer ut, og så klippe det sammen til ønsket vinnerrekke.

De ligger jo i rekkefølge når de har kommet ut også. Jeg sier ikke at din teori er umulig men jeg tror det er vansklig og lite sannsynlig. De tar dette seriøst for å ha rettferdighet som virkelig hører til når det er snakk om slike gevister

Lenke til kommentar

De ligger jo i rekkefølge når de har kommet ut også. Jeg sier ikke at din teori er umulig men jeg tror det er vansklig og lite sannsynlig. De tar dette seriøst for å ha rettferdighet som virkelig hører til når det er snakk om slike gevister

Og ikke minst er lotteritilsynet inne i bildet og kontrollerer. Så tror ikke det er forhåndsbestemt nei.

Her er en tilsynsrapport som de har lagt ut hvor de har vært tilstede under trekningene på noen datoer:

https://lottstift.no/lotteritilsynet/files/2012/09/Mekaniske-trekninger.pdf

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Redigering. De har filmer av alle kulene som ramler ut. Så klipper de det sammen til den rekken de ønsker skal vinne, og slipper ballene oppi etterhvert.

Lenke til kommentar

Men det er allerede forklart hvorfor det ikke er noe rart at noen faktisk vinner, selv med de oddsene. Hvis det blir for langt mellom førstepremieutbetalingene kan de bare bruke et tall mindre.

Ikke alle rekker er unike. Dette blir jo vanskelig å regne ut, men sjansene blir selvsagt dårligere for hver identisk rekke som leveres.

En annen ting er de ferdigutfylte kupongene på nettet og hos kommisjonærer, som ser ut til å være nøye beregnet ut i fra lavest mulige vinnersjanser. Jeg har iallfall aldri vunnet noe særlig på ferdigutfylte kuponger.

Endret av Burgomatic
Lenke til kommentar

Nei, det er klart noen rekker leveres oftere enn andre, og vanligst er de som gir mønstre på spillebrettet. Men dette har ingenting med vinnersjanser å gjøre, bare hvor mye du får hvis du vinner.

Alle rekker har nøyaktig samme vinnersjanse. Lotteritilsynet følger nøye med, og hvis det skulle være noe i statistikken som skulle tilsi noe annet, vil de gripe inn. Det er ikke rart du aldri har vunnet noe særlig på ferdigutfylte kuponger, fordi vinnersjansen generelt er lav.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...