Vice Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Folk som virkelig skriver som griser får som regel høre det likevel. Tror ikke vi trenger noen egne dedikerte folk som skal jakte på disse... Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dette høres jo faktisk ut som et spennende forslag, men jeg lurer litt på hvilke fullmakter dette "språkrådet" skal ha. Skal de kunne redigere bort håpløse innlegg eller slette de som er hinsides all hjelp, eller bare lurke rundt på forumet og rette små skrivefeil? Eller skal de ikke ha noen rettigheter utover det normale og kun kort og godt fungere som påpekere av skrivefeil? Det kan nesten virke som om den eneste reelle funksjonen en slik "special ranked" skal ha er å kunne flashe en l33t tag under nicket... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Språklige evner er software, nese og hjerne er hardware, uten at det gjør det bedre å kritisere språket. Jeg vil si at språklige evner er både software OG hardware. Som jeg skriver ovenfor, så viser studier at jenter i gjennomsnitt har bedre språklige evner enn gutter. Det kan ikke forklares på andre måter enn at de har bedre medfødte evner, dvs. bedre hardware. Klart språk kan trenes, men ikke til samme nivå for alle. På generelt grunnlag vil jeg bare si at det i de aller fleste tilfeller heter 'hvis' ikke 'viss' og at 'å' bare brukes foran verb i infinitiv. So what! Hold deg til tema. Vi diskuterer ikke gramatikkregler, vi diskuterer kritikk av språk i forumet. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 På generelt grunnlag vil jeg bare si at det i de aller fleste tilfeller heter 'hvis' ikke 'viss' og at 'å' bare brukes foran verb i infinitiv. II viss konj (lty wes) dersom .Trykk her for å se hele siden. "Viss" er et vanlig ord på nynorsk. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 På generelt grunnlag vil jeg bare si at det i de aller fleste tilfeller heter 'hvis' ikke 'viss' og at 'å' bare brukes foran verb i infinitiv. So what! Hold deg til tema. Vi diskuterer ikke gramatikkregler, vi diskuterer kritikk av språk i forumet. Kanskje litt på kanten den der, men det har irritert meg lenge. Tenkte det var bedre å 'snike' den inn her enn å lage en egen tråd eller kommentere noen som skrev feil (det er jo ikke lov) "Viss" er et vanlig ord på nynorsk. Ok, nynorsk har jeg fortrengt, men til mitt forsvar: jeg skrev 'i de fleste tilfeller', virker som de fleste her skriver noe i nærheten av bokmål. Tilbake til tema: Jeg tror konstruktiv kritikk er noe av det man lærer mest av, og jeg synes det er positivt å få tips og bli rettet på. Jeg har ofte lyst til å kritisere folk her for språk og andre ting, men jeg gjør det så sjelden som mulig, fordi jeg vet det er stor fare for at diskusjonen sklir helt ut. Lenke til kommentar
Bateau Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 synes det er teit. skaff dere et eget forum dere kan "disse" Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Kanskje litt på kanten den der, men det har irritert meg lenge. Tenkte det var bedre å 'snike' den inn her enn å lage en egen tråd eller kommentere noen som skrev feil (det er jo ikke lov) Det er heller ikke lov å være Off Topic i forhold til tema i tråden, noe dette er. I en vanlig tråd er kritikk av språk også Off Topic. Tilbake til tema: Jeg tror konstruktiv kritikk er noe av det man lærer mest av, og jeg synes det er positivt å få tips og bli rettet på. Jeg har ofte lyst til å kritisere folk her for språk og andre ting, men jeg gjør det så sjelden som mulig, fordi jeg vet det er stor fare for at diskusjonen sklir helt ut. Dette er en stor del av problemet, at tråder blir ødelagt av poster som ikke holder seg til tema. Som din og Toolshed's lille gramatikkrangel. Føler dere virkelig at dere ikke har viktigere bidrag til forumet enn å kritisere språk? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Problemet med å tillate brukarane i å kritisere grammatiske feil på forumet, er at dei fleste trådane ville skli ut dersom det vart gjort. Mange ville henge seg opp i småting, som har skjedd minst ein gong i denne tråden, samt at mange ville vere ueinige om kva som faktisk er korrekt språkbruk. Sjølv har eg valt å skrive nynorsk, og det er tydelig for meg at svært mange av brukarane her på forumet ikkje beherskar det skikkeleg. Det vil difor vere talentlaust å tillate kritikk frå ein brukar som ikkje sjølv kan benytte seg av målformen. Vidare har brukarane her på forumet om og om igjen bevist at konstruktiv kritikk er totalt umogleg å få på eit forum som dette. Det som nokon ser på som konstruktiv kritikk, kan sjåast på som svært sårande for andre. Som moderator har eg sett mykje av dette. Det vil difor vere uaktuelt å gje nokre brukarar rett til å kritisere andre si bruk av språket. Tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg