Gå til innhold

User group -> Grammarpolice

Anbefalte innlegg

Det forutsetter et par ting: At det faktisk er slik at de som skriver feil ikke vet bedre og at de er mottakelige for irettesettelser/konstruktiv kritikk og at de dermed lærer noe av det. I denne settingen her er det (bortimot) utenkelig, svært fånyttes og ikke minst er det svært uhøflig av deg/de/dem/dere/alle å påpeke det. Folk kommer hit for å diskutere og å få hjelp, ikke for å bli fortalt hvor (lite) flinke de er til å skrive. Like lite som at jeg vil er mottakelig for kritikk av nesen, håret, hudfargen eller religionen min når jeg står og underviser i et eller annet fag.

Innen musikkverden har man et uttrykk som heter "timing". Det betyr noe sånt som at det ikke er nok å vite hva man skal spille, man må også vite når man skal spille det. Hvis du har så brennende lyst til å få bekreftet din egen fortreffelighet ved å påpeke andres feil her så lider du av dårlig timing. Da hjelper det lite om du kamuflerer det under "konstruktiv kritikk". Feil blir det uansett.

Og den holdningen til kritikk du der beskriver sier i grunnen like mye om menneskets iboende tåpelighet som alle disse underlighetene av noen mennesker som sitter rundt omkring og damper 20 ekstra sigaretter i døgnet bare fordi noen har vært frekke nok til å påpeke at sigaretter muligens kan ha en viss helserisiko... :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva hvis vi kritiserer skrivefeilene da, og ikke de som skriver feilene?

Hva om vi kritiserer nesene til folk da, og ikke de som har rareste nesene? Eller håret til folk uten å kritisere de som har akkurat det håret? Eller hva med vekten til folk? Hvorfor stoppe der forresten? La oss ta med hudfargen og religion i tillegg så blir det så koselig her atte!

Eh? En persons nese er da virkelig en fysisk del av personen, og dermed kritiserer man personen.

Lenke til kommentar
Vi har som policy at vi ikke skal kritisere andre personer skrivefeil på forumet, og da blir det bare tull å ha en egen gruppe som skal jakte på personene som ikke klarer og skrive alt rett.

Er heilt enig her. Eg er sjølv det dere kaller ein newbee, men eg får da til det eg vil. Det vil vere tull å kritisere noen for noe her.

Eg treng ofte hjelp enten om andre synst det er eit dumt eller ikkje, så spør no eg. Er no av og til at vi kan kome med litt glupe ideer vi og.

Det som bør stenges ute er slikt tull som dette. Skal ikkje vere meininga at folk skal måtte tenke seg om to ganger om De skal tørre å svare eller (få svar). Skulle til å skrive (spør)re) men vart usikker på om det er med ein eller to r-er.

hm...

Mr.Ueland får stjerner i hatten av meg.

Ser dere her så har eg ikkje fått til alt rett likevel. Svarte på meir enn eg skulle. :oops:

Lenke til kommentar

Under forutsetning av at forslaget er seriøst, så foreslår jeg at tråden flyttes over til Humor som en dårlig vits.

Det må da være et forum et eller annet sted for alle disse vannabe norsklærerene som henger her? Dette er et forum for hardware, punktum.

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å drive konstruktiv kritikk og rettelser på skrivefeil og på å kritisere folks religion.

Det forutsetter et par ting: At det faktisk er slik at de som skriver feil ikke vet bedre og at de er mottakelige for irettesettelser/konstruktiv kritikk og at de dermed lærer noe av det. I denne settingen her er det (bortimot) utenkelig, svært fånyttes og ikke minst er det svært uhøflig av deg/de/dem/dere/alle å påpeke det. Folk kommer hit for å diskutere og å få hjelp, ikke for å bli fortalt hvor (lite) flinke de er til å skrive. Like lite som at jeg vil er mottakelig for kritikk av nesen, håret, hudfargen eller religionen min når jeg står og underviser i et eller annet fag.

Innen musikkverden har man et uttrykk som heter "timing". Det betyr noe sånt som at det ikke er nok å vite hva man skal spille, man må også vite når man skal spille det. Hvis du har så brennende lyst til å få bekreftet din egen fortreffelighet ved å påpeke andres feil her så lider du av dårlig timing. Da hjelper det lite om du kamuflerer det under "konstruktiv kritikk". Feil blir det uansett.

Enig. Hvis det er norskopplæring folk vil drive med på dette forumet, foreslår jeg å starte http://forum.norskopplæring.no som et søsterforum til http://forum.hardware.no

Ærlig talt, folkens...

Lenke til kommentar
Eh? En persons nese er da virkelig en fysisk del av personen, og dermed kritiserer man personen.

Og ens språklige evner sitter ikke i hjernen? Eller er ikke hjernen en del av personen?

Språket kan lett forandres, uten bruk av plastisk kirurgi, det kan ikke nesen. En potetnese er man født med, et elendig språk har sitt opphav i total giddalaushet! (Ser her bort ifra spesielle tilfeller som dysleksi).

Lenke til kommentar

Språket kan lett forandres, uten bruk av plastisk kirurgi, det kan ikke nesen. En potetnese er man født med, et elendig språk har sitt opphav i total giddalaushet! (Ser her bort ifra spesielle tilfeller som dysleksi).

Det er jo greit at man har beskrevet seg selv, når man ikke engang kan skrive giddelaushet riktig. Skal du karakterisere noen, så bør du i alle fall lære deg å skrive karakteristikken riktig for å bli tatt seriøst. Det har ikke vært en eneste debatt i dette forumet om rettskriving uten at disse vannabe-norsklærerene selv ikke greier å skrive riktig.

Jeg håper virkelig ikke du mener at vi aller er født med det samme språklige potensiale. For da vet du virkelig ikke hva du snakker om. F.eks. så har de som er født med snurrebass i gjennomsnitt dårligere språklig potensiale enn gjennomsnittet i befolkningen. Forøvrig så er dysleksi mer utbredt enn jeg tror du vet, og finnes i en stor variasjon av grader. Hvis du skulle sette i gang med å kritisere språket til medlemmene i dette forumet, hvordan har du tenkt å skille ut de som har dysleksi og de som bare "slurver"? For ikke å snakke om de som ikke har vokst opp med norsk som morsmål. Visst du f.eks. at de som ikke behersker et språk ved 12-årsalderen, som regel aldri vil beherske språket flytende?

Lenke til kommentar

Det er jo greit at man har beskrevet seg selv, når man ikke engang kan skrive giddelaushet riktig. Skal du karakterisere noen, så bør du i alle fall lære deg å skrive karakteristikken riktig for å bli tatt seriøst. Det har ikke vært en eneste debatt i dette forumet om rettskriving uten at disse vannabe-norsklærerene selv ikke greier å skrive riktig.

Jeg håper virkelig ikke du mener at vi aller er født med det samme språklige potensiale. For da vet du virkelig ikke hva du snakker om. F.eks. så har de som er født med snurrebass i gjennomsnitt dårligere språklig potensiale enn gjennomsnittet i befolkningen. Forøvrig så er dysleksi mer utbredt enn jeg tror du vet, og finnes i en stor variasjon av grader. Hvis du skulle sette i gang med å kritisere språket til medlemmene i dette forumet, hvordan har du tenkt å skille ut de som har dysleksi og de som bare "slurver"? For ikke å snakke om de som ikke har vokst opp med norsk som morsmål. Visst du f.eks. at de som ikke behersker et språk ved 12-årsalderen, som regel aldri vil beherske språket flytende?

Ang. rettingen din av "giddalaushet": greit... men du skriver "wannabe" feil.

Det er heller ikke snakk om et feilskrevet ord nå og da, det er snakk om rett og slett gjennomtrengende ELENDIG norsk!

Og ja, folk flest må da være født med omtrent det samme språklige potensiale... før i tiden klarte MANGE flere å skrive korrekt norsk, men i dag er folk blitt så giddelause at de ikke lenger orker å ta seg tid til å lære seg språket til landet de bor i!

Kort oppsummert: Det er menneskelig å skrive "giddalaushet", "opsummmert", osv. en gang i ny og ne... følgende er bare latskap:

j har et prob på battlefield. når j installerer en mod kommer det ikke en snarvei til spille. jeg vet ikke hva som gjør det men j får ikke åpna modden på costom games i spellet.når j prøver å lage en snarvei blir det sånn:D:spellbattlefieldBF1942.exe''+game EOD ,men det fønker heller ikke vilken path er det j skal bruke?

pliz svaaaaaaaaaarrr

Og angående det du sier om at folk ikke kan forbedre seg etter de er 12 år: Klart de kan... folk som flytter til landet når de er 30 klarer jo å lære seg norsk langt bedre enn mange her i forumet!

Edit: Forresten er rettingen din av "giddalaushet" et svært godt eksempel på hvorfor det å rette på folk er nyttig. Jeg skrev feil, du rettet på meg, nå vil jeg (forhåpentligvis) ikke gjøre den feilen igjen! Jeg er blitt en bedre person av at du rettet på meg. Takk. Derfor trenger vi retting!

Lenke til kommentar

Ang. rettingen din av "giddalaushet": greit... men du skriver "wannabe" feil.

Det er heller ikke snakk om et feilskrevet ord nå og da, det er snakk om rett og slett gjennomtrengende ELENDIG norsk!

Jeg gjorde deg ikke oppmerksom på skrivefeilen din for å rette på deg, men for å vise hvor håpløst dette forumet vil bli hvis hver eneste post skal bli gjenstand for språklig kritikk. Dette er et forum for diskusjon av hardware. Sånn er det de som styrer dette forumet ønsker at det skal være, og de fleste medlemmene også. Det skal være romslighet sålenge man holder seg til de emnene som det er tillatt å diskutere. Hvis man skal begynne å kritisere språket i postene, så vil trådene bli ødelagt av helt OT poster. Hvis du ønsker å diskutere dårlig språk, så får du finne et annet forum eller opprette en tråd i OT-delen av forumet. Ikke ødelegge andre medlemmers tråder.

Forøvrig, du burde jo også kritisere bruk av ordet "wannabe" i norsk også. Bruk av engelske (slang) ord i norsk burde da ikke ringe bra i norskpuristen i deg?

Og ja, folk flest må da være født med omtrent det samme språklige potensiale... før i tiden klarte MANGE flere å skrive korrekt norsk, men i dag er folk blitt så giddelause at de ikke lenger orker å ta seg tid til å lære seg språket til landet de bor i!

Det er ikke riktig alle er født med det samme språklige potensiale. For å gjenta meg selv, så viser studier at jenter i gjennomsnitt er språklig dyktigere enn gutter. Og som med mange andre typer medfødte egenskaper, så får vi litt forskjellige tildelte porsjoner. På samme måte som med matte, noen tar det med lillefingeren og andre kan knapt legge sammen 2+2. De fleste greier seg brukbart i det meste, men DU som kritikker i dette forumet har INGEN forutstninger for å bedømme hvorfor en person skriver dårlig. Om det er dysleksi, født utenlands, ung alder, slurv osv. Fordi du ikke kjenner personen.

Og angående det du sier om at folk ikke kan forbedre seg etter de er 12 år: Klart de kan... folk som flytter til landet når de er 30 klarer jo å lære seg norsk langt bedre enn mange her i forumet!

Jeg sier at man ikke kan forbedre seg, eller at man ikke kan lære seg et annet spåk godt etter at man er voksen. Men det er forskjell på å kunne et språk flytende (som en innfødt) og å kunne det godt. Det er også forskjell på evnene til den enkelte. Noen få plukker opp et språk nærmest flytende på noen få uker. Og noen har problemer med morsmålet. Men som sagt, de fleste greier seg brukbart, også her i forumet.

PS. Vennligst ikke quote mer enn nødvendig. Det er ikke nødvendig å sittere seg selv, eller deler av innlegg man ikke kommenterer. Ref. Nettiketten.

Lenke til kommentar
Ta deg jobb som lærer hvis du føler deg bedre av å rette på andres skrivefeil :shrug:

Er vel ofte sånn at jo mer mislykket man er på et felt, jo større behov har man for å rette på andre på de feltene man er god på. Særlig intelligent er det ikke. Og: Nei takk, jeg vil gjerne slippe å ha disse som lærerkollegaer. Heldigvis er det slik at de fleste lærere nå har skjønt at feilsøking og uthenging ikke fører til noe som helst positivt når det gjelder læring, forståelse, innsikt eller kunnskap. Dette har ikke disse personene her skjønt.

Lenke til kommentar

sofTest: Når det gjelder selve diskusjonen, kan jeg ikke si annet enn at jeg er uenig med deg. Ingen av oss kan bevise noe som helst (ingen har gjort det hittil, i hvertfall).

Når det gjelder "wannabe", må jeg bare minne deg på at det var du som brukte ordet, ikke jeg. Jeg rettet på måten det var stavet på, og dett var dett.

Lenke til kommentar

Og ens språklige evner sitter ikke i hjernen? Eller er ikke hjernen en del av personen?

Språklige evner er software, nese og hjerne er hardware, uten at det gjør det bedre å kritisere språket.

På generelt grunnlag vil jeg bare si at det i de aller fleste tilfeller heter 'hvis' ikke 'viss' og at 'å' bare brukes foran verb i infinitiv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...