Gå til innhold

Er du forbanna på samfunnet?


Anbefalte innlegg

enig, jeg fikk ikke noe fra nav. selv om jeg slet med angst.

Det er fordi de ikke har opplysningsplikt, og unngår mest mulig å betale ut penger.

 

Det du må gjøre er å ha et samarbeid med fastlegen din. Dersom han kan dokumentere at graden av angst du sliter med går utover arbeidslivet og gjør deg uskikket for arbeid på dette tidspunkt, er dette gylne papirer å ta med til NAV. Videre må du sette deg opp på en aktivitet, og da er psykologhjelp godkjent og nyttig. Dermed kvalifiserer du deg til arbeidsavklaringspenger til du føler deg bedre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke jeg hatt penger eller husly, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.

NAV dreit i dette. men prøver så godt jeg kan selv, for de hjelper ikke.

har søkt flere jobber nå, som jeg håper på å få

Du må vite rettighetene dine. Somaliere har egne støttegrupper hvor de lærer å få mest mulig ut av systemet, kan virke som det er vanskeligere for mange av oss andre som sliter. Har du fått tildelt en saksbehandler på NAV?

Lenke til kommentar

Det er fordi de ikke har opplysningsplikt, og unngår mest mulig å betale ut penger.

 

Det du må gjøre er å ha et samarbeid med fastlegen din. Dersom han kan dokumentere at graden av angst du sliter med går utover arbeidslivet og gjør deg uskikket for arbeid på dette tidspunkt, er dette gylne papirer å ta med til NAV. Videre må du sette deg opp på en aktivitet, og da er psykologhjelp godkjent og nyttig. Dermed kvalifiserer du deg til arbeidsavklaringspenger til du føler deg bedre ;)

jeg fikk papirer hos legen min at jeg ikke kunne jobbe..

det virket fortsatt ikke

så jeg søker på jobber jeg ikke vet om jeg klarer.. men er ikke noe annet å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg fikk papirer hos legen min at jeg ikke kunne jobbe..

det virket fortsatt ikke

så jeg søker på jobber jeg ikke vet om jeg klarer.. men er ikke noe annet å gjøre

Du har faktisk rett til det. Hva sa legen din? Hvert eneste NAV-kontor behandler like saker forskjellig, selv av ulike folk innenfor samme kontor. Anbefaler deg å dokumentere så mye som mulig, fylle ut et fyldig egenvurderingskjema som taler din sak. De vil bare ha deg ut i arbeid fortest mulig, så vær klar på punktene og gjerne overdriv om nødvendig.

 

Ettersom jeg VET at angst og denne prosessen jeg nevnte er gyldig mange steder i landet, så er det mulighet. I verste fall flytte til en annen kommune. Og dekke av bo-utgifter skal være minste problem å få igjennom, om du må flytte og ikke har penger

Lenke til kommentar

Du har faktisk rett til det. Hva sa legen din? Hvert eneste NAV-kontor behandler like saker forskjellig, selv av ulike folk innenfor samme kontor. Anbefaler deg å dokumentere så mye som mulig, fylle ut et fyldig egenvurderingskjema som taler din sak. De vil bare ha deg ut i arbeid fortest mulig, så vær klar på punktene og gjerne overdriv om nødvendig.

 

Ettersom jeg VET at angst og denne prosessen jeg nevnte er gyldig mange steder i landet, så er det mulighet. I verste fall flytte til en annen kommune. Og dekke av bo-utgifter skal være minste problem å få igjennom, om du må flytte og ikke har penger

har flyttet til en ny kommune, men har ikke vært på NAV her..

men på forrige møte så sa de at jeg ikke kunne få støtte fordi jeg ikke har jobbet før..

Lenke til kommentar

har flyttet til en ny kommune, men har ikke vært på NAV her..

men på forrige møte så sa de at jeg ikke kunne få støtte fordi jeg ikke har jobbet før..

Det er bare tull. Ettersom det opplegget jeg nevnte ikke har en kategori for seg selv pr. dags dato, faller det under arbeidsavklaringspenger. Jeg vet hva jeg snakker om akkurat der, så de tar feil.

 

Du kan ikke jobbe, føler at du blir mer og mer psykisk og fysisk dårlig av det, og trenger psykologhjelp for å komme deg på beina (aktivitet). Dette er godkjent grunn, seriøst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hm, ja det var det de sa, hva skal jeg gjøre?

Var nødt til å hjelpe broren min på NAV da han ikke er så flink til papirarbeid, sette i gang noe og det hele, mye grunnet angsten. Helt utrolig faktisk, hvordan de svake som faktisk trenger hjelp, ikke blir tatt i mot med åpne armer og immøtekommende blikk. I stedet blir de forsøkt rotet bort med gale opplysninger og medgang som de ikke er i stand til å takle.

 

Bra du har flyttet til en ny kommune - nye muligheter. Gå ned og bed om en saksbehandler og forklar tilstanden din best mulig. Det vil sannsynligvis være mange forsøk på å sette deg i et midlertidig arbeidssøkekurs som aktivitet. Du vil da motta litt penger for å delta, men det er ikke noe du skal. Vær klar og tydelig, stå på ditt.

 

Ta med alt av legeerklæringer fra den forrige og nye fastlegen. Få han på laget ditt, og overdriv som sagt litt for å bli tatt seriøst. Vet godt hvordan offentlige leger kan være. Skulle vedkommende se på det annerledes av en eller annen rar grunn, bytt fastlege. Rett til å bytte to ganger i året tror jeg. Videre må det skaffes en psykolog, fordi det er aktiviteten du må gå på ukentlig for å motta penger. I mitt tilfelle var det et tiltak på Famliens Hus som hjalp meg med å finne en offentlig psykolog hos dem. Om et slikt tiltakssenter finnes i kommunen din, så anbefaler jeg deg å gå dit. De er også behjelpelige med søkeprosessen på NAV, samt har autoritet som kommer til gode. Ellers er det vel fastlegen en må høre med angående psykolog. Så få med skriv fra han at du venter i kø, ført opp hos psykolog eller trenger en. Dette er et samarbeid fastleger og NAV har til vanlig, så ikke vær redd for å være på ukjent grunn.

 

På NAV er det også viktig å legge press på pengeproblemet. Har du ingen inntekter og blir forsørget av andre, så vær igjen klar på at dette ikke lenger er en mulighet, og at du må ha penger for å klare deg. Selv folk som bor hjemme etter fylte 18 har rett til å søke etter penger til huseier om en ikke klarer seg.

 

Med alt dette ber du om et søknadsskjema for arbeidsavklaringspenger og fyller ut et egenvurderingsskjema. Egentlig ikke så mye saksbehandleren får gjort, men dokumentasjonen og begrunnelsen i søknadden er kritisk, så bruk tiden og få med alt relevant. I mellomtiden har du rett til å søke om penger til livsopphold, som vil bli trukket når du får søknadden godkjent og etterbetalt for ventetiden.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lærte i møte med NAV, er å aldri ta én spesiell beskjed som fakta. Du må konstant forhøre deg, jo flere desto bedre.. på den måten bygger du i hvert fall opp en bedre konklusjon på hva som er riktig. Ikke gi deg og mas på dem om det er noe som går veldig trått.

 

Edit:

Hørt snakk om at regjeringen skal avskaffe arbeidsavklaringspenger på våren i år. Enkelte vil da måtte komme seg i arbeid, hvor resten blir satt på uføretrygd. Er du under 26 år gjelder ung uføretrygd, som jeg mener er et høyere beløp om en tar null arbeid fra tidligere som utgangspunkt

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Edit:

Hørt snakk om at regjeringen skal avskaffe arbeidsavklaringspenger på våren i år. Enkelte vil da måtte komme seg i arbeid, hvor resten blir satt på uføretrygd. Er du under 26 år gjelder ung uføretrygd, som jeg mener er et høyere beløp om en tar null arbeid fra tidligere som utgangspunkt

 

Hvor har du hørt det? Tviler sterkt på at de vil fjerne aap.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har lest og hørt det omkring. Søkte på google og her skriver aftenposten om det. Vet ikke hvor mye nærmere det har kommet en løsning eller svar

 

At en del detter utenom betyr ikke nødvendigvis ikke at alle gjør det. Tviler sterkt på at AAP kommer til å bli fjernet med det første.

 

Kan ikke fordra at vi skal ta så forbasket mye ansvar overfor mennesker fra andre land, når vi egentlig trenger hver eneste krone selv. Kan heller ikke fordra at rike mennesker kun synes å være til for å fylle statskassen.

 

La meg omdefinere det du forundrer deg over med ditt innlegg: så bare fordi du ikke vil det, så skal vi bare drite i våre internasjonale forpliktelser, som forplikter oss å beskytte, og gi plass i samfunnet til dem som kommer fra krigsherjede land og som er forfulgt eller lignende? Er ikke det veldig logisk å gi dem et sted å leve, slik at dem kan være trygge, slik at også dem skal kunne få leve det gode livet?

 

Jeg synes det er lite menneskelig ved å nekte noen innreise fordi noen fordomsfulle tullinger i Norge ikke forstår verdiene vi i Norge har hatt i så mange år. Vi lar dem bli her for at dem skal ha et trygt sted å leve, uten frykt å bli forfulgt.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

At en del detter utenom betyr ikke nødvendigvis ikke at alle gjør det. Tviler sterkt på at AAP kommer til å bli fjernet med det første.

Nei, men skal en tro det man leser, så er det ingen selvfølge at de som fortsatt blir godkjent må forholde seg til AAP

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, men skal en tro det man leser, så er det ingen selvfølge at de som fortsatt blir godkjent må forholde seg til AAP

 

Ingenting er en selvfølge her i verden dessverre, så det har du nok rett i. Men jeg tviler på at AAP som seg hør og bør fjernes som tiltak, men at dem som da ikke får en ekstra periode eventuelt må over på et nytt tiltak.

 

Det som er aller viktigst er jo at disse menneskene ikke faller utenfor systemet.

Lenke til kommentar

Ja, men nå mener jeg folk har rett til å klage. Politikere er "flinke" løgnere som er flinkest til nettopp det. Mener jeg kunne gjort systemet mer stabilt og harmonisk selv, og det sier litt. Ellers er folk vanedyr, og hater nesten alt av forandringer, og aksepterer og synes det er greit etter hvert. Fra bytte av motiv på en snusboks til litt viktigere saker.

 

Natta :sleep:

Lenke til kommentar

Synes du verden/samfunnet tar feil om noe? Er du forbanna? Hater du verden? Speak out! Snakk rett fra levera og bruk gjerne banneord!

Jeg er ikke forbannet på samfunnet fordi jeg har ikke spesielt høye forventninger. Dette er hva som irriterer meg mest.

 

Hvorfor klarer ikke myndighetene å gi ordentlig informasjon? Nesten alltid må jeg bruke tredjepartisider for å kunne finne informasjon som myndighetene burde gi. Det eneste unntaket jeg har erfart er i New Zealand. Myndighetene i New Zealand gjør det veldig enkelt for deg, fordi de forklarer deg hva de ønsker. De krever heller ikke masse dokumenter som har ingen relevanse.

 

Både Norge og Kina suger balle til å gi informasjon. Og da må man bruke visa agenter, fordi man kan ikke ta risikoen. Har de en FAQ skal jeg love deg at 9 av 10 spørsmål er ting ingen spør om. Faktisk den kinesiske ambassaden i Norge hadde mange lenker som ikke en gang fungerte, det var heller ingen som bemannet telefonen deres i telefontiden. Jeg ringte en visa agent og han sa at det var 30 dager maks. Det var ikke maksimum og jeg søkte selv og fikk flere dager. Igjen, den kinesiske ambassaden i New Zealand var mye bedre og ga ordentlig informasjon. Det var allikavel slik at de kunne spørre om dokumenter som ikke sto på nettsiden deres. Norge er ikke mye bedre. Jeg byttet plan to ganger etter at jeg fikk mer informasjon om hvordan systemet faktisk fungerte. Det tok meg flere måneder å finne ut den beste metoden for kjæresten min å komme til Norge, og det er praktisk talt ingen informasjon om metoden på nettet på norsk. Jeg fant ut hvordan det fungerte fra noen bloggartikkeler og dereter fikk jeg mer utdypende informasjon igjennom en dansk rådgiver. Alle jeg prøvde å kontakte i Norge (advokater og rådgivere) svarte meg ikke, trolig fordi de ikke kjente til systemet.

 

Det irriterer meg at det er så utrolig vanskelig å finne ut hvordan ting faktisk fungerer. Det irriterer meg at de ikke kan sette seg ned og skrive ordentlig om hva slags dokumenter som kreves. Det irriterer meg også litt at norske familieinnvandringsregler er helt på trynet. Da tenker jeg f.eks. på at man ikke kan søke fra turistvisum, den lange behandlingstiden, det firkantete underholdningskravet og fraværet av språkkrav. Danske regler har også en ganske grusom regel, altså tilknytningskravet, men den er ihvertfall effektiv. Norges regler fungerer best for de som driver på med henteekteskap.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...