Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaler deg å lese grunnloven, der vil du finne både hjemmel og legimitet til å styre landet slik det blir gjort. Du eier din egen kropp, men det betyr ikke at du kan gjøre det du vil med den. Sånn er det med alt i Norge, jeg eier min bil, men jeg kan ikke gjøre det jeg måtte ønske med den. Samme med mitt hus, min hytte og min båt. De aller fleste lover som er gjelder også kun i Norge, med noen unntak. Så i det du reiser utav landet opphører disse. Derfor oppfyller det heller ikke påstanden om eierskap. Dem eier ikke kroppen din og når det eneste motargumentet du har er at du ikke kan gjøre det du ønsker med den så faller det litt igjennom. Vi er derimot undersåtter av kongen, naturligvis.

 

Du sammenligner Norge med Auschwitz. En sånn påstand pleier jeg som regel å la vær å kommentere siden det er hinsides all fornuft å kunne komme med noe slikt. Men jeg skal gi deg noen få enkle ting du slipper i Norge kontra en kosentrasjonsleir. Du kan fritt forlate området, du kan også fritt velge hvorvidt du ønsker å arbeide eller ikke og du har også rett på en rettssak og du unngår dødsstraff. Bare at du sier noe slikt forteller veldig mye om deg som person.

 

Staten har monopol på å utdøve makt, ellers har ikke staten monopol på sykehus og lignende. Det er helt riktig, derfor finnes det alternativ som alle kan bruke.

 

Det var aldri snakk om å bryte lover, det var legitimiteten i hvorfor vi har dem. At du babler videre om heroin og dine interesser rundt dette er veldig irrelevant, det er ikke lov og du risikerer straff. Du tar igjen feil om at staten ikke har rett til å bestemme, for det har dem. Hvorvidt du blir tatt eller ikke for dine handlinger er også ganske uninteressane for min del.

Å diskutere med en som ikke vil forstå hva jeg mener, og som tar alt jeg sier bokstavelig har jeg ingen interesse av å diskutere mer med i denne omgang.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tulletråd der hvor du tar ting ut av kontekst, for så å forsøke å vri på det som blir sagt.=)

 

Jeg tar ingenting utav sin kontekst. Jeg siteter hele setninger i ett. Tar også med relevante kommende setninger som har sammenheng med påstanden.

 

Jeg prøvde å ta diskusjonen her til du kom med dette

 

Å diskutere med en som ikke vil forstå hva jeg mener, og som tar alt jeg sier bokstavelig har jeg ingen interesse av å diskutere mer med i denne omgang.

 

Til svar på dette.

 

 

 

Jeg anbefaler deg å lese grunnloven, der vil du finne både hjemmel og legimitet til å styre landet slik det blir gjort. Du eier din egen kropp, men det betyr ikke at du kan gjøre det du vil med den. Sånn er det med alt i Norge, jeg eier min bil, men jeg kan ikke gjøre det jeg måtte ønske med den. Samme med mitt hus, min hytte og min båt. De aller fleste lover som er gjelder også kun i Norge, med noen unntak. Så i det du reiser utav landet opphører disse. Derfor oppfyller det heller ikke påstanden om eierskap. Dem eier ikke kroppen din og når det eneste motargumentet du har er at du ikke kan gjøre det du ønsker med den så faller det litt igjennom. Vi er derimot undersåtter av kongen, naturligvis.

 

Du sammenligner Norge med Auschwitz. En sånn påstand pleier jeg som regel å la vær å kommentere siden det er hinsides all fornuft å kunne komme med noe slikt. Men jeg skal gi deg noen få enkle ting du slipper i Norge kontra en kosentrasjonsleir. Du kan fritt forlate området, du kan også fritt velge hvorvidt du ønsker å arbeide eller ikke og du har også rett på en rettssak og du unngår dødsstraff. Bare at du sier noe slikt forteller veldig mye om deg som person.

 

Staten har monopol på å utdøve makt, ellers har ikke staten monopol på sykehus og lignende. Det er helt riktig, derfor finnes det alternativ som alle kan bruke.

 

Det var aldri snakk om å bryte lover, det var legitimiteten i hvorfor vi har dem. At du babler videre om heroin og dine interesser rundt dette er veldig irrelevant, det er ikke lov og du risikerer straff. Du tar igjen feil om at staten ikke har rett til å bestemme, for det har dem. Hvorvidt du blir tatt eller ikke for dine handlinger er også ganske uninteressane for min del.

 

 

Etter det såg jeg det relevant for å legge det i min lille samletråd :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg tar ingenting utav sin kontekst. Jeg siteter hele setninger i ett. Tar også med relevante kommende setninger som har sammenheng med påstanden.

 

Jeg prøvde å ta diskusjonen her til du kom med dette

 

 

Til svar på dette.

 

 

 

Etter det såg jeg det relevant for å legge det i min lille samletråd :-)

Ja. OK. Det er bedre å få det dit, enn her. Jeg er enig i det.

Denne tråden har sporet av: =P

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

Rettsaker blir billig i liberalistisk sta. turbonello tar alt på strak arm, over internett. Kongo høres jo forlokkende ut i forhold.

Lenke til kommentar

Tja, kommer vel an på bakgrunnen. Det står ikke noe i artikkelen om hvorfor Mattilsynet mente hundene burde fjernes fra eierne.

 

Jeg antar at liberalisme ikke betyr at man kan bedrive dyremishandling, så litt mer bakgrunn hadde värt fint för man konkluderer med maktmisbruk.

Lenke til kommentar

 

Jeg antar at liberalisme ikke betyr at man kan bedrive dyremishandling, så litt mer bakgrunn hadde värt fint för man konkluderer med maktmisbruk.

Det er dessverre slik at ganske mange liberalister (ikke sosialliberalister) er motstandere av at myndighetene (eller andre) kan bruke tvang for å stanse dyremishandling. Dette gjelder Objektivister og de fleste som kaller seg libertarianere. Jeg er dypt uenig i dette synet.

 

Ifølge Objektivismen har ikke dyr rettigheter overhodet uansett hvor høytstående de måtte være. Dersom en mann binder fast sin hund i sin egen hage og torturerer den på det groveste, vil det være en krenkelse av denne mannens eiendomsrett (over hunden) dersom politiet eller forbipasserende skulle bruke makt for å hindre dyremishandlingen. Riktignok vil de fleste Objektivister anse slik tortur som umoralsk.

 

Rasjonalgaudismen er annerledes og understreker at dyremishandling er kriminelt:

Rasjonalgaudismen tillegger dyrene rett til å handle ifølge sin grunnleggende natur (instinkter) på samme plan som at mennesket har rett til frihet til å bruke dyrene. Menneskene har rett til å holde dyr i fangenskap (dyr har ikke rett til frihet) og drepe dem, men Staten har plikt til å hindre at dyrenes grunnleggende instinkter krenkes av mennesket. Se også Rasjonalgaudismen, avsnitt 4.2 - 4.2.6

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...