Gå til innhold

Omvalg og stipend


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå et dilemma, hvor jeg enda ikke er helt sikker på hva jeg blir. Jeg går for tiden Medier- og kommunikasjon, og tenkte til neste år å gå studiespesialisering eller elektro.

 

Hvis det så viser seg at jeg tar f.eks elektro et helt nytt år, og finner ut at studiespesialisering er mer for meg, og velger å bytte til det (ergo tatt omvalg 2 ganger), vil jeg kunne få stipend disse gangene?

 

-Jeg får nå stipend i år på Medier- og kommunikasjon.

-Vil jeg få fullt stipend hvis jeg velger å bli fulltidsstudent på elektro vg1?

-Vil jeg få fullt stipend hvis jeg velger å ta enda et omvalg til studiespesialisering og starte enda et vg1 år på nytt?

-Vil jeg få fullt stipend de resterende årene jeg går på studiespesialisering og fullfører det (vg2 og vg3)?

 

Håper på svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med rådgiver. Du har vel fire mulige år til støtte om jeg husker rett (har ikke sjekket). Les også inne på Lanekassen.no der finner du svar på hvor mange år du kan ha støtte osv.

Vil jo tro du trenger hjelp til å velge, siden du før du har valgt om igjen er redd for at det nye ikke funker også. Det er ikke noe godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

 

Rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1

Har du fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har du rett til videregående opplæring i tre år, eller så lang tid opplæringstiden for faget er satt til. Du må bruke retten innen fem år etter at grunnskolen ble fullført. Tar du hele eller deler av opplæringen i lærebedrift, må du bruke retten innen seks år. Du må bruke retten innen utløpet av det året du fyller 24 år.

Retten blir utvidet med ett år hvis du gjør et omvalg. Du kan ta to "venteår" før eller i løpet av opplæringen uten å miste retten.

Hvis du er elev ved et kurs som følger læreplaner for offentlig videregående skoler, bruker du av opplæringsretten din. Tar du en privat videregående skole med nasjonalt fastsatte læreplaner, blir dette regnet med i tiden du har retten.

 

 

 

Tatt fra lånekassen sine nettsider...

 

-Vil jeg få fullt stipend hvis jeg velger å bli fulltidsstudent på elektro vg1?

Etter det jeg kan se så får du det, pluss du får ett ekstra år. dvs du kan fullføre feks automasjon(Som jeg sterkt anbefaler;) ) som går helt til Vg3 med stipend.

-Vil jeg få fullt stipend hvis jeg velger å ta enda et omvalg til studiespesialisering og starte enda et vg1 år på nytt?

Her ville jeg sjekket med lånekassen da det ikke er spesifisert. men kan du ikke hoppe fra medier til studspes vg2? evt fullfør enten medier og k. eller elektro for så å ta påbygg? Kjipt å bruke 3 år før en kommer til vg2 også...

-Vil jeg få fullt stipend de resterende årene jeg går på studiespesialisering og fullfører det (vg2 og vg3)?

Om ett omvalg, ja. Om to, sjekk med lånekassen.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...