Gå til innhold

Problemer med korrupsjon

Korrupsjon  

19 stemmer

1. 1. I hvilket samfunn vil man sannsynligvis se mest korrupsjon:

• I en liberalistisk rettsstat.
    • I en velferdsstat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig at det betyr noe annet i det imaginære samfunnet du skisserer.

Nei. Det (korrupsjon) betyr akkurat det samme. Det du driver med nå er stråmanns argumentasjon.

Dersom du vil forstå mitt standpunkt, og liberalismen, så burde du la være å forsøke å latterliggjøre det. Godt mulig at samfunnet jeg skisserer er imaginært, rett og slett fordi det krever at man forestiller seg det, da det ikke eksisterer i dette samfunnet, men det er fult ut gjennomførbart dersom folk ønsker full individuell frihet.

Ønsker å bestemme mer selv. osv.

Bestikkelser faller inn under korrupsjon sist jeg sjekket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bribery

Det var ikke det du beskrev i innlegget ditt til meg.

Jeg har ikke sagt noe i mot at det som står på Wikipedia her...

Jeg sier det vil bli mye mindre av dette i en liberalistisk rettsstat.

Det sier seg selv, men jeg kan godt forklare hvorfor. Og har vel også forklart langt på vei hvorfor dette ville blitt et mindre problem i et samfunn hvor staten har kun fokus på lov og rett, og prioriterer dette, og ikke alt annet.

Forøvrig, som du kan se, så ligger Norden på topp når det gjelder minst korrupsjon, men det passer kanskje inn med dine meninger?

Det er vel og bra det, men korrupsjonen øker...

Og det blir et større og større problem.

Alt dette er greit. Vi har hatt en velferdsstat i ca 40 år.

Folk i Norden er generelt sett ærlige og redelige. Enn så lenge.

Ut i fra definisjonen av korrupsjon, så sier det seg selv at desto flere byråkrater osv, som du gir makt til, desto større er sjansene for korrupsjon. Og jo mer korrupsjon vil du få. Du vil ha mindre av dette i en liberalistisk rettsstat.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon på dette?

Ikke enda. Men jeg anser det som en selvfølge, da korrupsjon består i å missbruke sine maktposisjoner. Desto større staten blir, desto flere byråkrater, desto mer makt får disse byråkratene over våre liv, og desto større blir sannsynligheten for korrupsjon, og desto mer korrupsjon får man... Hvordan kan det bli annerledes?

http://www.cfif.org/htdocs/legislative_issues/federal_issues/hot_issues_in_congress/campaign_finance_reform/Big-Government-Big-Corruption.htm

Fant noe her også:

http://www.transparency.org/gcb2013/results

Bare tok med det som jeg fant og som jeg følte var relevant for tråden. =P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke enda. Men jeg anser det som en selvfølge, da korrupsjon består i å missbruke sine maktposisjoner. Desto større staten blir, desto flere byråkrater, desto mer makt får disse byråkratene over våre liv, og desto større blir sannsynligheten for korrupsjon, og desto mer korrupsjon får man... Hvordan kan det bli annerledes?

Liksom i en liberalistisk rettsstat; media følger med og rapporterer til folket.

Private bedrifter har også makt.

Finner du ut hvor mange som mente at private er korrupt/ekstremt korrupt?

Det andre du fant gjelder USA. USA er ikke sammenlignbart med Norge, mener jeg å huske du sa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Desto større staten blir, desto flere byråkrater, desto mer makt får disse byråkratene over våre liv, og desto større blir sannsynligheten for korrupsjon, og desto mer korrupsjon får man... Hvordan kan det bli annerledes?

Du ser ut til å mene at korrupsjon ikke kan forekomme mellom private aktører?

Lenke til kommentar

Du ser ut til å mene at korrupsjon ikke kan forekomme mellom private aktører?

Jeg tror at det blir mer korrupsjon desto mer makt og innflytelse staten får, og desto større den blir. Hvordan skal staten bekjempe korrupsjon i det private markedet om den sliter mye med korrupsjon selv?

Først må man jo gå til bunns i hva korrupsjon faktisk er... Slik jeg har forstått det er dette missbruk av makt. Og i et liberalistisk samfunn så har man ingen reel makt over andre, og blir ikke tildelt makt over andre. Det er jo også derfor at staten ikke kan kreve inn skatter og avgifter med bruk av tvang, fordi staten er mennesker som alle andre, og må følge de samme spillereglene som alle andre...

Om da rettsystemet, som da vil være statens eneste legitime rolle, blir høyest prioritert av staten, så vil sannsynligvis problemene med korrupsjon være mindre enn i en voksene byråkratisk velferdsstat.

Kan du lage et eksempel, hvor det er korrupsjon mellom private aktører forresten? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Liksom i en liberalistisk rettsstat; media følger med og rapporterer til folket.

Private bedrifter har også makt.

Ikke makt til å initiere tvang. :)

Finner du ut hvor mange som mente at private er korrupt/ekstremt korrupt?

Jeg tror at folk alltid vil være mer kritiske til det private enn det offentlige. Folk stoler gjerne mer på det offentlige, enn det private, og dermed vil det være mye enklere å for korrupte offentlige byråkrater å slippe unna med det...

Det er jo en del sånt som da har kommet opp i media også... Jonas Gahr Støre som gav millioner til sin redervenn etc. Men sånne ting blir kokt bort i kålen...

Det andre du fant gjelder USA. USA er ikke sammenlignbart med Norge, mener jeg å huske du sa.

USA er bare en større versjon av Norge. :)

De er begge velferdsstater.

Og problemene USA har med velferdsstaten, vil jo bli de samme her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke makt til å initiere tvang. :)

Makt er mer enn å initiere tvang.

Jeg tror at folk alltid vil være mer kritiske til det private enn det offentlige. Folk stoler gjerne mer på det offentlige, enn det private, og dermed vil det være mye enklere å for korrupte offentlige byråkrater å slippe unna med det...

Jeg spør igjen. Fant du ut hvor mange som mente at private er korrupt/ekstremt korrupt? Hvor mange er var det i forhold til hvor mange som mente at offentlige institusjoner var korrupt/ekstremt korrupt? Når du har funnet ut av dette; hva var poenget ditt?

USA er bare en større versjon av Norge. :)

De er begge velferdsstater.

Og problemene USA har med velferdsstaten, vil jo bli de samme her?

Nei, det er nok ikke så enkelt.

Redigert: Sitattrøbbel.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Firma A har lagt ut et anbud på en stor kontrakt. Innkjøpssjefen Turbo mottar et beløp på sin private konto fra salgssjef Nello i firma B mot at de får kontrakten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon

OK. Ja, det var et godt eksempel.

Jeg tror det blir mindre av dette, i en liberalistisk rettstat hvor staten kun fokuserer på lov og orden, altså at den beskytter våre rettigheter (negative).

Alle er kritiske til private, og de vil da være de mest gjenomsiktige også...

Så et raskt og effektivt system, der hvor alt byråkratiet staten har begrenses til, Politi, rettsvesen, og millitære. Vil unekelig føre til mindre korrupsjon...

Ser at det er hele seks stykker her, nærmere bestemt:

Perrern, EternalSunshine, nicho_meg, Priim, Hemulen89, L4r5

som mener at det vil bli mer korrupsjon i en liberalistisk rettstat. Men det er ingen av dem som ønsker å forklare hvorfor de mener det. Tviler på at de selv føler å ha noen gode argumenter for det. Ellers ville de jo besvart? Og deltatt i debatten?

Jeg tror de har disse forestillingene basert på at de bare har brukt tiden på å lese og sette seg inn i, sosialdemokratisk literatur, og at de er lurt til å tro at alt som har noe med kapitalisme og frihet å gjøre er dårlig, og det som har med tvang og overformynderi i alle ledd, er bra. Ikke? Vel, det er i alle fall min oppfatning... :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Makt er mer enn å initiere tvang.

Ja, og? All den andre makten er helt OK.

Jeg spør igjen. Fant du ut hvor mange som mente at private er korrupt/ekstremt korrupt?

Hvordan finner jeg ut det? Nei, jeg har ikke det, og det er derfor jeg ikke har svart på det heller..

Hvor mange er var det i forhold til hvor mange som mente at offentlige institusjoner var korrupt/ekstremt korrupt? Når du har funnet ut av dette; hva var poenget ditt?

Jeg vet ikke hvor mange i antall, men du ser jo det på nyhetene at f.eks. dersom et privat eldrehjem bryter arbeidsmiljøloven (ikke noe med korrupsjon å gjøre, jeg vet) at det blir ramaskrik, spesielt fra venstresiden, mens det motsatte er tilfellet med det offentlige. Der blir slike ting forsøkt å døvet ned, ev. at noen politikere kommer å unnskylder seg og bortforklarer osv, og gjentar det samme om og om igjen. Dette har jeg sett flere tilfeller av. Og ting som blir gjort galt i det offentlige, er det ikke så mange som bryr seg om dette, bare noen ytterst få, og da som regel de som har blitt rammet selv... Men når private gjør noe feil, enten det er korrupsjon eller andre ting, så er hylekoret der på pletten med en eneste gang...

Poenget mitt vil jo uansett at det vil bli mindre korrupsjon når staten fokuserer mest på slike alvorlige ting, enn når politiet bruker resursene sine til å ta folk som kjører med trimsett, eller bruker narkotika, osv og andre forbrytelser uten offer, som da er flertallet av alle de lovene vi har i Norge.

Nei, det er nok ikke så enkelt.

Redigert: Sitattrøbbel.

Å ikke? Hvorfor er det ikke så enkelt?

Hva er den store forskjellen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir mindre av dette, i en liberalistisk rettstat hvor staten kun fokuserer på lov og orden, altså at den beskytter våre rettigheter (negative).

Jeg tror ikke det blir mer korrupsjon i en liberalistisk stat. Men det blir heller ikke mindre. Korrupsjon har med folks moral og holdninger å gjøre. Muligheter de har til å begå slike handlingene reguleres også av den samme moral. Tenk deg et land hvor det er vanlig at politiet lar seg bestikke, sammenlignet med land hvor dette er utenkelig. Det er større sannsynlighet for at noen vil prøve seg i det første landet. Dårlig moral avler umoralske handlinger, og motsatt.

Hvorfor er det mindre korrupsjon i Norge enn de fleste andre land? Vi har en høyere moral.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir mer korrupsjon i en liberalistisk stat. Men det blir heller ikke mindre. Korrupsjon har med folks moral og holdninger å gjøre. Muligheter de har til å begå slike handlingene reguleres også av den samme moral. Tenk deg et land hvor det er vanlig at politiet lar seg bestikke, sammenlignet med land hvor dette er utenkelig. Det er større sannsynlighet for at noen vil prøve seg i det første landet. Dårlig moral avler umoralske handlinger, og motsatt.

Hvorfor er det mindre korrupsjon i Norge enn de fleste andre land? Vi har en høyere moral.

Greit nok. :)

Jeg kan gå med på det ja. =)

Lenke til kommentar

Norge har da også sin korrupsjon, som foregår på utrolig høyt nivå. F.eks var Yngve Hågensen korrupt i prosessen der Shells raffineri på Tananger ble lagt ned til fordel for at Statoil skulle drive videre på Mongstad. Der satt YH på alle sider av taburettene. En annen form for korrupsjon er f.eks barnevernssjefen i Stavanger tok skattepenger for å betale tyrkiske myndigheter samt hjelpere, med ordføreren Sevland godkjennelse.

Den korrupsjon vi ikke har i Norge i særlig grad er at "normale borgere" må betale for å tilgang til statlige tjenester. F.eks betale politi for å slippe "en eller annen form for bot".

Korrupsjon har man i alle typer samfunn, men den manifisteres seg sterkere i sterke statlige konstellasjoner. Og dermed skader den langt flere.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...