Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke sette maskinen i hvilemodus lenger. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Etter at et lynnedslag ødela skjermkortet mitt (overspenningen kom inn på tv-en som var koblet til dette) og jeg satt inn et eldre og tregere kort fikk jeg maskinen til å fungere igjen, men jeg får den ikke lenger inn i hvilemodus. Ikonet for hvilemodus er bleket ned og det går ikke an å klikke på det.

Er det mulig at det er noe mer enn skjermkortet som har gått i stykker? Kan deler av hovedkortet også være ødelagt?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøke å gå inn på kontrollpanel velg legg til programmer i windows. Se om du finner en mulighet til å aktivere denne funksjone ved å laste det inn på nytt.

I verste fall, kan det hende at stby spenningen 12 Volt er borte pga lynnedslaget. Da må du få reparert poweret ditt, det er en 5 watts motstand som kan har røket.

Denne motstanden benyttes kun når maskinen går i dvale. Forsvinner spenningen, så kan ikke maskinen gå i dvalemodus. Jeg har sett pcer som har hatt tilkolet masse stæsj, så mye at denne motstanden har røket pga overbelastning. Det kan være at mange bruker USB til å lade opp mobiltelefonen, pluss at de har andre dongler hengende på i samme farten. Når du da setter maskinen i dvale, så må alt strømmen gå over en dropp motstand, som besørger at en pc kan gå i dvale. Er denne dropmotstanden gått føyken, så kan heller ikke maskinen settes i dvalemodus. Stod din pc i dvale da lynet slo ned?

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...