Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veirett: Definere rimelige krav til bredde på vei?

witty

Anbefalte innlegg

I en avtale står det følgende "Gnr./bnr. 1/100 har veirett i traséen som er omtalt i pkt blah og blah helt til nordvestre del av 1/100"
Største deler av grusveien går over gnr./bnr. 1/100

Spørsmålet er hvilke rimelige krav til veien kan stilles, i form av spesiellt bredde, fra eier av gnr./bnr. 1/100?

Jeg forstår jo at det vil være urimelig å kreve at man kan kjøre over der med NASA sin Crawler transport.
I dag vil det vel være rimelig å kreve at man skal kunne kjøre der med automobil.

Men...

Hva med lastebil om man velger å bestille nytt kjøleskap?
Hva med lastebil i form av brannbil?

Dermed, hvilke rimelige krav til veien kan stilles spesielt mtp bredde om man har veirett?

Ønsker kilder på alle svar og påstander.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva veien skal brukes til er vel forholdsvis vesentlig, men i utgangspunktet vil jeg påstå en privat veg av noen særlig lengde til en enebolig bør bygges minst til vegklasse 5 (= god nok for stor lastebil uten henger).

Tillegg: 25 meter ja, da tror jeg det jeg skrev over bortfaller... Så langt kan du bære (eller trille på sekketralle..) kjøleskapet, så lange slanger har brannbilen, og søppeldunken skal vel stå ved hovedveien uansett. Da vil jeg si "personbilbredde", eller 2,5-3,0 meter pluss evt. grøfter burde være nok.

Det er imidlertid bare mine personlige synspunkter, uten kildehenvisning...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...