Gå til innhold

Sigma 50-150mm F/2.8 APO EX DC II HSM et godt objektiv til APS-C?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har fra før tenkt meg ut Sigma sin 18-35mm F/1.8, og vil kun ha to objektiver i baggen da jeg synes portabilitet er viktig. Vil dere si at Sigma 50-150mm F/2.8 APO EX DC II HSM fungerer bra til:

- Innendørs sport

- Portrett

Dette er primærbruken, og det vil bli gjort på et Nikon D5200 kamerahus, altså APS-C. Er det noen objektiver til 3-4000 kroner som er skarpere? Trenger raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort og tungt og trenger mye lys, så ikke et objektiv du bærer med deg på tur unntagen når du vet du vil trenge 500mm.

Innendørs sport; Flott med slik rekkevidde - sjeldent lys nok innendørs?

Portrett; Velg noe kortere og mer håndterlig med større blender.

Objektivet er skarpt fra f/8-9.

Edit; He he, blinksa visst på typen objektiv det var snakk om. :hm:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Den gamle Sigma 50-150mm f/2.8 EX HSM uten stabilisator er hverken stor eller særlig tung. Den er faktisk bare såvidt litt større enn 18-35mm f/1.8 og veier omtrent tilsvarende.

Det er et fremragende objektiv som jeg selv hadde for en tid tilbake da jeg hadde Canon crop-kamera. Anbefales på det sterkeste og yter ypperlig til det du skisserer.

Den nye 50-150mm f/2.8 med OS er derimot et stort drog (like stort som deres 70-200mm f/2.8 OS). Det er også et meget godt objektiv. Du får stabilisator, men også et objektiv som er vesentlig større og veier tilnærmet det dobbelte.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Pokker, merka nå at dette objektivet ikke har stabilisator. Vil dere fremdeles si at det er et godt kjøp til 3000 kroner? Jeg har lest litt ymse tilbakemeldinger av dette objektivet på nettet nå nettopp. Resten av anbefalingene jeg leste var av utgaven med OS. :(

Edit: Vil tro det er dette objektivet det er snakk om.

http://www.teknofil.no/artikler/test_av_sigmas_tele-zoom/86897

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Synes selv 50-150 virker som en god telezoom til crop. Passer trolig bra til portrett og sport der man ikke trenger noe supertele. Du skriver at størrelsen på utstyret er viktig, og at du derfor holder deg til 2 objektiver. Lurt det, men da ville jeg ikke engang vurdert 50-150 OS-versjonen. Den er stor og tung, ca på størrelse med 70-200 HSM II som jeg har eid selv. Godt objektiv, akkurat som 50-150, men blir meget tung å dra med seg. Ville gått for 50-150 HSM II versjonen(som da er versjonen 2 av totalt 3). Den regnes for å være god optisk, men fortsatt ganske kompakt i størrelse. Dette går på bekostning av bildestabilisator ja, men når du tar bilder av sport er du trolig på 1/200s eller raskere for å fryse bevegelse, og da har ikke OS noe å si på denne brennvidden.

Lenke til kommentar

Takk. Det har gått litt fra at jeg følte jeg bommet kjempegrovt ved å ikke ha OS nå, til at det faktisk nesten ble en fordel. Det står at objektivet ikke har støtte for tripod, men er ikke dette noe kamerahuset kan få? Tripod er jo ganske viktig når en mangler OS.

Det eneste jeg lurer på tilslutt er optikken. Er den stort forbedret på versjon 3 i forhold til versjon 2? Eller er det mest det at den har fått OS som er forskjellen? :) Hører at Sigma har hatt mye problemer med kvalitetskontroll på tiden dette objektivet ble lansert. Er dette noe som kan korrigeres særlig manuelt, eller må objektivet inn til Sigma? Selger (FotoVideo) nevnte uansett at jeg måtte oppdatere firmware før jeg kunne bruke det med nyere Nikon-kameraer. Dette er kanskje noe som da også vil forbedre fokuseringsproblematikken i teorien? Objektiv blir altså bedre med tiden, med ny firmware, slik som PC-komponenter?

Lenke til kommentar

Takk. Det har gått litt fra at jeg følte jeg bommet kjempegrovt ved å ikke ha OS nå, til at det faktisk nesten ble en fordel. Det står at objektivet ikke har støtte for tripod, men er ikke dette noe kamerahuset kan få? Tripod er jo ganske viktig når en mangler OS.

Det eneste jeg lurer på tilslutt er optikken. Er den stort forbedret på versjon 3 i forhold til versjon 2? Eller er det mest det at den har fått OS som er forskjellen? :) Hører at Sigma har hatt mye problemer med kvalitetskontroll på tiden dette objektivet ble lansert. Er dette noe som kan korrigeres særlig manuelt, eller må objektivet inn til Sigma? Selger (FotoVideo) nevnte uansett at jeg måtte oppdatere firmware før jeg kunne bruke det med nyere Nikon-kameraer. Dette er kanskje noe som da også vil forbedre fokuseringsproblematikken i teorien? Objektiv blir altså bedre med tiden, med ny firmware, slik som PC-komponenter?

Når man tar størrelse i betraktning, så har HSM II versjonen en fordel fremfor OS-versjonen ja. Større objektiver har gjerne en tripod-collar på objektivet, men med tanke på HSM II sin størrelse, vil nok ikke bruk av stativfestet under kamera by på noen problemer.

Når det kommer til autofokus og Sigma, så har jeg selv aldri hatt problemer. Har hatt 70-200 HSM II og har fortsatt Sigma 50/1.4. Førstnevnte ble brukt på D3100, D7000 og D90 uten problemer, mens sistnevnte har vært innom D7000, D90 og 2 forskjellige D700er uten problemer. Sigma har hatt større problemer med Canon enn Nikon, men for å være på den sikre siden kan du jo få til en avtale med selger om å møtes for test, eller at du har f.eks. 1 uke på deg etter at du har mottatt varen til å teste den, og så sende tilbake til eier.

Når det kommer til reparasjoner er jeg usikker, men FotoVideo er hovedimportør av Sigma, så det å levere inn dit er jo trygt nok det. Om firmware MÅ oppdateres er jeg skeptisk til. Har aldri oppdatert mitt Sigma 50mm objektiv, og det har ikke gitt meg noen problemer enda. Kan dog være at autofokus på et 5-6 år gammelt objektiv vil slite med å kommunisere med et kamerahus fra 2013. Synd at 50-150 HSM II ikke kan bruke Sigma sin nye docking, slik at du kunne oppdatert og justert hjemme fra egen PC.

Lenke til kommentar

Ja, sistnevnte er jo genialt. Nå har jeg jo 2 ukers angrefrist uansett, så objektivet skal bli testet litt ja. :) Men det blir jo svært vanskelig om firmware må oppdateres på verksted først. Da går jo fort de 14 dagene uten at jeg får tatt et eneste bilde. Håper derfor du har rett i at det ikke må gjøres så mye. Hvordan skal jeg egentlig finne ut av det? Som ny fotograf har jeg ikke så mye sammenligningsgrunnlag, så hvordan skal jeg vite om et objektiv oppfører seg som det skal?

Lenke til kommentar

Ja, sistnevnte er jo genialt. Nå har jeg jo 2 ukers angrefrist uansett, så objektivet skal bli testet litt ja. :) Men det blir jo svært vanskelig om firmware må oppdateres på verksted først. Da går jo fort de 14 dagene uten at jeg får tatt et eneste bilde. Håper derfor du har rett i at det ikke må gjøres så mye. Hvordan skal jeg egentlig finne ut av det? Som ny fotograf har jeg ikke så mye sammenligningsgrunnlag, så hvordan skal jeg vite om et objektiv oppfører seg som det skal?

Har du et stativ? Det er viktig at kamera står stødig når du skal teste fokus.

En enkel måte for å teste fokusøyaktighet:

1 Legg en avis på bordet. Gjør så den ligger rett og ikke krøllet.

2 Sett kamera og objektiv på et stativ som står høyere enn bordet og ser skrått ned på avisen

3 Bruk midtre fokuspunkt og sikt deg inn på et sted på avissiden. Vær klar over hvor du faktisk fokuserer.

4 Ta mange bilder der du drar fokus HELT bort fra riktig sted og så lar objektivet refokusere.

5 Sjekk bildene på PCen. Zoom inn og finn ut hvorvidt fokusen er ujevn, om den fokuserer nevneverdig bak eller foran der du faktisk hadde fokuspunktet.

PS: Fint om du ikke har fokusert på en ting som dekker 1/3 av fokuspunktet, men ca hele. Dette gjør det lettere å se om du fokus traff korrekt utifra fokuspunkt. Om det du prøver å fokusere på er for lite, blir det gjerne litt vanskelig for kamera å skille hvilken av de punktene som ligger i fokuspunktet det faktisk skal fokusere på.

Kanskje litt knotete fortalt, men håper du forstår.

Vet ikke helt hvordan angrefristen og dine rettigheter her påvirkes av et lengre opphold på verksted, det du eventuelt kan gjøre er å bare angre og kjøpe nytt, angre og kjøpe nytt helt til du finner en som er korrekt. Knotete det også, med tanke på at du kan være uheldig med flere på rad.

Endret av ORLY?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jaja. Jeg har blitt nokså overbevist om at det er et kupp jeg gjorde, så får heller bare sende på verksted og ta den som den er. Om det er noe feil med linsen, faller det nok innenfor reklamasjonsretten uansett. :)

Blir trolig Nikon D5200 + Sigma 18-35mm F1.8 + Sigma 55-150mm F2.8 + 18-55mm F3.5-5.6 på meg da til 12 590,-. Ikke en så helt gale pris, med mindre noen klarer å overbevise meg om at D7100 er et bedre kjøp.

Lenke til kommentar

Argumenter for da? :) Mine argumenter imot:

• Nikon D5200 koster 4500,- med kit-objektiv (like billig som uten), D7100 koster 8000,- uten.
  • Samme CMOS brikke i begge vil tilsi ganske lik bildekvalitet
  • 765g mot 505g for D5200
  • Vridbar skjerm kun på D5200

Hva er det som gjør den verdt oppgraderingen?

Lenke til kommentar

Argumenter for da? :) Mine argumenter imot:

• Nikon D5200 koster 4500,- med kit-objektiv (like billig som uten), D7100 koster 8000,- uten.
  • Samme CMOS brikke i begge vil tilsi ganske lik bildekvalitet
  • 765g mot 505g for D5200
  • Vridbar skjerm kun på D5200

Hva er det som gjør den verdt oppgraderingen?

D7100 er en klasse høyere. Dette innebærer bedre ergonomi(om man liker et litt større hus å holde i), værtetting, 2 kontrollhjul(tommel og pekefinger - som i mine øyne er en BIG deal. Hadde D3100, men byttet fort til D7000, og det jeg likte aller best med oppgraderingen er de 3 punktene jeg har nevnt hittil. Når det gjelder D5200 vs D7100, så er skuddtakten høyere på sistnevnte og autofokusmodulen er forskjellig. D5200 bruker D7000 sin 39 punkts autofokus, mens D7100 bruker en 51 punkts modul. Skuddtakten er forøvrig også forskjellig, til fordel for D7100.

Spørsmålet du må stille deg er:

Er autofokus, byggekvalitet/ergonomi/værtetting, bedre kontrollere(2 hjul) og skuddtakt viktigere enn vridbar skjerm og et litt mindre hus? Hvis svaret er JA, de første punktene er viktigere, da er D7100 et bedre valg. Om du derimot ønsker et mindre hus og vridbar skjerm fremfor D7100 fordeler, ja da er jo D5200 det riktige valget.

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg skal prøve begge husene i morgen tenkte jeg. Største ankepunktet er nok pris. Det koster nesten dobbelt. :(

Du kan eventuelt vurdere brukt D7000 med tanke på at man får det til 4-4,5 brukt - gjerne med ekstra batterier eller slikt. God bildebrikke på tross av at det er en generasjon eldre. Samme autofokusmodul som D5200, MEN du får fordelen av bedre byggekvalitet/ergonomi/værtetting, skuddtakt og kontrollere(2 hjul).

Lenke til kommentar

Overfladisk sammenligning av D7100 og D7000. Bla ned for litt større liste. http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D7000

Man har også skriftlige sammenligninger av de to kameraene: http://www.ephotozine.com/article/nikon-d7100-vs-d7000-dslr-comparison-review-21654

Les dette og søk mer rundt, samt prøv kameraene i butikk, så burde du finne ut hvorvidt D7100 er verdt de ekstra kronene fremfor D5200 eller D7100.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det kun er noobs som bruker HDR, men så et par bilder i MichaelTheMentor fra D5200 med HDR som var helt enorme. Ellers ser jeg at det er ganske stor forskjell i skarphet på de bildene der, kontrast og farger i den andre linken du presenterte. Skulle ønsket en slik sammenligning mellom D5200 og D7100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...