Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bmw 5 serie


B17a

Anbefalte innlegg

heisann.

 

har seg sånn at jeg har lyst på ny bil. kjører idag en volvo 940 turbo 95 model med ca 200hk og gått 225k.

 

Har lyst på en bmw 5 serie fra rundt 95-2001 model.

 

De jeg ser etter har kjørt under 230k km, rekke sekser 2,2 og 2,5l bensin 170hk.
Det er automat triptonic gir på dem og de er godt utstyrt og prisklassen er rundt 50k. Noen som har noe å si om disse bilene? gode kjøp?

 

slenger med noen linker, kom gjerne med tips, kommentarer og alt mulig annet som kan hjelpe

 

takk

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45889305&folderId=4031194

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44687254&folderId=4031194

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45875537&folderId=4031194

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW E39 er ett bra valg! Jeg har kjørt E39 endel og selv i dag på en E39 som har gått 320k km så er det suveren kjørekomfort, kjøreglede og ytelse. Du får masse bil for pengene om du går for en slik. Bilene ligger fint på veien og er bygd for tyske autobahn og er 220++ kmt.

 

Du kommer til å oppleve en ny verden i forhold til volvoen.

 

E36(3 serie) og E39(5 serie) er nok noe av det mest driftsikre bmw har bygd. Motorene går langt også. Bmw har brukt den rekkesekser motoren i en årrekke og jeg har samme i min E60(5 serie 2004 mod). En av grunne til at dem tviholder på den konstruksjonen er fordi den er veldig driftsikker og godt konstruert.

 

Såklart er de bmw'ne du linker til gamle biler, men fortsatt helt kurante i dag. Masse bil igjen :)

 

Om jeg har noen tips? Prøvekjør, se etter rust(litt må du regne med), se etter lekkasjer, test bilen og girkassen med hard/røff kjøring(kjøre i greit tempo inn i svinger, gi maks gass, bremse hardt osv. Dette skal den tåle uten problem).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

takker for gode svar :)

 

Skal prøve en kamerat sin e39 01 model etterpå. Den er diesel og manuel gir, og manuel vil jeg helst ha selv, men finner bare automat på de med rekkeseksern. Vil vell tro at det er like morro med automat, er jo triptonic på dem så kan jo gire selv også.

 

Hvordan er det å chippe en e39 med automatgir?

Lenke til kommentar

Kan fint chippe diesel motoren opp endel :) Men bensin motorene er ikke all verden å hente ut. Jeg spurte ett tuningfirma om chiptuning, men det var ikke så mange hk jeg kunne få ekstra i E60'n.

 

Angående 5 serie og manuelt, så synes jeg at de med bensinmotor er tunge biler å kjøre. Må gire mye for å kjøre komfortabelt. Det som er spesielt med automaten på disse er at den girer langt mere enn hva du selv ville gjort, så om du skal utligne dette så må du også jobbe mere aktivt med gira, pluss at de er såpass lyddempet inne i kupeen så du knapt hører motoren. Automaten med steptronic(triptronic) er helt genial. Komfort, men også artig når man ønsker. Kanskje ikke like gøy som manuell kasse, men nesten :) Jeg har lekt masse på bane med E60'n og da kjører jeg den i manuelt modus. Får ikke den samme følelsen, men blir en egen teknikk på det :) Jeg trodde jeg skulle angre på at jeg har den med automat, men det er en drøm å slippe å gire. Omtrent 99% av tiden så har jeg ikke bruk for manuell kasse uansett.

Lenke til kommentar

ok jeg skjønner :) ja er vell ikke så mye å hente av chipping uten turbo om ejg tenker meg om :) men vil vell tro at rekkeseksern på 170hk er relativt greit sprek forde. Hvordan er bensinforbruket på disse bilene?

Lenke til kommentar

E60'n er tøøøørst. Den ligger på 1,3-1,5 liter på mila på hardcore bykjøring/småkjøring. Kjører jeg pent så kryper den ned til 0,75-0,8 på langkjøring. Men da må jeg ligge 90% av tiden på cruisecontrol for å få det lave forbruket. Jeg har prøvd flere ganger til og fra hytta, og jeg klarer ikke gjøre jobben bedre enn cruisecontrolen. Også er det behagelig å ligge på cruisecontrol :)

 

En kompis har 523 E39 som ligger på rundt 1,3 liter på mila, så forbruket er nok det samme.

 

Seksern på 170 hk er mere enn nok krutt til å være i en familievogn som 5 serien. Kommer såklart helt an på hva du skal bruke den til, men for meg så holder det i massevis. Automatkassa girer og jobber deg fint opp i fart så det er en drøm å kjøre 5 serie med automat. Jeg har kjørt masse manuell bil, men fortsatt så tviler jeg sterkt på at jeg hadde klart å konkurrere mot automaten i disse bilene, om jeg hadde kjørt tilsvarende 5 serie manuell.

 

For å være ærlig så var det mindre støy inne i kupeen i E39'rn kontra E60'n. Uansett, E39 er en verdig kandidat i din jakt på bruktbil. Men har du bruk for størrelsen til en 5 serie? Hva med å tenke på en E36 eller E46? Da er bilen mindre, men du får den naturligvis med rekke 6 og 170 hk, fordelt på 2,5 liter. Forbruket går nok noen hakk ned, og bilen blir litt mere leken.

Lenke til kommentar

sant som du sier. volvo 940en jeg kjører nå ligger på rundt 1,2 mila blanda kjøring, men så er den chippet og justert ladetrykk så den sluker mere også.

 

Liker godt litt større biler og syntes utseende på e39 er mye finere en på 3 seriene :).

 

Finner faktisk ikke så mange 3 serier med rekkesekser på finn for under 70 lapper og som ikke er gått langt over 230k km.

 

Syntes forbruket du nevnte på din og kompisen var litt høyt egentlig. Hadde vell hatt mye mindre forbruk ved kjøp av diesel istedenfor. Kompis har e39 2001 diesel 136hk og den ligger på 0.7 mila blanda kjøring, men så er det faktisk verdt ha rekkeseksern bensin å da, både for ekstra krefter og for den gromme lyden :)

 

Det eneste fine jeg kunne tenkt meg med 3 serie er at den funker bedre å leke med ja, noe jeg bruker endel tid på, spesielt under vintern å herje litt med bakhjulstrekkern, men for all del vil jeg tro e39 fungerer fint til litt sladding på vinterføre også :)


170hk i en E39 er rett og slett bare trist som faen.

å? alt for lite? fortell?

Lenke til kommentar

På vinteren så fungerer E39 ypperlig å leke med. Koble ut antispinnen og sette den i manuell modus så kan du leke og herje til du ligger i grøfta og angrer. Har hatt mye morro med E39 og E60 på parkeringa på jobben(diiiiigert lukket og privat område) og på glattkjøringsbane. At det er automat(som man girer manuelt) gjør det bare mere vanskelig og artig å leke hehe :)

 

En ting til, det er en stor fordel om du finner en med DSC stabiliseringsprogram. Den utgjør en enorm forskjell på om du holder deg på veien eller ei.

Lenke til kommentar

170hk i en E39 er rett og slett bare trist som faen.

Tidvis lurer jeg på om denne mercedes din er en av de første bilene med litt effekt i. Samtlige andre jeg kjenner som nylig har kjøpt en bil med mer effekt enn hva manen i gata oppfører seg på akkurat denne måten her i diskusjoner rundt biler. "Nei, har'n ikke mer enn 200hk så err'æ trist som faen!"

 

Nei, til sitt bruk er disse 170 hestene i e39'en mer en nok for mannen i gata. Jeg antar nok at TS hadde lenket og spurt om informasjon om helt andre biler om han var ute etter en mer sportslig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidvis lurer jeg på om denne mercedes din er en av de første bilene med litt effekt i. Samtlige andre jeg kjenner som nylig har kjøpt en bil med mer effekt enn hva manen i gata oppfører seg på akkurat denne måten her i diskusjoner rundt biler. "Nei, har'n ikke mer enn 200hk så err'æ trist som faen!"

 

Nei, til sitt bruk er disse 170 hestene i e39'en mer en nok for mannen i gata. Jeg antar nok at TS hadde lenket og spurt om informasjon om helt andre biler om han var ute etter en mer sportslig bil.

 

Vel, jeg hatt en del morsommer biler før.

Merca er nok den jeg har hatt hittil som gjør seg best på vinterføre, men jeg har hatt biler som har gått tildels vesentlig bedre enn den tidligere.

 

Saken er at den 170hk 6eren som sitter i E39 faktisk er trist, den er hakket for liten for bilen.

E39 fortjener rett og slett mer motor, og det er utrolig hvilken forskjell det er med de få ekstra hestekreftene man har i 525i.

Som bruktbil er det gjerne omtrent null prisforskjell også.

 

Men det skal sies, mer plagsomt enn manglende effekt i 520i er faktisk mangelen av godt dreiemoment. Man må rett og slett tyne motoren titt og ofte for å få akseptabel fremdrift.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Vel, jeg hatt en del morsommer biler før.

Merca er nok den jeg har hatt hittil som gjør seg best på vinterføre, men jeg har hatt biler som har gått tildels vesentlig bedre enn den tidligere.

Det virker rett og slett ikke slik siden du fra tid til annen virker til å ha et behov for å uttrykke deg på et overdrevent vis ovenfor andre biler med betraktelig mindre effekt enn hva du selv har til rådighet.

Men la oss nå ikke diskutere dette her, jeg tar deg tross alt for ditt ord på at du har eid bil(er) med mer effekt enn snittet her til landet før.

 

Saken er at den 170hk 6eren som sitter i E39 faktisk er trist, den er hakket for liten for bilen.

E39 fortjener rett og slett mer motor, og det er utrolig hvilken forskjell det er med de få ekstra hestekreftene man har i 525i.

Som bruktbil er det gjerne omtrent null prisforskjell også.

 

Men det skal sies, mer plagsomt enn manglende effekt i 520i er faktisk mangelen av godt dreiemoment. Man må rett og slett tyne motoren titt og ofte for å få akseptabel fremdrift.

170hk er mer enn nok i denne bilen til å få til en akseptabel fremdrift. Bilen til en kamerat kom seg nå opp i 100km/t. Og hadde fint potensiale til å kjøre fortere og. Tiden opp til 100km/t blir nok slått av mange andre biler, men jeg antar at de som velger e39 gjerne ser på andre ting enn akkurat dette.

 

Jeg ville og anbefalt 525i fremfor 520i. Slik jeg har skjønt det på de som har prøvd og/eller eid begge i min vennekrets påstår ihvertfall at drivstoffforbruket er tilnærmet det samme ved normal kjøring. Og da ville ihvertfall jeg ha valgt den sprekere utgaven.

Lenke til kommentar

har vært og prøvd en e39 nå idag. Utrolig flott bil, tror 170hk er helt ok, greit nokk, var ganske grei akselerasjon på den og var behagelig å kjøre, eneste jeg syntes var litt rart er at rattet faktisk er litt hardt å vri på i forhold til min 940. Har prøvd 2 forskjellige e39 nå og begge var like på rattet, mulig det er sånn disse bilene er. Også var bremsene veldig harde på bilen jeg prøvde istad, ellers virka det lovende.

 

Bilen hadde en feil og det var gåen abs sensor, men er vell ikke store jobben å få fixet.

Lenke til kommentar

Saken er at den 170hk 6eren som sitter i E39 faktisk er trist, den er hakket for liten for bilen.

E39 fortjener rett og slett mer motor, og det er utrolig hvilken forskjell det er med de få ekstra hestekreftene man har i 525i.

Som bruktbil er det gjerne omtrent null prisforskjell også.

 

Men det skal sies, mer plagsomt enn manglende effekt i 520i er faktisk mangelen av godt dreiemoment. Man må rett og slett tyne motoren titt og ofte for å få akseptabel fremdrift.

Kjøp en E39 M5 så slipper du fint problemet med å være en sinke i trafikken. Selv med 170 hk så er man ikke akkurat flaskehalsen på norske veier. Men å tyne motoren litt for å få en akseptabel fremdrift var ny for meg? Lenge siden jeg faktisk ga full spiker for å få flyttet på E60'n for å holde med i trafikken. Men er man av typen som skulle vært fremme før man dro, så må man tyne 520'n litt for å kjøre forbi alle hele tiden.

 

Stemmer at E39 er litt hard på rattet, og hardere enn mange andre biler. Har den bilen du har sett på Servotronic? Da blir den litt mykere i lavere hastighet, og hardere i høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

usikker om den har servotronic, men gjør kanskje ikke noe at den er litt hard på rattet.

 

Vil vell tro med 170hk skal det veldig mye til for å være en sinke i trafikken. har kjørt biler med under 130hk og selv de henger med, selvom det er kjedelig :p

Endret av B17a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...