Jentungen2 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Siste trinn til toppen Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Hei, Anita. Koselig gjensyn med "Knutehytta", - jeg var der for noen år siden, i frisk bris. Bildet ditt er skarpt og har fine farger, men jeg ville nok ha valgt å fotografere hele hytta og samtidig vise noe av terrenget rundt samt noe utsikt ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Hei Albert, tusen takk for tilbakemeldingen, akkurat den kombinasjonen av motiv har jeg nok dessverre ikke, men det er forhåpentligvis ikke siste gangen jeg er på Knutetoppen, så den får jeg vel heller ha til gode La ved ett V2 som viser utsikten i retning østover mot Kongsberg, Eikerbygdene og Drammen retningen, der du ser den røde Knutehytta på første platået nedenfor, til venstre for de oppdemmede vannene Endret 3. januar 2014 av Jentungen2 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hei. "Problemet" du beskriver ved døren vil jeg kalle en halo. Den oppstår gjerne lettest om man f.eks i Lightroom drar opp Shadows mye i kombinasjon med å trekke opp Clarity. Jeg vet ikke hvilke(t) program(mer) du benytter til etterbehandling, men dersom det er LR så har LR4 og spesielt LR5 blitt vesentlig bedre på dette enn forgjengerne. Et alternativ til å unngå det er å bare pensel inn f.ek heving av Shadow og Clarity hver for seg i de områdene man ønsker. Alternativt hvis du bruker PS så kan du legge på lageffekter som f.eks kontrastheving eller f.eks curves og bare pensle inn der du trenger. Da legger du ikke på i hele bidlet på en gang og du vil ikke få problemer med overgangene... Ellers så synes jeg du har en fungerende komposisjon og gost utsnitt. Jeg ser at bildet ditt bare nesten er kvadratisk, Jeg oppdaget tidlig når jeg skulle begynne å printe ut bilder og finne rammer osv at jeg fikk problemer. Derfor har jeg nå valgt å stort sett gjøre en av to ting. Det ene er å beholde det opprinnelige sideforholdet. Det andre er å lage 100% kvadratisk. Dermed får jeg ikke problemer når bildene mine er i en hel masse forskjellige formater. Til å begynne med klippet jeg ofte en god del i bildene. Etter hvert har jeg blitt bedre og bedre til å komponere ferdig bak kamera og selv om jeg må klippe litt holder jeg meg til ett av de to valgene. (Du kommer nemlig før eller siden til at enten du eller noen andre vil ha ett eller flere av bildene dine ut på papir og opp på vegg ;-) Liker at du ser ut til å ta bevisste og gjennomtenkte valg når du fotograferer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg