Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Teste seg for prostatakreft?

screenman

Anbefalte innlegg

Noe jeg ofte ser i tv-programmer som f.eks Pinlige Sykdommer på nrk3 er at menn i rundt 20 års alderen anbefales å teste seg for prostatakreft.

Men hvilke andre ting er det også som gjør at man kanskje er mer utsatt, og som gjør det enda viktigere å teste seg?

Er det virkelig slik at ALLE menn i 20 års alderen (og gjerne over) bør sjekke seg for prostatakreft?

Og hvor ofte bør man teste seg? 1 gang i året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge, mener jeg det var alle menn over 40 som burde sjekke seg minst én gang i året. Yngre menn er selvfølgelig mindre utsatt, men er fortsatt en risk. Men jeg personlig hadde ikke sjekket meg hvert år, kanskje hvert tredje om det var av interesse.

Alder, arv, hormoner, miljø og livsstil er årsaker man mener kan ha en betydning. Hvorvidt kosthold er å ta med er ikke dokumentert.

Lenke til kommentar

Å teste seg i 20-årsalderen uten å ha merket noen symptomer er fullstendig unødvendig. Det diskuteres å innføre screening av 50-åringer, men selv det vil nok bety ganske mange unødvendige behandlinger. Det kan være greit å sjekke PSA-nivået en gang før fylte 40 for å ha et referansenivå for å sjekke om det er forhøyet senere, men en "sjekk for prostatakreft" er ikke nødvendig. Medianalderen ved diagnose er i de siste tallene jeg har sett 71 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man ikke har noen plager med vannlatingen, bør sannsynligvis ingen teste seg for prostatakreft. Det finnes ingen etablert/anerkjent dokumentasjon som tilsier at screening (PSA, ultralyd eller finger i rompa) gir forlenget liv eller bedret livskvalitet. Dette er imidlertid omdiskutert. Selv ville jeg valgt å bekymre meg for helt andre ting!

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...