dan83 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Har merket at det har kommet noe sandkorn innimellom zoom ringen på mitt 17-40mm L, siden det kommer en lyd som antyder dette. Jeg trodde dette objektivet skulle være helt vær tett jeg(så lenge man bruker det med et filter,noe jeg gjør)? Edit: mente fokus ringen Endret 3. januar 2014 av dan83 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Det er ikke vanntett. Det er værtettet og motstandsdyktig mot vær og vind, men ikke vanntett eller værtett. Det er ikke lett å si hva som har skjedd her - kanskje støv/sand, og kanskje annet. Som Canon selv beskriver: http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/standard_display/Lens_Advantage_Perf#c Most L-series EF telephoto lenses are highly dust- and water-resistant thanks to rubber seals at the switch panels, exterior seams, drop-in filter compartments and lens mounts. Moving parts, such as the focusing ring and switches, are also designed to keep out environmental contaminants, providing reliable performance under harsh conditions. Weather resistant - ikke weather proof. Endret 3. januar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Det er ikke vanntett. Det er værtettet og motstandsdyktig mot vær og vind, men ikke vanntett eller værtett. Det er ikke lett å si hva som har skjedd her - kanskje støv/sand, og kanskje annet. Men har lest at dette objektivet er "dust resistant" ved bruk av filter, så det burde vell i hvert fall ikke sandkorn kunne skape slike problemer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Men har lest at dette objektivet er "dust resistant" ved bruk av filter, så det burde vell i hvert fall ikke sandkorn kunne skape slike problemer? Det burde være mindre sjanse for at et sandkorn kommer inn. Det er dust resistant - ikke dust proof. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Det burde være mindre sjanse for at et sandkorn kommer inn. Det er dust resistant - ikke dust proof. Og hva mener du at jeg burde gjøre med dette? Det påvirker ikke ytelsen, men er jo sikkert ikke helt heldig heller. Koster vell sikkert en formue å fikse noe slikt oss serviceproffen!? Har også et kamera som trenger en liten reperasjon og det er jo ikke billig det heller. Har seriøst vurdert å legge foto interessen på hylla, frem til jeg har råd til skikkelig utstyr, som tåler en støyt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Og hva mener du at jeg burde gjøre med dette? Det påvirker ikke ytelsen, men er jo sikkert ikke helt heldig heller. Koster vell sikkert en formue å fikse noe slikt oss serviceproffen!? Har også et kamera som trenger en liten reperasjon og det er jo ikke billig det heller. Har seriøst vurdert å legge foto interessen på hylla, frem til jeg har råd til skikkelig utstyr, som tåler en støyt. Du får ikke så mye mer solide greier enn sånt som 17-40L. Ting skjer. Den er neppe ødelagt - kanskje fungerer den helt fint, selv om det er en lyd. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Du får ikke så mye mer solide greier enn sånt som 17-40L. Ting skjer. Den er neppe ødelagt - kanskje fungerer den helt fint, selv om det er en lyd. Ja, det er jo en L objektiv, så det skal jo lissom være det beste canon har å tilby. Men mulig det litt variasjon innenfor L objektivene, kanskje 16-35 L er bedre på dette området(også)? Koster jo dobbelt så mye! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Begynn med støvsuger, bruk zoom/fokusringen hyppig mens du støvsuger overalt, ta av filter. Er munnstykket av metall så bruk litt teip så du unngår riper. Endret 3. januar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Ja, det er jo en L objektiv, så det skal jo lissom være det beste canon har å tilby. Men mulig det litt variasjon innenfor L objektivene, kanskje 16-35 L er bedre på dette området(også)? Koster jo dobbelt så mye! Neppe noe bedre. Det er først og fremst dyrere fordi det er videre og mer lyssterkt. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det er nok snakk om uflaks, sånt kan skje selvom objektivet er ganske så værtettet. Jeg hadde prøvd Nauticas forslag. 16-35 er nok ikke stort bedre på værtetting. Ikke er det noe særlig bedre optisk heller, da det egentlig er laget for APS-H og har seriøse problemer med skarphet i hjørnene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Vri på ringen og bruk støvsuger samtidig som nevnt over, eventuelt trykkluft. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det er ikke under gummiringen det er noe da? Om du har hatt på filter hele tiden er det jo rart at det er kommet noe inn i objektivet. Trykkluft som siste taler nevner ville iallefall ikke jeg brukt. 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Det er ikke under gummiringen det er noe da? Om du har hatt på filter hele tiden er det jo rart at det er kommet noe inn i objektivet. Trykkluft som siste taler nevner ville iallefall ikke jeg brukt. Virker som det har ordnet seg nå, etter litt blåsing osv. Satt nok ikke så dypt som jeg fryktet, heldigvis. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå