Gå til innhold

Jensen AL7954

Anbefalte innlegg

Hei

før hadde jeg et modem fra telenor som var rundt 10 år gammel (Alcatel, speed touch home isdn network termination). Dette var koblet til en trådløs router, Jensen Scaninavia AL7954, wireless router.

Dette byttet jeg ut til fordel for ZyXEL P8702N og fikk dermed både modem og trådløs roouter i en. Samtidig doblet jeg farten på bredbåndet.

Dessverre så fungerer ikke Jensen wireless routeren lengre, den gir altså ikke internett. Dette er litt problematisk ettersom garasjen med kontor ikke får trådløs nett lengre. Og derfor skulle denne stått i en ende av huset og gitt dekning.

Noen som vet hvilke innstillinger jeg må gjøre for å få dette til å fungere?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig burde du byttet ut Jensen-boksen til noe bedre....

Resett ruteren til fabrikkinnstillinger og oppgrader firmware hvis det finnes nyere. Logg på og sett opp trådløs nett som du ønsker. Sett en fast IP-adresse på ruteren (i samme range som hovedruteren) og deretter slå av DHCP. Koble kabelen fra Zyxel-boksen til en LAN-kontakt i Jensen-boksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden du bruker både modem, router og WiFi i 8702, bør du sette opp Jensen som et aksesspunkt. For å få kontakt med Jensen for konfigurasjon må da denne være satt opp med en IP-adresse i samme nett som resten. Se på DHCP-serveren i 8702, og sett Jensen til en ledig IP-adresse som ligger utenfor DHCP-scope.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Måtte inn i ZyXel modemmet og åpne for eksterne rooutere.

Da kjører du dobbelt opp med routing, og det er ikke alltid like gunstig. Sett opp Jensen som et rent AP, og kjør routing, NAT og DHCP kun i Zyxel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...