Heidi Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Skal kjøpe meg nettbrett, men litt usikker på hva jeg skal velge. Har et barn på 8 år som helt sikkert kommer til å rappe brettet en god del, så jeg vurderer faktisk også å kjøpe to brett (et 7" ekstra feks). Synes generelt at 10" er litt for stort og tungt for meg, klarer ikke holde det særlig lenge om jeg ligger i senga. Så jeg tror 8" passer meg best. Men da igjen er jeg usikker på om jeg skal velge vanlig taben i 8" eller note'n. Og om det kanskje overlapper litt vel mye med en eventuell ekstra 7"? Liker heller ikke at de mindre er designet stående, men det får jeg ikke gjort noe med. Er også usikker på om jeg skal ta med 3g/4g på brettet. Har forholdsvis dårlig trådløst nett her, så får problemer om to stk ser nett-tv samtidig på hver sin enhet. Bruker gjerne tvillingsim for å få meldinger/anrop på brettet i tillegg til telefonen, og etter det jeg har fått med meg er vel det mulig på ihvertfall 8" taben? Skolen har også nett, men det er ofte enklere å bruke mobildata enn wifi pga innlogging etc. Å kunne bruke minst ett av brettene i bil med nett er forsåvidt også viktig, men der har jeg mulighet til å bruke mobilen som ruter. Vet ikke om mobilnett/simkort er verdt pengene. Det er og viktig at brettet kan kobles enkelt opp til tv (har nett på tvn), og det kan vel ikke 7"? Bruksområde meg: Surfing på nett, epost, spill, tv, film, musikk, youtube, sosialt, notater, kalender, ebøker. Jeg studerer og vil også gjerne kunne notere litt på den (derfor jeg heller mot note), men jeg synes note er styggere enn tab 8", mye større ramme på note'n. Bruksområde barnet: Film, tv, spill, musikk, youtube. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Er enig i at 7" er litt for lite til allsidig bruk, men den er grei til å ha med i sekken og på reise (har en Tab 7" selv). Dersom å se film ikke er det primære bruksområdet, bør du se på alternativer med 3:4 skjerm i stedet for 16:9. Kan du si noe om budsjett? Etter min oppfatning er iPad mini et veldig bra alternativ, den har en stor skjermoverflate til å være 7,9" pga 3:4-formatet. Det er litt for lite til å være et nettbrett til ren sofabruk, men til kombinasjonsbruk er det greit. Budsjettet bestemmer om du bør velge vanlig Mini eller Mini med retina, sistnevnte har bedre skjerm og mye raskere innmat. Det finnes også Android-modeller som har 3:4, for eks Icona A1-810 fra Acer. Skjermen på denne er ikke i nærheten av den som er på iPad mini (uten retina). Jeg har ikke noe problem med å bruke en iPad (9,7") i sengen, og liker formatet og størrelsen på skjermen. Med den prisforskjellen det er på iPad 2 og iPad Air ville jeg nok kjøpt en 2'er hvis pris er viktig. Air har bedre skjerm og er mye raskere enn 2'ern, men for ca 2000 kr kan du (etter min mening) ikke få noe bedre enn iPad 2. Kjøper du Air får du noe av det beste på markedet. Jeg ville kjøpt en 7" til 8-åringen, det trenger ikke være noe dyrt, men må ha akseptabel ytelse. Et bra alternativ til prisen: http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=0&prodid=58071 Denne har både GPS og Bluetooth, noe de fleste andre billige mangler. Den beste i denne klassen (7" med Android) er Nexus 7 (2013-modellen). For mange brettyper øker prisen en god del dersom du vil har 3G/4G. Et alternativ er å bruke internettdeling fra telefonen. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Er enig i at 7" er litt for lite til allsidig bruk, men den er grei til å ha med i sekken og på reise (har en Tab 7" selv). Dersom å se film ikke er det primære bruksområdet, bør du se på alternativer med 3:4 skjerm i stedet for 16:9. Kan du si noe om budsjett? Etter min oppfatning er iPad mini et veldig bra alternativ, den har en stor skjermoverflate til å være 7,9" pga 3:4-formatet. Det er litt for lite til å være et nettbrett til ren sofabruk, men til kombinasjonsbruk er det greit. Budsjettet bestemmer om du bør velge vanlig Mini eller Mini med retina, sistnevnte har bedre skjerm og mye raskere innmat. Det finnes også Android-modeller som har 3:4, for eks Icona A1-810 fra Acer. Skjermen på denne er ikke i nærheten av den som er på iPad mini (uten retina). Jeg har ikke noe problem med å bruke en iPad (9,7") i sengen, og liker formatet og størrelsen på skjermen. Med den prisforskjellen det er på iPad 2 og iPad Air ville jeg nok kjøpt en 2'er hvis pris er viktig. Air har bedre skjerm og er mye raskere enn 2'ern, men for ca 2000 kr kan du (etter min mening) ikke få noe bedre enn iPad 2. Kjøper du Air får du noe av det beste på markedet. Jeg ville kjøpt en 7" til 8-åringen, det trenger ikke være noe dyrt, men må ha akseptabel ytelse. Et bra alternativ til prisen: http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=0&prodid=58071 Denne har både GPS og Bluetooth, noe de fleste andre billige mangler. Den beste i denne klassen (7" med Android) er Nexus 7 (2013-modellen). For mange brettyper øker prisen en god del dersom du vil har 3G/4G. Et alternativ er å bruke internettdeling fra telefonen. Takker for svar! Budsjettet er etter hva jeg trenger Finner jeg ut at jeg vil ha to brett med 3g så koster det det, for å si det sånn. Apple-produkter er uaktuelt (Men takk for gode råd! ) Pga at jeg prinsipielt er imot Apples måte å behandle kunder på, og at jeg ikke har noen andre Apple-produkter. Blir for dyrt å kjøpe inn alle apper på nytt i annet os, og så vil jeg ikke at ungen skal ha noe så enkelt, vil heller at hun lærer det litt mer utfordrende systemet med en gang, nå når hun er liten. Men hva tror du om 8" til meg? Jeg vet jeg finner bedre alternativer der ute, men jeg klarer meg ikke uten S planner til samsung, elsker den kalenderen Ungen kan godt ha annet merke, men målet er at begge skal brukes om hverandre, altså at jeg finner det jeg trenger på hennes og omvendt. Men synes det blir litt for mye å få et eget nettbrett uten noen grunn for en åtte-åring. Jeg hadde vel håpet å finne et som passet bra til begge, men som sagt, jeg tror jeg får sitte meget lite med brettet selv da Er det noen som har noen tanker om tab 3 8" vs note 8" da? Jeg er litt redd for at note'n er litt udatert, og siden det er førstegenerasjon. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Kaster inn en kandidat til her. Har du sett på LG G Pad 8.3? Finnes bare i Wifi-versjon, men er ellers et prisgunstig og bra brett. Har ingen erfaring med det selv, men virker som et ok alternativ dersom du ikke skal ha 3/4G på begge. S-Planner kan nok bli en utfordring på denne... Amobil sin test: http://www.amobil.no/artikler/test-lg-g-pad-8-3/153948/konklusjon 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Kaster inn en kandidat til her. Har du sett på LG G Pad 8.3? Finnes bare i Wifi-versjon, men er ellers et prisgunstig og bra brett. Har ingen erfaring med det selv, men virker som et ok alternativ dersom du ikke skal ha 3/4G på begge. S-Planner kan nok bli en utfordring på denne... Amobil sin test: http://www.amobil.no/artikler/test-lg-g-pad-8-3/153948/konklusjon Hm, det så veldig bra ut! Dumt det ikke er med 3g, men da er jo valget enklere sånn sett. Fint alternativ om jeg går for tab 3 8", men jeg er litt usikker i forhold til note. Note'n er jo den jeg tror passer meg best, med s pen og tegning i notater med penn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Apple-produkter er uaktuelt (Men takk for gode råd! ) Pga at jeg prinsipielt er imot Apples måte å behandle kunder på.... Litt usikker på hva du mener med dette (selv om du selvsagt står fritt til å velge hva du vil). I heimen har vi masse dingser både til voksne og barn, både fra Apple og andre. Det som stort sett er gjennomgående er at kvalitet og stabilitet er bedre på Apple-produkter enn på mye annet. Service (som er det JEG oppfatter med Apples måte å behandle kunder på) er veldig bra når man en sjelden gang har behov for det. Fikk en liten feil på en 3 år gammel iPad som var kjøpt i England, og kontaktet Apple Support i Norge. V fikk levert på døren emballasje for å sende inn iPaden, og etter noen dager kom en helt ny iPad levert på døren. Helt uten kostnader for oss, naturligvis. Når det gjelder barns bruk av nettbrett og mobiler, har jeg observert at hos oss havner Android-dingsene ofte i en skuff og blir ikke brukt ("virker ikke", sier de), mens i-dingsene brukes hele tiden. Selv bruker jeg både iOS, Android og Windows, og er kjent med fordeler og ulemper med alle, men kona vil kun ha iOS. Når det gjelder kalenderen, forstår jeg at du liker den, men anbefaler å søke etter andre kalendere som kan dekke ditt behov, slik at du ikke føler deg låst til Samsung (selv om det er det DE ønsker). Generelt sett synes jeg at Samsungs produkter er priset høyere enn konkurrenter med tilsvarende ytelse. Dersom jeg skulle anbefalt en 8" i dag, ville jeg sagt LG G Pad 8,3. Den har bedre skjerm, mye bedre oppløsning, og mye raskere CPU enn Tab 3 8". Tester: http://www.amobil.no/artikler/test-lg-g-pad-8-3/153948 http://www.dinside.no/924798/lg-g-pad-8-3 http://www.tu.no/t2/2013/11/25/sa-gode-er-de-nye-lommenettbrettene (sammenlignet med iPad mini med retina) Sammenlign her (se bort fra at Tab er med 3G): http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5456&idPhone2=5673 http://www.phonearena.com/reviews/LG-G-Pad-8.3-Review_id3459 Her ser du priser: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2262961 Edit: Ser jeg brukte så lang tid på å skrive dette at forslaget forlengst er på bordet :-) Endret 3. januar 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Litt usikker på hva du mener med dette (selv om du selvsagt står fritt til å velge hva du vil). I heimen har vi masse dingser både til voksne og barn, både fra Apple og andre. Det som stort sett er gjennomgående er at kvalitet og stabilitet er bedre på Apple-produkter enn på mye annet. Service (som er det JEG oppfatter med Apples måte å behandle kunder på) er veldig bra når man en sjelden gang har behov for det. Fikk en liten feil på en 3 år gammel iPad som var kjøpt i England, og kontaktet Apple Support i Norge. V fikk levert på døren emballasje for å sende inn iPaden, og etter noen dager kom en helt ny iPad levert på døren. Helt uten kostnader for oss, naturligvis. Når det gjelder barns bruk av nettbrett og mobiler, har jeg observert at hos oss havner Android-dingsene ofte i en skuff og blir ikke brukt ("virker ikke", sier de), mens i-dingsene brukes hele tiden. Selv bruker jeg både iOS, Android og Windows, og er kjent med fordeler og ulemper med alle, men kona vil kun ha iOS. Når det gjelder kalenderen, forstår jeg at du liker den, men anbefaler å søke etter andre kalendere som kan dekke ditt behov, slik at du ikke føler deg låst til Samsung (selv om det er det DE ønsker). Generelt sett synes jeg at Samsungs produkter er priset høyere enn konkurrenter med tilsvarende ytelse. Dersom jeg skulle anbefalt en 8" i dag, ville jeg sagt LG G Pad 8,3. Den har bedre skjerm, mye bedre oppløsning, og mye raskere CPU enn Tab 3 8". Tester: http://www.amobil.no/artikler/test-lg-g-pad-8-3/153948 http://www.dinside.no/924798/lg-g-pad-8-3 http://www.tu.no/t2/2013/11/25/sa-gode-er-de-nye-lommenettbrettene (sammenlignet med iPad mini med retina) Sammenlign her (se bort fra at Tab er med 3G): http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5456&idPhone2=5673 http://www.phonearena.com/reviews/LG-G-Pad-8.3-Review_id3459 Her ser du priser: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2262961 Edit: Ser jeg brukte så lang tid på å skrive dette at forslaget forlengst er på bordet :-) Hehe, ja det er tydeligvis et godt forslag skjønner jeg Det med Apple kommer av at jeg liker å kunne gjøre hva jeg vil med produktene mine. Jeg bruker aldri original launcher feks, jeg bytter de alltid ut. Jeg bytter sms-applikasjon, ikoner, og jeg bytter nettleser. Jeg vil ha den friheten, og den får jeg ikke med Apple uten å bryte garantien. Det er det jeg mener med kundebehandling. Og ja, jeg vet Apple er bedre enn andre på nettbrett, men det passer fortsatt ikke mine ønsker, og mine prinsipper om å støtte de jeg mener gir friheten jeg vil ha, så da tar jeg heller litt lagging. Jeg har søkt og prøvd sikkert 20 forskjellige kalendere, men finner ingen med lignende innhold. Jeg syncer jo med google-konto, så alle oppføringer får jeg med meg til alle enheter, men jeg elsker de stickersene man kan kliste på forskjellige aktiviteter. Det gjør at det tar to sekunder å se hva som kommer når, istedet for å lese på alle oppføringer. Har så mange kalendere, privat, ungen, skole, og må kunne se ting fort, feks pappahelger og hvilke dager jeg må lese mer på. Da er klistemerkene/ikonene man setter på geniale. Skjønner ikke at ingen andre har dette. LG-taben som er anbefalt her må jeg si frister veldig, bare så synd den ikke har plass til simkort. Hovedbrettet tror jeg at jeg ønsker 3g på, med plass til normalt simkort for sms (tvillingsim med mobil) osv. Og det er for dyrt til å ha som "brett nr to". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) LG-taben som er anbefalt her må jeg si frister veldig, bare så synd den ikke har plass til simkort. Hovedbrettet tror jeg at jeg ønsker 3g på, med plass til normalt simkort for sms (tvillingsim med mobil) osv. Og det er for dyrt til å ha som "brett nr to". Så det holder ikke å bruke internettdeling fra telefonen? Dersom du skal ha Android, mellom 8 og 9 tommer, med 3G/4G er det ikke så mange attraktive alternativer: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s154457998&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s154458083 Endret 3. januar 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Er det en løsning å bruke mobilen som trådløst hotspot når du har behov for 3g? Innser at det ikke er en perfekt løsning, men kommer helt an på hvor mye du kommer til å ha bruk for det. Edit: 1-1 mellom meg og zanta Endret 3. januar 2014 av learntofly Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Så det holder ikke å bruke internettdeling fra telefonen? Er det en løsning å bruke mobilen som trådløst hotspot når du har behov for 3g? Innser at det ikke er en perfekt løsning, men kommer helt an på hvor mye du kommer til å ha bruk for det. Joda, det fungerer absolutt det, men tenkte de gangene jeg kun tar med brettet og legger igjen mobilen. Både da å kunne motta sms og samtaler på brettet istedet. Men jeg tror faktisk spesifikasjonene på g-paden overgår det minuset altså. Rimelig sikker allerede på at jeg går for denne, må bare vite litt om tilkobling til tv og kalenderen først (har spurt i en tråd om g-pad). Så får jeg se om jeg slenger med en 7" fra samsung eller andre etterhvert. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 En liten mhl-adapter burde fikse grei tilkobling til tv. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Men det der med appen Q-pair på denne. Må begge enhetene være fra LG? Eller er det nok at brettet er det? Leste jo litt om den nå, den virker jo genial. Sms-varsel blir sendt til brettet, og man kan lese den der og svare. Samme med ringing og andre varsler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Joda, det fungerer absolutt det, men tenkte de gangene jeg kun tar med brettet og legger igjen mobilen. Både da å kunne motta sms og samtaler på brettet istedet. Selv om brettet har støtte for 3G/4G, kan du ikke regne med at du kan bruke det til SMS eller samtaler. De fleste brett har vel kun 4G for datakommunikasjon. For å få telefonmulighet må du vel ha noe slikt: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s154458284&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Selv om brettet har støtte for 3G/4G, kan du ikke regne med at du kan bruke det til SMS eller samtaler. De fleste brett har vel kun 4G for datakommunikasjon. For å få telefonmulighet må du vel ha noe slikt: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s154458284&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Neida, de fleste små samsung-brett har denne muligheten. De startet det allerede med 7,7" brettet sitt for et par år siden. Men nå er g-paden bestilt alt Gleder meg veldig til å prøve den! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Gratulerer! Da gjenstår det bare å finne en kalender som oppfyller kravene. Og en 7" til 8-åringen? Lenke til kommentar
KongenLars Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Men det der med appen Q-pair på denne. Må begge enhetene være fra LG? Eller er det nok at brettet er det? Leste jo litt om den nå, den virker jo genial. Sms-varsel blir sendt til brettet, og man kan lese den der og svare. Samme med ringing og andre varsler. Trenger ikke LG telefon (Så vidt jeg forstår). Jeg liker funksjonen veldig godt, men du kan ikke ta imot samtaler på G Paden, kun se hvem som ringer, og eventuelt legge på og sende SMS. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Gratulerer! Da gjenstår det bare å finne en kalender som oppfyller kravene. Og en 7" til 8-åringen? Ja, jeg tenkte jeg skulle være lur nok til å vente og se hvor mye hun stjal den Er mange 7" som selges til tusenlappen i butikk, så det går kjapt å fikse en sånn om det blir mye krangling. Kalenderen blir det vel verre med, får prøve en ny leterunde, eller bare gi opp. Trenger ikke LG telefon (Så vidt jeg forstår). Jeg liker funksjonen veldig godt, men du kan ikke ta imot samtaler på G Paden, kun se hvem som ringer, og eventuelt legge på og sende SMS. Takk for svar! Vet at den ikke kan ta imot samtaler, men det viktigste er å kunne få med seg varslene. Spesielt om man sitter i skoletime, så er det greit å slippe å ha mobilen fremme. Fungerer det greit å sende sms fra brettet forresten? Blir det synkronisert både sendte og mottatte på begge enheter? Lenke til kommentar
KongenLars Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Takk for svar! Vet at den ikke kan ta imot samtaler, men det viktigste er å kunne få med seg varslene. Spesielt om man sitter i skoletime, så er det greit å slippe å ha mobilen fremme. Fungerer det greit å sende sms fra brettet forresten? Blir det synkronisert både sendte og mottatte på begge enheter? Får du en SMS, vil den ene SMSen komme i et pop-up vindu på G Paden, og du kan svare akkurat som på telefonen. Ingen form for synkronisering, da det ikke er noen SMS app på G Paden. Kun én SMS, og ingen SMS historie. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Får du en SMS, vil den ene SMSen komme i et pop-up vindu på G Paden, og du kan svare akkurat som på telefonen. Ingen form for synkronisering, da det ikke er noen SMS app på G Paden. Kun én SMS, og ingen SMS historie. Ah, ok! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Dersom du bruker Hangouts som sms-app vil alt synkroniseres mellom enhetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå