Gå til innhold

noen spm angående utdanning!


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Da er du jo godt på vei! Vil annbefale å ta en titt på hvilke muligheter du har i førstegangstjenesten i første omgang. Da har du et godt utgangspunkt før sesjon, og kan bruke tiden din med sesjonsoffiseren til å spørre ut om befalskole og krigsskole. En god mulighet er også å ta førstegangstjenesten for å finne ut om forsvaret er noe for deg. Kjipt å binde seg til noe man ikke liker, og bruke opp tid man kunne studert noe annet eller jobbet i sivil.

 

Jeg personlig har innrykk ved GSV i Juli og planer om å søke befalskole. Om jeg skal søke det i år vet jeg ikke helt enda, men om jeg velger førstegangstjenesten har jeg ett år på meg til å finne ut om dette virkelig er noe jeg brenner for. Har nylig erfaring med sesjon og research på ulike muligheter i forsvaret. Siden vi er i en liknende situasjon setter jeg pris på spørsmål og tanker rundt dette. Spør i vei, og lykke til med ditt valg! :)

sender deg PM, jeg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I 2007 kjente jeg flere som fikk disse gradene ganske umiddelbart etter at de var ferdig med befalsskolen.

Dette er midlertidige grader som følger lønnstrinnet man får av stillingen man har blitt tildelt. Man må ha stillingen eller en tilsvarende med samme grad i et visst antall år hvis ikke vil man miste den midlertidige graden med én gang man bytter stilling igjen.

 

er ikke befalskolen da UB (utskrevet befalkurs). BS er vel mer ordentlig skole? Så vidt jeg har forstått må man ta det etter førstegangstjenesten?

Du kan gå rett på Befalsskole etter videregående. Befalsskolen er toårig med ett år i utdanning og ett år med plikt. Pliktåret blir også sett på som del av utdanningen for nyutdannede befalsmenn er sjeldent gode før de får nok erfaring. Befalsskolen er også tenkt som førstegangstjeneste og man vil derfor være ferdig med førstegangstjenesten om man av en eller annen grunn faller av lasten halvveis i løpet.

 

Om jeg var deg og skulle satse på en lengre karriære i Forsvaret og ikke ønsker deployeringer ville jeg satset på gjennomgående Krigsskole.

Å binde seg til 8 år når man ikke vet hva man går til er litt ekstremt vil nå jeg si i hvert fall.

Følgende er kun et feltrykte, så ikke siter meg på det, men i 2010 virket det i det minste som om ingen uten tidligere militær erfaring kom inn på KS GJG på FOS

 

Da er du jo godt på vei! Vil annbefale å ta en titt på hvilke muligheter du har i førstegangstjenesten i første omgang. Da har du et godt utgangspunkt før sesjon, og kan bruke tiden din med sesjonsoffiseren til å spørre ut om befalskole og krigsskole. En god mulighet er også å ta førstegangstjenesten for å finne ut om forsvaret er noe for deg. Kjipt å binde seg til noe man ikke liker, og bruke opp tid man kunne studert noe annet eller jobbet i sivil.

Jeg er ikke enig med deg og anbefaler heller befalsskolen med én gang. Kjør hardt og gå for gull. Om det skulle vise seg at man ikke kan fullføre utdanningen så vil man uansett bli overført til en vernepliktig tropp, så man har ingen ting å tape.

Jeg synes det kan virke som om Rubenevo passer best på teknisk befalsskole, mens du egner deg muligens best på operativ i Hæren.

 

Siste ord om lønn for å punktere den én gang for alle.

Grunnlønnen er lav, men grunnlønnen er på langt nær hele lønnen man får av tjeneste i militæret. Det er masse felttillegg og andre tillegg som ofte gjør at man ender opp på det dobbelte av grunnlønnen sin. Dette varierer fra avdeling til avdeling. De som er mest ute i felt har høyest lønn. Når man da I tillegg bor og spiser nesten gratis kan det fort hope seg opp i banken. Når det er sagt burde ikke lønn være hovedmotivasjon for å tjenestegjøre for Kongen og fedrelandet

 

Lykke til begge to!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne komme med egne spørsmål, så slipper jeg å lage flere tråder enn nødvendig her på forumet.

 

Litt basic info:

Jeg er 18 år, går 3. året mitt på allmenn, og vil ha spesiell kompetanse i matematikk; R1/S1+S2, når jeg er ferdig til våren. På sesjon del 2 fikk jeg følgende poeng: Styrke; 7, Kunnskap/Logisk anvendelse: 8; Konidsjon: 9, noe som førte til at jeg fikk innrykk til HMKG i august. De siste to-tre årene har jeg hatt planer om å søke meg inn på BS, noe jeg trolig kommer til å gjøre i løpet av de neste månedene.

 

Som nevnt har jeg hatt en idé om at jeg vil ta toårig BS siden jeg startet vgs, men i løpet av høsten har jeg begynt å undre litt på hvor mye jeg faktisk har lyst til det. Det er først og fremst faren min som har motivert meg til å søke BS, og det er grunnen til at jeg har begynt å revurdere ønsket mitt; jeg er i tvil hvorvidt det er jeg som ønsker å ta BS, eller faren min.

 

Jeg er i toppform fysisk og gjør det bra på skolen (~5.4 i snitt), jeg er interessert i statistikk, statsvitenskap, økonomi, og tildels realfag (kjemi og IT). Jeg har ikke et ønske om videre utdanning, eller en karriere, i forsvaret. Dvs. at om jeg ender opp med å søke BS og kommer inn, vil jeg ta det som en lederutdanning, og videre bygge på med økonomiutdanning (trolig NHH eller Cambridge). Jeg ser på FGTJ. som totalt uinteressant, da jeg føler at jeg får lite ut av et år i forsvaret, og tre (fgtj. + bs.) blir for mye.

 

Spørsmål:

  1. Hvordan blir BS-utdanning sett på av arbeidsgivere?
  2. Hvordan kan jeg anvende BS-utdanningen til økonomi-utdanningen jeg planlegger?
  3. Er det mulig å studere ytterligere på BS?
  4. Jeg frykter at det blir mye dødtid utenom arbeidstiden, da man befinner seg i en leir, et stykke unna byene (+ man må ha perm for å forlate leiren). Man er trossalt normalt ferdig 16.00, og har fri i helgene, så hva brukes fritiden til?
  5. Personlig, har jeg et lite problem med sterke hierarki. Nå skal jeg være forsiktig med å si at dette kommer til å påvirke meg i forsvaret, ettersom jeg ikke vet helt nøyaktig hvordan lederstilen der er, men jeg frykter at det er et fåtall av beslutningene som blir gjort demokratisk. Nå har jeg ingen problem med å bli ledet, men det å bli styrt til hver minste detalj, gjør sjelen min opprør mot.

Håper at noen kan ta seg tid til å svare på de nummererte spørsmålene. Det kan være at jeg kommer med flere spørsmål senere, men dette er iallefall de jeg har i første omgang.

 

Takk. :)

 

Edit: Endret forkortelsen til BS.

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

Håper at noen kan ta seg tid til å svare på de nummererte spørsmålene. Det kan være at jeg kommer med flere spørsmål senere, men dette er iallefall de jeg har i første omgang.

 

Takk. :)

Før jeg skriver langt svar tilbake; det er BS du mener, ikke sant? altså Befalsskole? Alle setningene tyder på at det er det du mener, men om jeg mot formodning skulle ta feil så ønsker jeg ikke å dumme meg ut :) Har det byttet navn kanskje?

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Før jeg skriver langt svar tilbake; det er BS du mener, ikke sant? altså Befalsskole? Alle setningene tyder på at det er det du mener, men om jeg mot formodning skulle ta feil så ønsker jeg ikke å dumme meg ut :) Har det byttet navn kanskje?

Befalsskolen, ja. Trodde forkortelsen var BFS, beklager! :tease:

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

Spørsmål:

  1. Hvordan blir BFS-utdanning sett på av arbeidsgivere?
  2. Hvordan kan jeg anvende BFS-utdanningen til økonomi-utdanningen jeg planlegger?
  3. Er det mulig å studere ytterligere på BFS?
  4. Jeg frykter at det blir mye dødtid utenom arbeidstiden, da man befinner seg i en leir, et stykke unna byene (+ man må ha perm for å forlate leiren). Man er trossalt normalt ferdig 16.00, og har fri i helgene, så hva brukes fritiden til?
  5. Personlig, har jeg et lite problem med sterke hierarki. Nå skal jeg være forsiktig med å si at dette kommer til å påvirke meg i forsvaret, ettersom jeg ikke vet helt nøyaktig hvordan lederstilen der er, men jeg frykter at det er et fåtall av beslutningene som blir gjort demokratisk. Nå har jeg ingen problem med å bli ledet, men det å bli styrt til hver minste detalj, gjør sjelen min opprør mot.

1. Veldig veldig positivt. En befalselev har erfart hardføre og kraftig motgang man ikke finner noe annet sted i samfunnet, han/hun har utviklet handlekraftighet og selvstendighet, og har fått en stor erfaring med å arbeide sammen med andre i lag. En befalselev har fått ledelsesutdanning gjennom praksis og ikke bare teori som man mer eller mindre ikke lærer noe av. De fleste arbeidstagerne vet dette (finnes selvfølgelig unntak).

 

2. Hvilken type økonomiutdanning? Om du for eksempel mener "Økonomi og administrasjon" Så kan du faktisk ikke finne en bedre kombinasjon. Du kommer til å gli igjennom ledelsesfag gjennom utdanningen og vil ha mye erfaring å vise til når du søker jobb.

 

3. Hva mener du med å studere ytterligere? Du kan for eksempel ta forsvarets ingeniørhøyskole som er kombinert med en befalsutdanning eller du kan ta krigsskole etter befalsskole.

 

4. Alt mulig... Dra på byen, trene, game sammen, se på film, spille fotball osv. Med andre ord hva enn du måtte gjøre med kompiser til vanlig. Du kommer til å leve tett med folk som du trolig kommer til å ha som venner livet ut.

 

5. Ikke noe å være redd for. Vit at forsvaret har flere hundre år med erfaring til å "banke" det ut av deg på en slu måte de første dagene, man merker det ikke selv engang. Du er på ingen måte verken den første eller siste. Det som er kritisk med Befalsskole er at du må overbevise deg at du ønsker det såpass mye at du klarer overgangen fra sivilt til militært opptak, for det blir du kjørt igjennom mye drit og helvete. Om du ikke har overbevist deg selv om at du vil dette før opptaket så vil du med 90% sannsynlighet ikke klare å fullføre uansett hvor godt trent du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode svar det der ja, virker som du (Dudeliduu) har gode kunskaper om dette. Har du personlig erfaring fra Befalskole?

 

Leste akkurat om noen omrokkeringer i Forsvarets Etterretningshøyskole. Virker som et riktig så spennende fag om man ønsker en bachelor i noe. Noen som kan hjelpe meg å tolke forsvarets egne sider rundt opptaket/ krav og de ulike utdanningsmodellene? :innocent:http://forsvaret.no/utdanning-karriere/lederutdanning/BSES/Sider/FSES.aspx

 

Edit: Lurer og på om jeg har sjangs til å komme inn med 4 i snitt fra VGS, 5 i engelsk og norsk, men bare 3 i spansk...

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

Gode svar det der ja, virker som du (Dudeliduu) har gode kunskaper om dette. Har du personlig erfaring fra Befalskole?

 

Leste akkurat om noen omrokkeringer i Forsvarets Etterretningshøyskole. Virker som et riktig så spennende fag om man ønsker en bachelor i noe. Noen som kan hjelpe meg å tolke forsvarets egne sider rundt opptaket/ krav og de ulike utdanningsmodellene? :innocent:http://forsvaret.no/utdanning-karriere/lederutdanning/BSES/Sider/FSES.aspx

 

Edit: Lurer og på om jeg har sjangs til å komme inn med 4 i snitt fra VGS, 5 i engelsk og norsk, men bare 3 i spansk...

Det er korrekt. Jeg avsluttet etter plikten min da, som så mange andre gjør. Men jeg hadde nesten tatt hele BS om igjen om jeg hadde hatt mulighet til det.

 

Det studiet virket da veldig spennende må jeg si. Verdt å følge med på i hvert fall.

Dette er utenfor min komfortsone av info jeg sitter inne med, men jeg tror at de fleste mulighetene kun har disse kravene:

  • være norsk statsborger
  • kunne skrive og snakke norsk
  • ha god vandel
  • fylle 18 år innen utgangen av året du begynner på en eventuell utdanning
  • ha karakteren fem fra teoritesten på sesjon
  • ha blitt kjent tjenestedyktig på sesjon del 2 (ha god helse, hørsel og godt syn)
  • tilfredsstille utdanningskravene til linjen(e) du har søkt
  • nå opp i konkurransen blant de andre søkerene (karakterer fra videregående)

Altså generell studiekompetanse er krav og ellers er karakterkravet relativt til antall søkere og antall plasser etc.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Jeg ser på FGTJ. som totalt uinteressant, da jeg føler at jeg får lite ut av et år i forsvaret, og tre (fgtj. + bs.) blir for mye.

 

Så dette først nå.

Å gå fgt før BS er unødvendig bare så det er sagt én gang for alle. Joa, de vet mer hva de går til og tar gjerne fortere til seg læring siden de selv har sett og erfart ting i aksjon.... men utenom det har de ingen fordeler og må følge utdanningsløpet som alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...