Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svette utløst av stress/nervøsitet

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et problem jeg har hatt i flere år, det hindrer meg en del i det daglige, og klær velges nå kun på bakgrunn av dette. Jeg må ha med ekstra genser om jeg skal noe sted, eller hvis jeg skal på noe jeg gruer meg til.

Denne svetten starter med en gang jeg stresser eller er litt oppkavet før noe. Rett etter dusjen hvor jeg er nyvasket og ren. Den lukter spesielt vondt og stramt (bekreftet av andre, ikke bare jeg som kjenner det), og den lukta går ikke av klærne før etter et par vask i vaskemaskinen. Når jeg oppdager det blir jeg selvsagt enda mer nervøs, og svetter enda mer igjen.

Ved annen svette (trening) så lukter jeg aldri noe. Jeg dusjer stort sett en gang om dagen, men prøver å utsette til annenhver. Vasker meg alltid med såpe og klut morgen/kveld.

Er det noen andre med lignende problem, som har funnet en løsning? Jeg har testet utallige deodoranter og svettekremer fra apotek, men ingenting tar stress-svetta, bare den vanlige som sjelden kommer.

Anonymous poster hash: a5319...755

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kan være verdt et forsøk her er å endre måten du reagerer på ting som igjen er årsaken til problemet. Ta gjerne opp problemet ditt med legen og be om en henvisning.

Men jeg føler ikke det er noe unormalt ved reaksjonen min. Det er vel spesielt i situasjoner jeg føler at jeg må tenke over hvordan jeg oppfører meg, dvs møter, store forsamlinger, formelle anledninger etc. Og det er vel noe alle gjør? Altså tenker over sånne ting og er litt nervøse da?

Jeg blir sånn at jeg kniper igjen armene (det er kun i armhulene) for at lukta ikke skal komme ut. Ullklær hjelper forresten, da kommer det så og si ingen lukt med mindre man stikker nesa borti. Syntetiske og bomullsbaserte gensere som sitter inntil kan jeg bare glemme.

Det er ikke mye svette, bare såvidt så det kommer ringer under armene. (Angående linken), men det er lukta som er problemet. Og enda så mye jeg skrubber og vasker meg så kan jeg lukte ti minutter etter jeg har dusjet...

Har slitt med stress-hodepine også, men den har jeg under kontroll nå, ved å nekte meg selv å stresse. Svetten klarer seg greit noen ganger også, men så fort jeg da kommer dit jeg skal være så begynner jeg å kjenne etter om det er der eller ikke, og da starter jeg hele problemet selv.

Lenke til kommentar

Du har jo allerede funnet en del gode løsninger. Søker du hjelp kan du få flere gode måter å håndtere dette bedre på som du kanskje ikke har tenkt på.

Det kan kanskje hjelpe, men jeg håper mer på hjelp som deodoranter eller andre ting jeg kan smøre på, luktdempende eller noe sånt. Det er jo så lang ventetid på psykolog, og dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...