Gå til innhold

bios eller hardwaremonitor??

eirberen

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit IC7-G hovedkort!

Når jeg skal lese av temperatur på cpu. Skal jeg stole på bios eller harwaremonitor. Hardwaremonitor er et program som følgte med hovedkortet!!

Bios viser nemmelig 3-5 grader mer på cpu temp enn hardwaremonitor.

Så hva skal jeg stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte opp en maskin med et MS 6340 HK og en 1.0 GH athlon. og vite. I sandra viser CPU temp konstant 255 celsius. Megahøy i bios også så vidt jeg husker.

Det må jo være riv ruskende gale målinger. Makinen tikker og går hver eneste dag 8 timer fem dager i uka

Lenke til kommentar

Slaraffen: det er selvsagt feil. :)

Eirberen: BIOS og programmer i Windows/Linux som gir deg temperaturen leser informasjonen fra de samme sensorene; at "hardware monitor" (eller kanskje "Motherboard Monitor"?) gir deg lavere verdier er litt pussig. Vanlig vis er temperaturen tett relatert til det at maskinen faktisk jobber mer med et OS ferdig lastet, i BIOS er statusen tilnærmet idle og burde derfor gi deg litt lavere verdier.

OBS! Mange ASUS hovedkort har problemer med å lese ut riktig verdi fra temperatursensorene, og vil i mange tilfeller vise verdier som ligger 20-25 grader over det som virkelig er tilfellet.

Lenke til kommentar
Slaraffen: det er selvsagt feil. :)

Eirberen: BIOS og programmer i Windows/Linux som gir deg temperaturen leser informasjonen fra de samme sensorene; at "hardware monitor" (eller kanskje "Motherboard Monitor"?) gir deg lavere verdier er litt pussig. Vanlig vis er temperaturen tett relatert til det at maskinen faktisk jobber mer med et OS ferdig lastet, i BIOS er statusen tilnærmet idle og burde derfor gi deg litt lavere verdier.

OBS! Mange ASUS hovedkort har problemer med å lese ut riktig verdi fra temperatursensorene, og vil i mange tilfeller vise verdier som ligger 20-25 grader over det som virkelig er tilfellet.

20-25 grader?! Var ikke det å ta i litt da? :roll:

Lenke til kommentar

Hmm...det dreide seg vel om om ett hovedkort for 1-2 år siden hvis jeg ikke husker feil, og feilavlesningene ble vel rettet med med ny biosutgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...