eirberen Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har et Abit IC7-G hovedkort! Når jeg skal lese av temperatur på cpu. Skal jeg stole på bios eller harwaremonitor. Hardwaremonitor er et program som følgte med hovedkortet!! Bios viser nemmelig 3-5 grader mer på cpu temp enn hardwaremonitor. Så hva skal jeg stole på? Lenke til kommentar
Npt Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 speedfanhardware monitor kan du stole på. Lenke til kommentar
eirberen Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Ja, men stemmer ikke tempen som bios viser da? den viser 3-5 grader mer... Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 det er vel antagleigvis pga. at du bruker Pc'n når du har gått inn i windoze, formoder jeg, og da bruker den jo litt cpu kraft og dermed.... ja det er sant høyere temp Lenke til kommentar
jevel Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 De fleste hardare monitor programmer leser de samme sensorene som BIOSen gjør. Det vil si at de viser samme temp. Forskjellen du ser kommer sannsynligvis av at det er forskjellig "load" på CPUen din. -KJ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Ja, men stemmer ikke tempen som bios viser da? den viser 3-5 grader mer... ække du på lan? Lenke til kommentar
slaraffen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Satte opp en maskin med et MS 6340 HK og en 1.0 GH athlon. og vite. I sandra viser CPU temp konstant 255 celsius. Megahøy i bios også så vidt jeg husker. Det må jo være riv ruskende gale målinger. Makinen tikker og går hver eneste dag 8 timer fem dager i uka Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Slaraffen: det er selvsagt feil. Eirberen: BIOS og programmer i Windows/Linux som gir deg temperaturen leser informasjonen fra de samme sensorene; at "hardware monitor" (eller kanskje "Motherboard Monitor"?) gir deg lavere verdier er litt pussig. Vanlig vis er temperaturen tett relatert til det at maskinen faktisk jobber mer med et OS ferdig lastet, i BIOS er statusen tilnærmet idle og burde derfor gi deg litt lavere verdier. OBS! Mange ASUS hovedkort har problemer med å lese ut riktig verdi fra temperatursensorene, og vil i mange tilfeller vise verdier som ligger 20-25 grader over det som virkelig er tilfellet. Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Slaraffen: det er selvsagt feil. Eirberen: BIOS og programmer i Windows/Linux som gir deg temperaturen leser informasjonen fra de samme sensorene; at "hardware monitor" (eller kanskje "Motherboard Monitor"?) gir deg lavere verdier er litt pussig. Vanlig vis er temperaturen tett relatert til det at maskinen faktisk jobber mer med et OS ferdig lastet, i BIOS er statusen tilnærmet idle og burde derfor gi deg litt lavere verdier. OBS! Mange ASUS hovedkort har problemer med å lese ut riktig verdi fra temperatursensorene, og vil i mange tilfeller vise verdier som ligger 20-25 grader over det som virkelig er tilfellet. 20-25 grader?! Var ikke det å ta i litt da? Lenke til kommentar
slaraffen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Som jeg nevnte så viser den 255 grader, om det var riktig så ville prosseroren vel ha brent for lenge siden Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 hvilket monitor program foretrekker dere til abit IC7? Har mbm, men fatter ikke bæret. Får bare opp spenninger og rpm på cpu-vifta... Andre programmer? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 OBS! Mange ASUS hovedkort har problemer med å lese ut riktig verdi fra temperatursensorene, og vil i mange tilfeller vise verdier som ligger 20-25 grader over det som virkelig er tilfellet. Hmm...det dreide seg vel om om ett hovedkort for 1-2 år siden hvis jeg ikke husker feil, og feilavlesningene ble vel rettet med med ny biosutgave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå