Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er egentlig paradokset i Schrødingers Katt

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig lurt på dette lenge, jeg forstår at katten ikke kan være i en superposisjon. Men at den ved lang nok tid i boksen mest sannsynlig vil gå i fra levende til død. Schrødinger. Det beviser jo bare at kvantemekanikken ikke er fullstendig, men det eneste paradoksale er jo hvorvidt maskinen som slipper ut gassen faktisk gjør det eller ikke. Gassen har jo tydligvis en dødlig effekt.

Eller har jeg missforstått konseptet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig lurt på dette lenge, jeg forstår at katten ikke kan være i en superposisjon. Men at den ved lang nok tid i boksen mest sannsynlig vil gå i fra levende til død. Schrødinger. Det beviser jo bare at kvantemekanikken ikke er fullstendig, men det eneste paradoksale er jo hvorvidt maskinen som slipper ut gassen faktisk gjør det eller ikke. Gassen har jo tydligvis en dødlig effekt.

Eller har jeg missforstått konseptet?

Utifra det jeg har sett av korte dokumentarer på youtube tror jeg teorien er at partkler eksisterer i alle tilstander samtidig. Se the "double slit experiment", hvor en partikkel er både partikkel og bølge samtidig. I tankeeksperimentet med katten i maskinen skulle partikkelen som utløste maskinen eksistere i alle tilstander samtidig. Det vil si at partikkelen utløste maskinen og forgiftet katten på samme tid som partikkelen ikke gjorde det. Men når vi kikker inn i maskinen så er katten enten død eller levende, ikke begge deler samtidig.

Men kvantemekanikken endrer oppførsel når den blir observert eller målt. Det er omtrent som om noen skulle rette et videokamera mot deg og filme deg, når du vet du blir filmet vil du endre oppførsel i forhold til om du visste du var alene.

Lenke til kommentar

Katten er enten levende eller død, men hva har i grunn det med kvantemekanikken å gjøre? Der er jo allerede kalkulert inn sannsynlighet på 50% det vi si at til lengre tid katten befinner seg i boksen til høyere blir sannsynligheten for dødsfall. Men den vil komme i ett overgangsstadium som forandrer den ene tilstanden til den andre. Spørsmålet er når.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...