Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Hei Har siden jeg kan huske erget meg over pengeSYSTEMET vi lever under. Ser ikke noe grunnleggende feil med selve penger, men makten bak. Det er ingen tvil om at det bidrar til mye elendighet og lidelse i verden. Ingen harmonisk balanse, da det er dømt til å feile. I det siste har jeg følt meg trett og lei det livet jeg lever. Får ikke sjelsro, og irriterer med stadig over hvor ødelagt samfunnet vårt er, og hvor påvirka mennesker er. Noen er sikkert uenig, men det er min subjektive mening som jeg føler på. Lurte derfor på om noen vet om steder som har et alternativt samfunn? Det er ingen nødvendighet at det er avskaffet valuta av en form. Ser helst etter et sted som er bygd opp av "gi og ta", et kjærlig og fritt sted. Det å kunne ha mulighet for å komme og dra når en trenger et avbrekk fra livet som vi kjenner det. Er det noen som har noe å komme med på den fronten? Veldig takknemlig for alle svar, så da håper jeg det er noe godt å komme med Endret 3. januar 2014 av Jahdu Lenke til kommentar
code Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Har tenkt på dette selv, og syntes at alt for mange mennesker setter penger over mye annet. Men jeg kan egentlig ikke se for meg et system som vil fungere veldig godt uten noen form for valuta. Vi ser igjennom historien at pengene kom når samfunnet ble forbedret. Selv tiden før pengene var det mat som ble brukt som valuta. Du sier bygget opp av "gi og ta", og hvis ikke "gi" blir kun gjort av godviljen så har vi jo en form for valuta igjen, bare det ikke heter penger. Hvor man får begrenset mulighet til samfunns progresjon på grunn av at de personer som "gir og tar" av hverandre må begge besitte noe den andre ønsker. Endret 3. januar 2014 av Ares NOR Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Har tenkt på dette selv, og syntes at alt for mange mennesker setter penger over mye annet. Men jeg kan egentlig ikke se for meg et system som vil fungere veldig godt uten noen form for valuta. Vi ser igjennom historien at pengene kom når samfunnet ble forbedret. Selv tiden før pengene var det mat som ble brukt som valuta. Du sier bygget opp av "gi og ta", og hvis ikke "gi" blir kun gjort av godviljen så har vi jo en form for valuta igjen, bare det ikke heter penger. Hvor man får begrenset mulighet til samfunns progresjon på grunn av at de personer som "gir og tar" av hverandre må begge besitte noe den andre ønsker. Nå er det ikke pengene i seg selv som er problemet, det er selve systemet bak det. Det som ikke fungerer, og da er det makten bak som må bli endret - noe jeg ser på som svært usannsynlig. Når jeg skrev " ..som er bygd opp av gi og ta", må det ikke tas bokstavelig. Kan være en metafor for hvordan mennesker best kommer overens. Gir du ting og følelser til andre, vil du mest sannsynlig få samme mynt tilbake. Har en veldig behagelig og harmonisk ting over seg, som jeg liker. Samtidig, er det også mulig i teorien et kollektiv av mennesker som dyrker sin egen greie, som går til et fellesskap. Ser ikke for meg et høyteknologisk sted akkurat, det fører ikke til ro. Det å ta seg en joint og tenke over påvirkning er virkelig forfriskende, så mange unødvendige samfunnsproblemer og ubevissthet. Kan ikke være bevisst på å være ubevisst. Endret 3. januar 2014 av Jahdu Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Helt alternative samfunn uten penger er svært vanskelig å finne, dette fordi man i realiteten aldri kan komme helt bort fra behovet for varer og tjenester man ikke selv kan lage. Men det finnes svært mange "samfunn" basert på lavere forbruk, økologisk tankegang samt større grad av selvberging, deling og "dugnad". Et interessant norsk prosjekt er Økolandsbyen i Hurdal. http://hurdalecovillage.no/ 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Finnes en del grupper som påstår de lever helt utenfor samfunnet. Men, de jeg kan huske å ha sett lever bare paralellt, de nyter godt av de goder penger og ett strukturert samfunn gir. Ett stort problem med ett samfunn uten penger, men som går på velvilje og kjærlighet er at det er vanskelig å gi over en distanse, eller via en mellomperson. Ting som strøm, alt masseprodusert, infrastruktur, alt landsdekkende, osv hadde vært ikke-eksisterende. Vurdert å bli amish? De er vel det nærmeste du kommer pengeløst samfunn, men selv de har og bruker penger... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Jeg tror jeg kjenner igjen noe av skepsisen mot maktfordelingen i pengesystemet, men ser ikke helt hva som kan være noe fornuftig alternativ. Penger er bare et byttemiddel uten egenverdi. Før i tiden representert i byttemidler som gull, sølv, mynter og sedler. Etter at gullstandarden ble avviklet så var penger representert som mynter, sedler og "papirpenger". Nå i moderne tid er det aller meste av pengene i verden bare "papirpenger", penger som bare eksisterer i form av tall på diverse kontoer. Sedler og mynter har ingen egenverdi, selv om mynter sikkert kan brukes som brevvekt eller lignende. For noen få år siden dukket det opp et nytt fenomen: kryptovalutaer som bitcoin. Det er rene papirpenger uten sedler og mynter. Det kan godt hende at fremtiden blir fri for både sedler og mynter. De tradisjonelle valutaene (NOK, USD etc) vil sikkert også bli mynt og seddel-frie etter hvert. Kryptovalutaer har også en rekke andre unike sider ved seg. Blant annet at de ikke utstedes eller styres av noen sentralbank. Transaksjoner kan også foretas helt gebyrfritt. Det slår bena under måten banker fungerer på og jeg regner med at bankenes makt er en stor del av den kritikken du har mot dagens pengesystem. Sentralbankenes makt til å justere takten i pengetrykkingen er også en stor makt som virker mellom land. F.eks kan USAs sentralbank i teorien trykke opp så mange dollar at utenlandsgjelda deres fordufter. Altså at USA i praksis har kjøpt varer fra andre land uten å gjøre opp for seg. Jeg er forsåvidt enig i at bank og forsikringsbransjen kanskje har unødvendig mye makt og at dette kunne vært redusert om politikerne ville. VISA, Mastercard, Paypal osv har en voldsom makt fordi folk aksepterer deres papirpenger som betalingsform og disse selskapene henter inn milliarder på milliarder i blant annet gebyrer. Kryptovalutaene har som nevnt ikke slike transaksjonsgebyrer og kan være en måte å rive makten til disse på. Jeg tror ikke kryptovalutaer er noe ideelt valutasystem, men jeg synes det er et spennende bidrag til utviklingen og er spent på den videre utviklingen. Særlig hvor mye det aksepteres som betalingsmiddel og hvor mange/hvilke kryptovalutaer som overlever og om tradisjonelle valutaer og banker vil hive seg med på den trenden. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Menneskelige samfunn har "alltid" vært organisert rundt byttemidler. Bruken av mynt og senere sedler oppstod fordi det var mer praktisk enn å bytte selve varene. Det førte ikke til at menneskelige samfunn ble mer eller mindre "urettferdige", men at rikdom ble målt i symbolske fremfor konkrete enheter. Det vil ikke ha noen verdi å avskaffe valuta uten å avskaffe hele kulturen og mentaliteten rundt byttemidler, noe jeg vil påstå er utenkelig i all overskuelig fremtid. Her er det bare å bite i det sure eplet og gjøre det beste man kan ut av samfunnet slik det er, fremfor å drømme om noe man aldri vil oppleve. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Drit i pengesvarene da folkens, les postene mine. Kan virke som jeg tok trikset til en tabloid avis for å få klikk Endret 3. januar 2014 av Jahdu Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Nei, ett slikt sted du beskriver finnes ikke. Ihvertfall ikke ett sånt sted du kan komme og gå som du vil. Det nærmeste er nok camper(type budistisk camp der man lever uten penger, strøm, osv). Eller gå "all the way" og flytte inn i ett amish samfunn... Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Nei, ett slikt sted du beskriver finnes ikke. Ihvertfall ikke ett sånt sted du kan komme og gå som du vil. Det nærmeste er nok camper(type budistisk camp der man lever uten penger, strøm, osv). Eller gå "all the way" og flytte inn i ett amish samfunn... Svaret ditt er vel heller at du ikke vet om noen alternativer, noe som er greit. Har ikke akkurat rammet inn det jeg er på utkikk etter heller. Er tolerant i forhold til valuta, det er den korrupte makten som er et problem. Er faktisk ingen selvfølge, selv om vi er født inn i det, uten å være bevisst på det i mange tilfeller. Alt er nærmest det samme, det er egenskaper som går igjen hos folk som klatrer seg opp til maktstillinger. Litt sånn som mange milliardærer ikke klarer å bruke penger nærmest, og i hvert fall ikke på andre. Er et mønster Amish er ganske uaktuelt, lite gira på å få med en fanatisk religion på kjøpet Endret 3. januar 2014 av Jahdu Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Vell, det finnest fortsatt eit par land som fortsatt er styrt etter ein kommunistisk tanke, men ingen som har klart å få det til å fungere. Men som ein mellomting så finnes det familiekollektiv som er basert at alle medlemmane tjener penger inn i ei felles kasse og at alle deler dei felles godene. Meiner å ha sett dette blant anna i Danmark. Men slik som du skriver det så virker det som du har meir ein feriekolloni i tankene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Kan du forklare mer hva/hvem den korrupte makten er, sånn du ser det? Antar det er de onde bankene? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Men som ein mellomting så finnes det familiekollektiv som er basert at alle medlemmane tjener penger inn i ei felles kasse og at alle deler dei felles godene. Meiner å ha sett dette blant anna i Danmark. Dette fungerer svært dårlig i en "komme og gå som man vil"-setting Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Er litt gøy. Vi får tall på en nettside av å jobbe. Så gir vi litt tall til folk for å kjøpe ting. Liker kontanter, så blir det litt "vanskeligere" å kjøpe ting. Penger er ikke bare tall, men noe fysisk noe da. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Kan du forklare mer hva/hvem den korrupte makten er, sånn du ser det? Antar det er de onde bankene? -.-´ Kanskje du kan forklare hvorfor du forventer eller håper på et svar du kan kverulere med. Verden er fcked opp fordi noen tillater det, skjer aldri noen merkverdige endringer. Trenger ikke å se lengre enn til Norge hvor de flesker til ved valget, får kanskje til en filleting, og holder kjeft i 4 år. Samme greia hele tiden. Folk liker også å tro at vi lever i et demokrati, landet hadde vært helt annerledes om flertallet fikk bestemme fra starten av. Tråden handler om noe annet, og ser heller at det holdes til det. Evigvarende diskusjon, kommer ingen vei, og ikke interessert. Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Den er postet under "Politikk og samfunn". Vil såklart komme noen idioter. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Da blir det vanskelig å komme med noe også. Men, f.eks bankene er det mulig å holde seg unna i ganske stor grad i hverdagen. Få lønn på sjekk betale regninger på "gamlemåten", fysisk i banken(dette er en nødvendighet) Tror du kan klare deg uten å i det hele tatt ha en konto. "Jeg vil bort fra noe udefinert jeg ikke liker" er vel strengt tatt det som er saken i tråden her... Uansett. Samfunn, uavhengig av type, som man kan hoppe inn og ut av etter eget ønske fungerer dårlig. Spesiellt om dette samfunnet er bygget på gi og ta... Endret 3. januar 2014 av aklla Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Dette hadde vært awesome, men liker at man får penger for å ha penger i banken. Hadde vært fint slik det er i flere filmer, få en konvolutt hver måned med lønna i cash. Men hadde trengt en safe trolig. Eller stasje på masse rare steder i huset. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Dette hadde vært awesome, men liker at man får penger for å ha penger i banken. Hadde vært fint slik det er i flere filmer, få en konvolutt hver måned med lønna i cash. Men hadde trengt en safe trolig. Eller stasje på masse rare steder i huset. Bare å kjøre på det Cash får du nok ikke, men tror du kan kreve å få betalt på andre måter enn via ett kontonr om du ikke har konto. Men, ang. topic vil jeg heller anbefalle å leve på en måte du finner tilfredsstillende, ikke rømme fra hverdagen noen få uker i året for å oppleve sjelefred... Endret 3. januar 2014 av aklla Lenke til kommentar
KidArctica Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det finnes et nettverk av såkalt «eco-villages» rundt i verden, små samfunn som lever uten penger. De dyrker sin egen mat, gjenvinner materialer, bytter tjenester og går på leting etter brukbare gjenstander, for eksempel gjennom dumpster diving. http://gen.ecovillage.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Ecovillage Ellers går det an å se om det er finnes et lokalt «Freeconomy»-samfunn som bytter varer, verktøy og tjenester seg imellom. Det vil ikke være helt pengeløst, men en hybrid der man bruker penger til det man må, og ellers bytter så mye man kan. http://www.justfortheloveofit.org/philosofree 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå